Gå till innehåll

NL - Skum taktik som vinner?


Beachkung

Recommended Posts

Ok, jag är lätt förbryllad. Jag har läst på en hel del och tror mej veta ungefär hur den optimala spelstrategin är i många lägen. Jag är ingen superspelare, men tillräckligt bra för att vinna en del på nivåer upp till 1/2$. Spelar tight och när jag får bra kort så höjer jag rätt ordentligt före floppen och kör oftast lite Doylestil efter floppen dvs bettar pott på floppen även om jag inte har träffat när jag inte har mer än säg 2 motståndare mot mej.

 

Det här funkar ofta ganska bra, men nyligen har jag stött på en snubbe som gör mej galen. Han synar konstant höjningar preflop till synes oavsett vad han har för kort. Som nu senast när jag fick KK och höjde preflop, han och en till synade. Floppen kom JJQ med 2 klöver. Jag bettade pott, båda synade. Här inser jag att risken är överhängande att jag är slagen då nån har en knekt, men då turnen kom med en 2:a (ej klöver) gick jag all in med några få $ över pottbet. Min tanke var att jag skulle få svårt att lägga denna handen om jag checkade och någon bettade och att jag verkligen inte ville ge gratiskort till händer som AK, AQ, KQ eller 2 klöver. Ena lägger sig medans min nemesis funderar länge och sen synar. Rivern är en blank och han flippar upp J2 i spader. Jag håller mej sansad och är medveten om att jag kanske kunde ha spelat annorlunda på turnen, men det är inte det som är min undring.

 

Den handlar istället om hans taktik. Den verkar gå ut på att syna med preflop på höjningar med all möjlig sk*t för att sedan hoppas att den som höjde ska missa och ändå betta. Han är rätt aggro i övrigt och jag gissar att han bluffar/semibluffar en del vilket nog förklarar en del av hans framgång eftersom många lätt blir skrämda av stora höjningar och slänger bästa handen. Jag har sett honom syna stora (mer än pott) preflop raises med händer som 9To och sen syna pottbett på floppen med hålstege. Han verkar inte kunna förlora. Det handlar inte om en kille som har tur en gång heller, jag har iakttagit honom under 3-4 veckor och han sitter konstant med 2-400£ på flera bord med 100£ i maxinköp. Det som skrämmer mej än mer är att jag ser tendenser till samma beteende hos andra spelare också.

 

Är det någon som har en förklaring? Någon som spelar så här själv? Någon som vet vad jag ska göra för att inte förlora pengar till honom?

 

Som vanligt tacksam för alla svar och om någon info saknas för att kunna svara ordentligt så ska jag försöka fylla i efterhand.

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar inte som Doyle beskriver om du spelar tight preflopp och löst postflopp. Grejen är att om du höjer med bara bra kort preflopp så blir du ganska lättläst, och då blir det rätt mycket svårare att bluffa i många lägen eftersom dina motståndare vet ungefär vilka händer du kan ha.

 

Vidare så har han ju bra odds att syna så länge det finns signifikanta pengar kvar och han kan ditt spel hyffsat och kan sätta dig på en rad händer. Så jag skulle tro att du bland annat behöver maskera dina händer bättre mot en sådan här spelare, antingen genom att höja fler obra händer eller genom att inte höja bra händer lika ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade med Doylestil var bara att jag bettar på floppen även om jag inte träffar. Glöm gärna det, det var inte så viktigt för min fråga. Jag höjer med händer som AA, KK, QQ, JJ, AK, AQ, ibland JJ, TT, 99 och AJ. Jag är inte så förtjust i suited connectors och vill helst inte höja med ens dom finaste som JTs. Är detta för få händer? Knappast, väl?

 

Ska fundera mer på att limpa med bra händer ibland, respektive att höja med fler händer...känns som alternativ 1 hade passat min spelstil bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans spel är ju definitivt vinnande om han ofta får så pass bra betalt som i ovanstående exempel. Ok han betalade av dig innan floppen och efter det så äger han dig resten av handen. Han kunde lätt ha haft AJ,QJ,TJ eller i värsta fall KJ (lämnar dig med en out). Det finns många spelare som ser många floppar med taskiga (start)händer. Det funkar ju klockrent så länge folk överspelar sina höga par och till och med AK utan att träffa. Jag kan inte se att han gör något som helst fel i ovanstående hand mer än att han synar med J2 innan flop.

 

Dock så är det väl tveksamt om det nånsin kan vara +EV att syna pottbet med hålstegedrag på floppen. Beror ju iofs på stackdjup vs pottstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så förtjust i suited connectors och vill helst inte höja med ens dom finaste som JTs. Är detta för få händer? Knappast, väl?

 

Om jag kan sätta dig på ett par större än nior eller AQ/AK efter att du höjt samt vet att du ofta betar floppen oavsett om du träffat eller ej så vet jag lite väl mycket. Du täcker ju inte upp några kort mindre än nior på det här viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Som vanligt bra och konstruktivt. Tack speciellt till Johan...du e blixtsnabb mannen!

