Gå till innehåll

FLT - TT möter överkort på floppen


Zakkan

Recommended Posts

Bordsstämningen är extremt loose-aggressive (Party...) och jag plockar upp TT i SB.

 

Button är överaggressiv och går nästan inte att få stopp på.

 

UTG och MP är synstationer.

 

Jag delar upp den här historyn i flera delar eftersom den innehåller många intressanta beslutssituationer.

 

Första frågan, vad gör ni på floppen när Button har höjt och det är er tur igen? Har ni några synpunkter på pre-flop spelet och min inledande bet på floppen, så är de naturligtvis välkomna också.

 

***** Hand History for Game 2766461497 *****

$1/$2 Texas Hold'em - Saturday, September 24, 08:07:57 EDT 2005

Table Table 10704 (6 max) (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: BB ( $19.75 )

Seat 2: UTG ( $149.89 )

Seat 3: MP ( $28.50 )

Seat 4: CO ( $51.50 )

Seat 5: Button ( $247.75 )

Seat 6: SB ( $127 )

SB posts small blind [$0.50].

BB posts big blind [$1].

 

** Dealing down cards **

Dealt to SB [ Th Tc ]

 

UTG calls [$1].

MP calls [$1].

CO folds.

Button raises [$2].

SB raises [$2.50].

BB folds.

UTG calls [$2].

MP calls [$2].

Button calls [$1].

 

Pot: $13 (6,5 BB)

 

** Dealing Flop ** [ Qs, Jc, 3d ]

 

SB bets [$1].

UTG calls [$1].

MP calls [$1].

Button raises [$2].

 

Pot: $18 (9 BB)

 

Frågan är: fold, call, raise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TT i tidig position är ingen hand du höjer med. Syna en höjning, kanske två beroende på hur bordet ser ut. Vid ett LAG-bord måste du check/folda när det faller 2 överkort på floppen, såvida du inte fått in en triss. Sätter du settet direkt bör du betta ut direkt, då du inte har en susning om vilka kort som är i spel vid ett sånt här bord. Och ja, du bör nog eg betta ut direkt även på ett tight bord, då risken finns att det annars checkas runt och ger någon en bättre triss eller tom en kåk.

En triss är helt enkelt inte tillräckligt stark för att slowplayas, och ett par med två klädda överkort ute är inte bra till någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dealt to SB [ Th Tc ]

 

UTG calls [$1].

MP calls [$1].

CO folds.

Button raises [$2].

SB raises [$2.50].

BB folds.

UTG calls [$2].

MP calls [$2].

Button calls [$1].

 

Pot: $13 (6,5 BB)

 

** Dealing Flop ** [ Qs, Jc, 3d ]

 

SB bets [$1].

UTG calls [$1].

MP calls [$1].

Button raises [$2].

 

Pot: $18 (9 BB)

 

Frågan är: fold, call, raise?

 

Gillar inte alls spelet fram hit men här har du ju en trivial syn, 18-1 i omedelbara pottodds med näst intill obefintlig risk att någon av synstationerna höjer. Är ju bara 22-1 imot att setta på turn och då har du stora chanser att suga in ett par bets till.

 

Men som sagt, mycket dåligt spel fram hit...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 17 SB i potten hade jag inte slängt handen här. Det skulle kunna vara värt två bets att kanske få väck en av synmaskinerna, men det lyckas ju sällan så jag är skeptisk.

 

Eftersom button inte går att stoppa (dvs kör hårt på flop med nästan allt) så kanske man kan prova en checkhöjning på flop istället. Problemet är synmaskinerna sällan ger sig - ett aber vilken variant du än väljer.

 

Så vad hände?

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni som sagt att det varit dålig spel tänkt på att det är shorthanded? Tycker han spelar den bra, 3-bet preflopp mot den typen av spelare är ju helt rätt, inte omöjligt att de två limparna lägger sig mot två bets.

 

På floppen måste han ju beta ut, trotts överkorten, och syna höjningen är ju också ett måste. Check-folda turn UI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna och riktigt roligt att åsikterna går isär så väldigt... Jag tänkte väl att handen skulle vara lite kontroversiell.

 

Lite "notes" om mig själv verkar vara på sin plats. Jag är mycket aggressiv själv och "Button" som vi kallar honom här är mäkta irriterad på min aggressivitet och stretar emot genom att bli - enligt mitt tycke - överaggro. Jag har suttit ett tag vid bordet och har rätt bra koll på spelarna.

