Gå till innehåll

FLT - Floppad Royal Flush


Svinto

Recommended Posts

Spelar en turnering och för att det inte ska bli dödstråkigt brukar jag köra ett par bord microlimit på pokerstars samtidigt. Jag har extremt liten

erfarenhet av att klämma bets ur starka händer, så jag hoppas att någon kan ge värdefulla kommentarer till följande:

 

PokerStars 0.05/0.10 Hold'em (9 handed)

 

Preflop: Svinto is UTG with Qh, Jh.

Svinto raises, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 calls, CO folds, Button calls, SB calls, BB calls.

 

Enligt Lee Jones, vars riktlinjer jag försöker följa någorlunda, är den här höjningen ifrågasättbar. Han menar att man ska syna med QJs i tidig position. När jag spelade handen tror jag att jag tänkte nåt skumt i stil med "Jag höjer för att bli av med alla AX och KX som annars säkert träffar floppen", men med en sån här hand vill man ju att det ska hända. Eller?

 

Flop: (10 SB) Th, Ah, Kh (5 players)

SB checks, BB checks, Svinto checks, MP3 checks, Button checks.

 

Jahaja. Där ser man. Om det finns nån hand som är värd att slowplayas så är det väl den här. Såg ingen som helst anledning att betta på floppen. Korrekt?

 

Turn: (5 BB) 8d (5 players)

SB checks, BB bets, Svinto calls, MP3 raises, Button calls, SB folds, BB calls, Svinto calls.

 

Min första syn? Här skulle jag väl ha höjt? Det var ju rena rama turen att MP3 höjde efter mig. Jag skulle väl ha cappat här också antar jag.

 

River: (13 BB) 9c (4 players)

BB checks, Svinto checks, MP3 bets, Button calls, BB calls, Svinto raises, MP3 calls, Button calls, BB calls.

 

Inget konstigt.

 

Final Pot: 21 BB

 

21BB är väl hyfsat men det känns ju knappast som om det var tack vare mitt spel det blev så pass mycket. Jag skyller på att det kändes väldigt speciellt att få den floppen. ;)

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflopp: Generellt med "suited connectors" så vill man ha så många med i floppen som möjligt. Dock vet jag inte om detta kan appliceras på så pass höga sc. Med tanke på positionen så kanske en call är bättre.

 

Flopp:

Du skriver inget om bordstämningen. Om alla är lösa callingstations så kanske ett bett är på sin plats här. Jag tycker att det är rätt att slowplaya med tanke på alla hjärter och det finns ju ingen hand du är rädd för.

 

turn:

När MP3 höjer så har du perfekt relativ position. Självklar cappning.

 

river:

inget konstigt. I efterhand var det kanske bra att inte cappa då du förmodligen inte skulle få någon att betta mot dig på river. Trots det så tror jag att cappning på turn är i sin ordning.

 

*edit*: Missade att du checkade på river. Potten är så stor så om någon sitter på en hand så callar dom med rätt odds. Höj. Att checka är väldigt riskabelt då du inte vet att någon kommer att betta. /*edit*

 

Grattis till RSF!

 

Ursäkta svengelskan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentarer:

 

Preflop.

Varför varför varför höjer du QJs från så tidig position? Med den handen är det väldigt troligt att du kommer behöva jaga en färg eller en stege, och då vill du ha så många spelare med som möjligt.

 

Flop.

Check låter vettigt. Om någon har par i ess, tvåpar, färg eller liknande är det utmärkt om han tror att han har den bästa handen.

 

Turn.

Första synen är väl okej, med flera spelare efter ökar förmodligen chansen att de går med om du synar istället för att höja, men sen... då MP3 höjt och två spelare synat har du ju drömsits. Höjhöjhöj!

 

River.

Ingen anledning att slöspela här. Har folk gått med såhär långt med färg/stege/tretal kommer de inte att lägga sig. Höjhöjhöj!

 

 

EDIT: Här var man visst lite efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: Svinto is UTG with Qh, Jh.

Svinto raises, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 calls, CO folds, Button calls, SB calls, BB calls.

Jag gillar inte alls den här höjningen, du begränsar antalet motståndare, och lägger själv in mer pengar än nödvändigt, båda är saker som inte riktigt är önskvärt med QJs. Om du kan vänta dig att 5-6 pers synar din höjning i snitt, så är den nog ok men marginell eftersom de spelar sånt fruktansvärt skräp. Däremot så kan jag tänka mig att trebeta om det är 8-9 idioter som är inlåsta i potten.

