Gå till innehåll

FL7CS - (66)K värt att fortsätta på fjärde?


Bjorn_

Recommended Posts

7 Card Stud High ($0.50/$1.00), Ante $0.05, Bring-In $0.25 (hand converter)

Dags för veckans första studhand, Pokerstars, inga individuella reads.

 

3rd Street - (0.70 SB)

 

Seat 5: xx xx 4:spade: ___brings-in

Hero: 6:spade: 6:heart: K:heart: ___calls

Seat 7: xx xx J:club: ___folds

Seat 1: xx xx J:diamond: ___calls

Seat 2: xx xx 7:spade: ___folds

Seat 3: xx xx J:spade: ___folds

Seat 4: xx xx 7:club: ___calls

 

Bordet är passivt så jag väljer att syna med ett lågt par med hög kicker plus tvåfärg. Handen är ju dessutom 100% live. På ett mera aggresivt bord ska man antagligen slänga från tidig position.

 

4th Street - (2.70 SB)

 

Seat 1: xx xx J:diamond: A:heart: ___bets

Seat 4: xx xx 7:club: 4:diamond: ___calls

Seat 5: xx xx 4:spade: 3:spade: ___calls

Hero: 6:spade: 6:heart: K:heart: 3:diamond: ___calls

 

Är det värt att betala för att se ett kort till här? Känns som ett gränsfall med ungefär 5½-1 i pottodds men då jag stänger bettandet tar jag ändå och synar. Svårt att sätta någon på en hand ännu meb man får väl nästan förutsätta att stol 1 har (minst) ett par högre än sexor.

 

5th Street - (3.35 BB)

 

Seat 1: xx xx J:diamond: A:heart: T:heart: ___checks

Seat 4: xx xx 7:club: 4:diamond: 8:club: ___checks

Seat 5: xx xx 4:spade: 3:spade: 8:diamond: ___checks

Hero: 6:spade: 6:heart: K:heart: 3:diamond: Q:spade: ___checks

 

Hade inte synat en bet här men tar givetvis tacksamt emot gratiskort.

 

 

6th Street - (3.35 BB)

 

Seat 1: xx xx J:diamond: A:heart: T:heart: 7:diamond: ___checks___folds

Seat 4: xx xx 7:club: 4:diamond: 8:club: 2:spade: ___checks___folds

Seat 5: xx xx 4:spade: 3:spade: 8:diamond: T:club: ___bets___calls

Hero: 6:spade: 6:heart: K:heart: 3:diamond: Q:spade: 6:diamond: ___raises

 

När jag träffar min triss så tror jag att det är bästa handen, speciellt som det blev rundknack på femte. Väljer att höja för att få handen heads up och minska risken att bli utdragen. Rätt eller fel?

 

River - (7.35 BB)

 

Hero: 6:spade: 6:heart: K:heart: 3:diamond: Q:spade: 6:diamond: 9:club: ___bets

Seat 5: xx xx 4:spade: 3:spade: 8:diamond: T:club: xx___calls

 

Väljer att värdebetta. Frågan är om man vågar folda om han höjer? Nu slipper jag ju det beslutet.

 

Total pot: (9.35 BB)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket tveksam till att syna på fjärde gatan, fast du har ju en bra levande kicker i kungen. Det som talar för handen förutom motståndarnas många döda kort är att om du träffar en sexa så sätter ingen dig på triss. Detta är väl iofs mer intressant i Pot Limit.

 

Förresten, inga funderingar på att höja på tredje gatan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag att en höjning på tredje skulle kunna få handen heads up så skulle jag nog höjt. Tyvär är nog motståndarna lite för lös-passiva för det.

 

Lekte lite med olika varianter av hålkort imot på fjärde i twodimes och väldigt mycket beror på om man köper att stol fem har en fyrfärg eller inte och givet att han gjorde bring in känns det väl restriktivt att sätta honom på det.

 

Sedan är man ju förståss riktigt illa ute om stol 1 har tvåpar eller triss men jag ser inte varför han skulle limpat (AA)J eller (AJ)J på tredje här.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sen jag såg något så dött som dina motståndares kort på tredje. Höjning känns som rätt melodi nästan oavsett motståndarnas natur.

 

På fjärde är det nog ett gränsfall eftersom du träffade pisch. Så länge som du ser till att aldrig göra några uppföljningsmisstag (dvs ge upp utan bra träff och spela träffarna någorlunda rätt) ska det dock inte vara ett stort fel tycker jag, även om jag tror lägg är bättre.

 

På sjätte har någon ofta färgdrag (eller öppet stegdrag) och får då knappa odds att syna en höjning. Du förlorar ganska mycket när du ger billiga kort då. För att det ska vara rätt att bara syna får man nog tro att spelarna bakom ska komma in med ett naket par. En levande hålstege gör bara ett litet misstag på att syna en bet. Komplicerad sak att reda ut, men jag gissar att det slutar med att man ska höja.

 

På sjunde är värdebet helt klart rätt, och det går inte att lägga på höjning utan read.

 

-- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade höjt 100 gånger av 100 på tredjegatan, nu när jag har högst kort synligt, och motståndarna är nästan 100% blockade.

 

Säg att du får lika många syner som denna gång, då är ju fjärdekortsspelet trivialt, eftersom potten är så stor. Med en höjning på tredjegatan med det som troligen är bästa handen/utdragshand så "köper" du dig därför andrum tills att ta beslut på femte gatan, då betarna dubblas.

 

Nackdelen med den aproachen är givetvis att även motståndarna "får oddds", dvs tar de felaktigt och synar på tredje, så är även deras spel självklart på fjärde. Så frågan är väl var du kan straffa dom som hårdast, och med dina kort levande och motståndarnas kort på väg ner i graven på tredjegatan, så är det nog här du straffar dom värst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha hört era argument i frågan så håller jag nog med om att jag borde höjt på tredje.

 

Hur mycket ska man föresten ta hänsyn till att det då och då blir sådana här oförklarliga rundknackar som t.ex. här på femte? (Inte jätteofta men då och då.) Femte gatan brukar vara det vanligaste men ibland även fjärde och sjätte.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...