Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En hand från senaste sessionen, vad ska jag göra på turn och varför? Känns ganska standard fram till dess, eller?

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Preflop: Hero is SB with [Ah], [Th].

3 folds, Button raises, Hero 3-bets, 1 fold, Button calls.

Flop: (7 SB) [5d], [Ks], [Qs] (2 players)

Hero bets, Button calls.

Turn: (4.50 BB) [6s] (2 players)

Hero checks...

Postad

Jag tycker gott att du kan fortsätta trycka på eftersom knappen inte har visat någon styrka. Det ligger nio små bets i potten och att satsa två för att vinna dessa måste vara befogat. Förmodligen kan du få honom att lägga bättre händer, såsom ett lågt par upp till 66, A5 eller en hand med en låg hjärter.

En check ger ju ingen information utan öppnar för en bet med i princip vad som helst. Synar du ner då? Lägger du dig utan strid? Jag tycker att ett bet absolut är på sin plats.

Om han höjer dig blir det lurigt. Majoriteten spelare är nog dock inte kapabla att bluffhöja turn i det här läget utan med stor sannolikhet har han träffat något. Jag tror att det vanligtvis är korrekt att lägga sig, men det beror ju på om du har någon read på spelaren. Någon skulle kanske kunna tänkas höja med en hög spader, men då kan han ju också leda om han har till exempel As5x eller AsJx.

Bettar du och blir synad måste du nog checksyna river så länge det inte kommer ett ess eller en knekt som inte är spader. Även om en till hjärter faller så är det ju inte säkert att han har den bara för att han bettar. Har han synat turn lär han ju förmodligen syna ett bet på river också, och gör han inte det skulle han nog ha förlorat mot A hög ändå. Du vill ju inte få en höjning i ansiktet på river heller.

Så för att sammanfatta min uppfattning om handen:

Turn: Bet/fold

River: Check/syn

River (om det kommer ett ess eller en knekt som inte är i spader): Bet/syn

Postad

Beta turn säger jag. Fi tar av med mycket på flopp som han lägger på en stor bet. Blir du höjd här är det en enkel dump i mucken. Ganska klart är att en bet är EV+ (mer än +1 SB tror jag) vilket i och för sig inte räcker eftersom en check också är EV+.

Om du checkar så får du nästan lägga på bet (om du inte tror på checkhöjning förstås), så värdet kommer från när du får check bakom. I princip spelar du mest på värdet av check hela vägen eller check på turn och ett A eller J som inte är spader (6 outs). Eftersom han betar för det mesta när du checkar så är det svårt att se att detta kan ge dig så mycket mer än mer än 1 SB i medel.

Checkhöjning på turn får du göra på egen risk. Du måste nog få lägg ungefär 1/4 av gångerna för att det ska vara draget med choklad i.

--- Callahan

Postad

Hade det varit 1/2 hade jag bettat ut turn med, men eftersom jag är ny på 3/6 vågar jag inte riktigt löpa hela linan ut ibland.

Just i denna handen checkade fi bakom, det kom en 6:a till på river och check-check och jag splittar mit AJ.

Postad

Pre: jag callar bara på floppen där... har slutat försöka driva ut BB. Är BB en weak spelare kanske jag höjer, annars callar jag bara. Hälften höjning/hälften call... Din hand är inte så fasansfult stark heller, den kräver nästan träff.

Flop: Du träffar inte direkt men nu när du tagit komandot måste du beta ut ända till rivern...

Postad
Pre: jag callar bara på floppen där... har slutat försöka driva ut BB. Är BB en weak spelare kanske jag höjer, annars callar jag bara. Hälften höjning/hälften call... Din hand är inte så fasansfult stark heller, den kräver nästan träff.

Flop: Du träffar inte direkt men nu när du tagit komandot måste du beta ut ända till rivern...

Kan ju inte vara bra spel att bara syna knappens höjning. 8 gånger av 10 så har jag en bättre hand än knappen och synar jag får BB 5:1 i odds och kan i princip syna med vilka kort som helst.