Gå till innehåll

PL Sökö - Fyrstege mot fyra opps?


devalanteriel

Recommended Posts

Har försökt lära mig lite sökö, vilket är ett helt nytt spel för mig, och därför behöver jag hjälp. Vad gäller spel som texas och 7cs/8 kan jag motivera mina spel och vet ungefär hur jag ska spela i de flesta givna situationer. Det gör jag inte i sökö, och jag klassar därför mig själv som semitomte, däremot kan jag räkna kort hyggligt (men långt ifrån perfekt) i 7cs.

 

Spelet är alltså PL sökö med ante på €0.50, den ende spelare jag har note på sedan tidigare är Nusseman, där det står "BEGINNER, FISK". Jag har inte hunnit lära mig så mycket om hur folket spelar än, men generellt är hamnar de flesta potter ganska snabbt runt €20-40 för att sedan stagnera och inte bli större.

 

Players:

Xena (EUR 152.25 in seat 1)

tiger_19 (EUR 194.50 in seat 2)

Nusseman (EUR 174.50 in seat 3)

_TomBa_ (EUR 194.25 in seat 4)

oden78 (EUR 4.75 in seat 5)

devalanter (EUR 145.00 in seat 6)

binniman (EUR 47.00 in seat 7)

Tosse (EUR 246.75 in seat 8)

 

Xena Ante (0.50)

tiger_19 Ante (0.50)

Nusseman Ante (0.50)

_TomBa_ Ante (0.50)

oden78 Ante (0.50)

devalanter Ante (0.50)

binniman Ante (0.50)

Tosse Ante (0.50)

 

Xena was dealt: ?? - 6:heart:

tiger_19 was dealt: ?? - 9:spade:

Nusseman was dealt: ?? - 8:heart:

_TomBa_ was dealt: ?? - T:diamond:

oden78 was dealt: ?? - A:club:

devalanter was dealt: 8:diamond: - A:spade:

binniman was dealt: ?? - K:spade:

Tosse was dealt: ?? - 7:spade:

 

devalanter Bring-In (1.00)

binniman Call (1.00)

Tosse Call (1.00)

Xena Fold

tiger_19 Fold

Nusseman Fold

_TomBa_ Call (1.00)

oden78 Call (1.00)

 

Inte så mycket att orda om egentligen. Jag gör bring-in, ett ess ligger öppet och det känns inte lönt att bluffa då även om alla övrigas kort suger. Fråga ett alltså: borde jag ha bettat?

 

 

 

_TomBa_ was dealt: ?? - T:diamond: - 6:spade:

oden78 was dealt: ?? - A:club: - 3:spade:

devalanter was dealt: 8:diamond: - A:spade: - 9:club:

binniman was dealt: ?? - K:spade: - 6:diamond:

Tosse was dealt: ?? - 7:spade: - 3:diamond:

 

devalanter Check

binniman Check

Tosse Check

_TomBa_ Check

oden78 Check

 

_TomBa_ was dealt: ?? - T:diamond: - 6:spade: - J:spade:

oden78 was dealt: ?? - A:club: - 3:spade: - Q:heart:

devalanter was dealt: 8:diamond: - A:spade: - 9:club: - 7:club:

binniman was dealt: ?? - K:spade: - 6:diamond: - J:diamond:

Tosse was dealt: ?? - 7:spade: - 3:diamond: - 8:spade:

 

oden78 Check

devalanter Check

binniman Check

Tosse Check

_TomBa_ Check

 

_TomBa_ was dealt: ?? - T:diamond: - 6:spade: - J:spade: - 3:heart:

oden78 was dealt: ?? - A:club: - 3:spade: - Q:heart: - J:heart:

devalanter was dealt: 8:diamond: - A:spade: - 9:club: - 7:club: - T:spade:

binniman was dealt: ?? - K:spade: - 6:diamond: - J:diamond: - Q:club:

Tosse was dealt: ?? - 7:spade: - 3:diamond: - 8:spade: - 6:club:

 

 

Fram tills nu har jag egentligen inte haft några blufflägen och mina motståndare verkar vara inne på samma tema. Flera av dem har drag gemensamt vilket iofs är roligt förstås, men det är jag som får stegen. :)

binniman sitter med en intressant, potentiellt hög stege, och oden78 likaså. Två ess finns kvar någonstans, två tior och tre kungar också.

 

 

oden78 Check

devalanter Check

binniman Bet (9.00)

Tosse Fold

_TomBa_ Fold

oden78 Fold

devalanter Fold

binniman Payback (9.00)

 

binniman didn't show hand

 

binniman wins: EUR 8.75

Rake: EUR 0.25

 

Alltså, frågan är om jag någon gång kan tänkas vilja syna här, eller om jag ska utgå från att binniman har sin out. Kan situationen jämföras med t.ex. fyrstege på bordet i texas där jag sitter med ex. överpar? Hur hade ni spelat?

 

Följdfråga också: hur stor tycker ni att potten ska vara för att en syn i det läget ska vara berättigad?

 

Jag lärde mig när jag postade texas-histories att frågor jag trodde var självklara ofta hade helt andra svar... det här kanske ser extremt n00b-aktigt ut, men så är jag också nybörjare på sökö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket att orda om egentligen. Jag gör bring-in, ett ess ligger öppet och det känns inte lönt att bluffa då även om alla övrigas kort suger. Fråga ett alltså: borde jag ha bettat?

Det är omöjligt att bluffa fiskar som Nusseman i sökö (;-)), och de andra är ännu värre. Du kommer att bli nedsynad av par och vad fan som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog synat där, det finns ju bara tre kort i leken som slår dig. Och jag skulle tro att han är kapabel både att beta ett par eller bluffa efter så här många checkar.

 

Det är klart, du har ju också sett 21 kort, så det är ju 3/31 att han har tian om hans hålkort är slumpmässigt, vilket det inte riktigt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog synat där, det finns ju bara tre kort i leken som slår dig. Och jag skulle tro att han är kapabel både att beta ett par eller bluffa efter så här många checkar.

 

Det är klart, du har ju också sett 21 kort, så det är ju 3/31 att han har tian om hans hålkort är slumpmässigt, vilket det inte riktigt är.

 

Tack för dina åsikter, Johan. Vi verkar hyggligt överens iaf.

 

Sedan att han har fyra outs och inte tre (två tior och två ess), och att jag har sett 24 kort och inte 21, tycker du ändå att det är synbart? Det är ju 1/7 isf och inte 3/31.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan att han har fyra outs och inte tre (två tior och två ess), och att jag har sett 24 kort och inte 21, tycker du ändå att det är synbart? Det är ju 1/7 isf och inte 3/31.

Jag spelar 3 PL Draw-bord samtidigt så min analytiska förmåga är lite begränsad för tillfället. Ni skulle kunna göra ett experiment om sånt här i kogpsyken sen...

 

Synen blir ju då jäkligt mycket mer marginell om den ens är möjlig. MÅste nog vara XL-tomte för att du ska syna. Grejen är ju bara att det finns många XL-tomtar på 24h:s sököbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...