 

När jag spelade handen tror jag att jag tänkte nåt skumt i stil med "Jag höjer för att bli av med alla AX och KX som annars säkert träffar floppen", men med en sån här hand vill man ju att det ska hända. Eller?

Det kommer ju inte hända, förresten så vill du ha kvar de händerna i ganska stort antal. Du vill ha loss AQ-KQ och AJ-KJ men det kan du ju glömma. För övrigt så är det inte så viktigt att få loss dominerande händer vid väldigt lösa bord.

 

Jahaja. Där ser man. Om det finns nån hand som är värd att slowplayas så är det väl den här. Såg ingen som helst anledning att betta på floppen. Korrekt?

Nja, inte nödvändigtvis. Grejen i fixlimit är att man har ett mycket begränsat antal rundor på sig att få in beten, så det är viktigt att ta till vara på beten från varje runda så väl som möjligt. En rundcheck när du skulle fått in 5sb är jätteilla.

 

Anledningar att beta floppen är:du har höjt preflopp så ingen kommer sätta dig på något bättre än par om du betar ut; eftersom AKT är ute så finns det väldigt goda möjligheter för någon att träffa TPTK eller bättre, du kommer få action från dem om du betar (men inte nödvändigtvis om du checkar). Ytterligare en anledning till att beta är att en hjärter till kommer döda din action, eftersom du knappast blir höjd av så många händer då.

 

 

 

Min första syn? Här skulle jag väl ha höjt? Det var ju rena rama turen att MP3 höjde efter mig. Jag skulle väl ha cappat här också antar jag.

Nej här bör du inte höja. Eftersom det blev rundcheckat så är det troligt att motståndarna har rätt kassa händer, alltså riskerar en höjning att skrämma ut spelarna bakom och att skrämma spelaren som betat. Om det däremot blir tvåbetat så kan du gott trebeta, då vet du ju att någon har en hand de gillar och alltså kommer att betala av. Spelarna på den här nivån kan ha rätt svårt för att betala av två bet kallt, men kan ofta tänkas betala tre om de får ta det i småsteg.

 

 

Inget konstigt.

Med tanke på hur spelet gick innan så känns check-raisen helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop.

Varför varför varför höjer du QJs från så tidig position? Med den handen är det väldigt troligt att du kommer behöva jaga en färg eller en stege, och då vill du ha så många spelare med som möjligt.

Jag håller med om att syn är bättre, men jag tror inte att det är särskilt mycket -EV vid ett bord som det här.

 

Flop.

Check låter vettigt. Om någon har par i ess, tvåpar, färg eller liknande är det utmärkt om han tror att han har den bästa handen.

den grabben kommer ofta tro att han har bästa handen ändå. Men så länge moståndarna inte är alltför passiva och du inte tänker check-raisa är det väl ok.

 

Turn.

Första synen är väl okej, med flera spelare efter ökar förmodligen chansen att de går med om du synar istället för att höja, men sen... då MP3 höjt och två spelare synat har du ju drömsits. Höjhöjhöj!

Första synen är nästan ett måste imo, däremot så håller jag med om cappningen. En extra anledning till att cappa här är att ta betalt av tomten som sitter och drar till femte nötfärgen + stegen och som inte betalar vid rivern.

 

River.

Ingen anledning att slöspela här. Har folk gått med såhär långt med färg/stege/tretal kommer de inte att lägga sig. Höjhöjhöj!

Som spelet faktiskt gick så kunde han ju vänta sig ett bet så jag tycker check-raisen nog är bäst, särskilt som han kan få alla att betala två bet ett bet i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna! Super!

 

Nästa gång callar jag preflop, tar hänsyn till bordsstämningen efter floppen och funderar på att cappa turnen. Om nu samma situation uppstår igen under min livstid :)

 

Som liggat skulle sagt: "Men hur gick det; vann du?"

 

Tro det eller ej! ;)

 

Results:

BB has 5s As (one pair, aces).

Svinto has Qh Jh (straight flush, ace high).

MP3 has 8s Ad (two pair, aces and eights).

Button has Kc 8c (two pair, kings and eights).

Outcome: Svinto wins 21 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...