 

Har jag visat styrka innan floppen bettar jag alltid ut trots att min position i det här fallet är sämsta tänkbara - måste ju representera JJ-AA här... och så vill jag ha så mycket information som möjligt från mina kombatanter. Buttons raise ger jag inte mycket för - honom tror jag att jag nästan säkert har slagen. Problemet är stationerna som mycket väl sitter med händer som innehåller knektar och damer. Detta gör att jag inte tror att en reraise får bort dem och Button skulle utan vidare cappa - så jag kör mina 1:18 odds och synar:

 

SB calls [$1].

UTG calls [$1].

MP calls [$1].

 

** Dealing Turn ** [ Kh ]

 

SB checks.

UTG checks.

MP checks.

Button bets [$2].

 

Pot: $23 (11,5 BB)

 

Ok, vad gör jag nu? Fold, call, raise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Dealing Turn ** [ Kh ]

UTG checks.

MP checks.

Button bets [$2].

 

Pot: $23 (11,5 BB)

 

Ok, vad gör jag nu? Fold, call, raise?

 

Call så klart. Det måste till något slags krystat parlay för att en höjning ska ge dig potten. Lägg därtill att du får bättre odds på ditt drag när synmaskinerna kommer med.

 

Känns lite som du undervärderar knappens hand. Han är mycket aggressiv och "irriterad", men är han en galning? Eftersom han säkert blir synad på turn så kan han knappast beta där utan en hand om han inte är en galning.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, här var det ju inget svårt beslut - har ju ett riktigt bra nötstegedrag här öppet i båda ändarna och bordet ligger rainbow.

 

 

Känns lite som du undervärderar knappens hand. Han är mycket aggressiv och "irriterad", men är han en galning? Eftersom han säkert blir synad på turn så kan han knappast beta där utan en hand om han inte är en galning.

 

--- Callahan

 

Helt rätt, men han var väldigt loose, dock inte en galning, vilket upplösningen av handen visar. Gränsen mellan geni och galning är väldigt tunn har jag lärt mig...

 

Upplösningen:

 

SB calls [$2].

UTG calls [$2].

MP calls [$2].

 

** Dealing River ** [ Ah ]

 

SB checks.

UTG checks.

MP checks.

Button checks.

 

SB shows [ Th, Tc ] a straight, ten to ace.

UTG doesn't show [ 2d, Kd ] a pair of kings.

MP doesn't show [ 9h, Ac ] a pair of aces.

Button doesn't show [ Qd, Ks ] two pairs, kings and queens.

 

SB wins $28 from the main pot with a straight, ten to ace.

 

En grym missräkning att Button inte bettar, men som Callahan skrev; jag missbedömer honom här, han vet ungefär var han har mig, men misstänkter antagligen mer en hand som AJ-AK. Detta borde jag ha räknat ut och bettat ut här, jag skulle ju lätt ha fått syn från stationerna.

 

Det som fick mig att fundera över handen var hans ursinniga klagomål i chatten efteråt om hur dum i huvudet jag var som drog in min "runner-runner". Jag ville se om fler tycker att jag spelade som en idiot för själv tycker jag att det var ok. Det som bekymrade mig mest var dock flopp-spelet och där går ju åsikterna även här på forumet isär, så jag vet inte...

 

Kanske finns det helt enkelt inte något "rätt" svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, mycket dåligt spel fram hit...

/Bjorn

 

En trebet för att trycka ut limparna och spela HU mot knappen, är det så dumt det? Sen hur jag skulle spelat med den floppen vet jag inte.

 

Generellt sätt är det ett hyffsat vettigt spel givet att limparna är kapabla att lägga sig en hyffsad andel av tiden. Nu har dock vår hjälte hävdat att de är calling stations...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grym missräkning att Button inte bettar, men som Callahan skrev; jag missbedömer honom här, han vet ungefär var han har mig, men misstänkter antagligen mer en hand som AJ-AK. Detta borde jag ha räknat ut och bettat ut här, jag skulle ju lätt ha fått syn från stationerna.

 

Även om han är en galning så är det fel att checkhöja eftersom synmaskinerna oftast ger upp då, men lätt kan syna en bet med så lite som par i äss om de är riktigt kassa. Och som vi båda säger, button har nog lite mer mellan öronen än du antytt tidigare, så han checkar ju river med många händer (som han synar med).

 

Din check på river är ditt enda klara misstag i denna hand. Det är jag ganska säker på.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...