Gå till innehåll

NLT - SnG, hur spela 99, TT, JJ?


ZariuS

Recommended Posts

Undrade bara preflop.. Antar att det inte är nån som synar en allin preflop med 99, TT eller JJ..

Jo då, det gör jag rätt ofta, men det är väldigt situationellt.

 

Antar du tycker 2-3xbb?

(Nästan) aldrig openlimpa utanför mörkarna, så om du är först in är 2-3bb ungefär rätt melodi. Om det är limpare innan kan det vara allt från att limpa, höja 3 eller ställa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 600-800 stack på level 3 har du väl precis tillräckligt för att en limp och hoppas på set ska kunna fungera. Dock ogillar jag väldigt mycket att göra detta i tidig position, och det är inte alls omöjligt att jag foldar 99 UTG t.ex. med runt 650 i stacken. Efter någon limper kan jag hänga med på en call med 99-TT. JJ höjer jag nog till 150 och är beredd på att syna ett omslag all-in. Ett annat favoritdrag är väl att gå all-in med dessa händer om 2-3 personer redan har limpat då potten redan är väldigt stor i jämförelse med din stack och du borde ha hyffsad folding equity och borde dessutom vara i ganska bra skick även vid en syn.

 

Har jag av någon anledning en lite större stack blir det nog limp med 99-TT och 150 raise med JJ oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Nästan) aldrig openlimpa utanför mörkarna, så om du är först in är 2-3bb ungefär rätt melodi. Om det är limpare innan kan det vara allt från att limpa, höja 3 eller ställa in.

Varför är det så mycket värre att openlimpa än att limpa efter att nån annan limpat? Är det för att du har mindre chans att ta potten direkt med en höjning? Eller för att det är mindre risk att nån annan höjer med fler limpare?

 

EDIT: UTG på level 3 med 6-7 pers kvar och 700 i stacken brukar jag limpa med mellanpar och lägga mot jobbiga omslag. Har ingen lust att höja, få syn, och sen vara tvungen att lägga på floppen...

 

Limpa, och få några limpare till, och sen sitta med överpar eller set på floppen brukar vara ganska lukerativt, och samtidigt är det enkelt att lägga mot jobbiga floppar.

 

Jag spelar på 10+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så mycket värre att openlimpa än att limpa efter att nån annan limpat?

Dels för att du har så pass mycket större chans att ta potten osynad då och dels för att du blir betydligt mycket lättlästare om du delar upp dina öppningshänder i limp- och foldkategorier. Därmed inte sagt att det alltid är fel att openlimpa, men det är i vart fall mycket enklare att köra på alltid openraise.

 

Jag tenderar också att isoleringshöja rätt mycket om jag går med i potten med bara en limpare innan mig. Undantaget är limpare i tidig position som jag ändå ger hyffsat med respekt om de inte verkligen visat att de är dåliga.

 

Den största anledningen med att höja händer som 99 är iofs att det är väldigt troligt att de är bäst pre och att man är glad över både syn och lägg från motståndarnas sida.

 

 

UTG på level 3 med 6-7 pers kvar och 700 i stacken brukar jag limpa med mellanpar och lägga mot jobbiga omslag.

Problemet med det är att det är som att ge gratispengar till aggressiva spelare som gillar att trakassera limpare. Om du nu inte har några sådana på bordet eller är duktig på att kontra så är det väl en annan sak.

 

Har ingen lust att höja, få syn, och sen vara tvungen att lägga på floppen...

För mig är den normala sekvensen: Jag höjer lite under pott pre, på floppen så betar jag halvpott nästan 100% av tiden och min motståndare foldar oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mellanpar som short stack och med så höga blinds? All in! Du vill helst inte ha syn från mer än en person så limpa inte och försök locka in fler än nödvändigt. Helst av allt vill du vinna blindsen. Sen kan man få syn av AK/AQ/KQ och då är man ändå en knapp favorit, vilket är väldigt bra i ett sånt här utsatt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ofta höja 3-4 BB för att definiera handen. Om jag får syn är jag fortsatt aggressiv om jag får en bra flop, d v s max ett överkort. Med flera överkort blir det svårt, och om fi blir aggressiv lägger jag mig i regel hellre än att riskera hela min stack.

 

En annan svår situation är om jag får omslag all in pre flop. Då tycker jag att det är rätt stor skillnad på JJ och 99. 99 har ju 5 möjliga högre PP, JJ bara 3. I denna situation blir readen väldigt viktig. I SnG's brukar ju vissa gå all in med KJo medans andra spelar ganska tight. Stackdjup spelar givetvis också stor roll. Om jag har en stor eller liten stack synar jag oftast (om jag har en liten stack har jag i o f s förmodligen redan gått all in själv). Om jag har en medelstack är det mer tveksamt, i alla fall för 99.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara o höja preflop, trycka på floppen ovasett flopp antingen dubblar du, åker eller vinner en liten pott

:P

 

ofta lägger fi mot allin på flop, om inte är det bara att hoppas att du tränat dina klonking skills.

(om du inte leder) annars är det bara att hoppas att fi inte är mästare på att klonka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur du ska spela dessa händer beror HELT på din image vid bordet tycker jag och hur spelarna är. synar dom mycket på skit kort å grejor, så brukar jag ställa in på en gång. Annars lägger jag bara upp en ordentlig raise å ser om floppen hjälper mig.

 

Man måste gå lite på magkänsla också, ibland så limpar jag bara in med såna kort kommer floppen som man vill så kan man få BRA betalt annars easy fold, det är många som överspelar pocket pairs dom har väldigt svårt att lägga såna händer liksom =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mellanpar som short stack och med så höga blinds? All in! Du vill helst inte ha syn från mer än en person så limpa inte och försök locka in fler än nödvändigt. Helst av allt vill du vinna blindsen. Sen kan man få syn av AK/AQ/KQ och då är man ändå en knapp favorit, vilket är väldigt bra i ett sånt här utsatt läge.

 

 

En stack på 6-800 och blinds på 25/50 var väl fallet.

 

Och du tycker man ska ställa in med mellanpar?

 

Man snittar förmodligen 35% vid syn eller nåt och jag tror inte blindsen man stjäl väger upp det.

 

Beror iförsig rätt mkt på vilken position man ställer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...