 

Jag önskar jag kunde hålla med om att jag ger honom för mkt cred, men faktum kvarstår, killen vinner. Och han vinner så mycket så att jag vill vara honom. Jag ska fortsätta kolla vad han gör bra, respektive dåligt, kanske kan jag återkomma med mer info.

 

Johan -> Vilka händer tycker du att jag ska höja med mer? I vilka lägen? Eller spelar det mindre roll, bara jag inte är så jäkla genomskinlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noteras bör också att Doyles taktik fungerar bra när stackarna är mycket djupa, men mycket sämre på nätet där man spelar med maximerat upptag.

 

Fi riskerar inte beloppet han synar med när Doyle betar, utan hela sin stack (om han gissar fel) och därför lägger han sig många gånger när han har bästa handen. På nätet riskerar man en mycket mindre del av sin totala bankrulle.

 

Att sajterna har ett maxupptag är för att den dålige spelaren skall förlora långsammare, genom att ta bort ett viktigt vapen hos den bra spelaren, nämligen suited connectors i mellanklassen.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan -> Vilka händer tycker du att jag ska höja med mer? I vilka lägen? Eller spelar det mindre roll, bara jag inte är så jäkla genomskinlig?

Jag är faktiskt inte duktig på att spela mot kompetenta lösa-aggressiva spelare (om det är det han är, vilket inte alls är klarlagt).

 

Men jag skulle nog rekommendera par som händer att maskera dina stora händer med, alltså att du ibland höjer par i åttor eller lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så finns det generellt 3st olika orsaker att syna en

bett på floppen. 1. Man vill trappa sin motståndare

2. Man vill kolla styrkan hos syn motståndare

3. Man vill hålla sin motståndare ärligt (dvs. få honom att sluta bluffa/bluffa mindre)

 

säg att killen synar dig med vad som hälst pre-flop.

(eftersom han vet att du alltid bluffar på potten om du missar)

 

Har du inte ett par på handen så kommer du missa floppen ca 2/3 av gångerna. Och om du inte bluffar igen på turnen så kommer han betta och du får lägga sig (för det är ju hans strategi..)

De gångerna han får drag på floppen så är det ju bara en bonus

för ifall du träffat och fortsätter betta så lankar han dig ju troligen om

han sätter sitt drag.

 

Sen om du har pockets så händer det ju väldigt ofta att det kommer överkort. säg att du har QQ floppen kommer AJ2 du bettar på floppen.

Checkar du turnen då? eller fortsätter du betta?

 

Jag spelade rätt mycket mot en liknande spelare häromdagen.

Det jag gjorde var att Bettade ofta på turnen (behövde inte vara

pott bett... utan i alla fall en tuff bett som jag skulle kunna gjort om jag träffa) och sen ibland när jag hade nått bra (eller misstänkte att han luffa) så checkraisa jag honom på turnen.

 

För om han blir rädd för att bluffa dig på turnen.

Så tar du edgen av hela hans spel.

För du har ju bättre starthänder. så minst 50% av gångerna på turnen så kommer du ha bättre hand än honom.

 

Sen är det klart. Är han duktig så försöker han ju anpassa sitt spel

efter din nya strategi. Men då blir det ju i så fall

att du tar några stora potter av honom och sen tightar han upp sig och bluffar dig mindre på turnen (synar på potten)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så finns det generellt 3st olika orsaker att syna en

bett på floppen. 1. Man vill trappa sin motståndare

2. Man vill kolla styrkan hos syn motståndare

3. Man vill hålla sin motståndare ärligt (dvs. få honom att sluta bluffa/bluffa mindre)

Nummer tre är inte en bra orsak, och du glömde de viktigaste orsakerna. Nämligen att man kan ha bäst hand men inte kunna vänta sig syn av en sämre hand om man höjer, samt att man kan ha ett drag med tillräckligt bra odds. Nummer två är inte heller särskillt ofta en bra orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämligen att man kan ha bäst hand men inte kunna vänta sig syn av en sämre hand om man höjer

Är väll i stort sätt som att trappa någon? Man vill få ut mer av honom

varesig man själv bettar eller han bettar nästa gång?

 

Men det känns inte som om han hade starka händer när han syna

om han var en sån "loose" spelare?

 

Nej jag menar att varken orsak ett eller två är bra orsaker.

Men om man spelar aggressivt så är det oftast att någon synar med

för att kolla läget, eller synar för att han vill få dig att sluta vara aggressiv.

 

Det jag menar är att i detta fallet så känns det som om killen synar

för att kolla styrkan (säkerligen ofta med ingenting) för att kunna betta på turnen om det visar sig att han checkar (eller på rivern om han sitter först).

 

Men som alltid när han märker att du har bytt strategi mot honom

så kommer han väll att försöka ändra sin. Och som vanligt så gäller det

väll att ligga så många steg före motståndarna som möjligt.

 

Jag tycker att på det är precis det här som "lowstakes poker" går ut på.

hitta de som spelar annorlunda(bra som dåliga) anpassa dig efter det och hitta en generell

strategi som gör så du vinner så mycket som möjligt av de som spelar "normalt"

 

Några andra anmärkningar av det jag skrev innan med att checkraisa honom osv.?

 

"Fire the second barrel" måste ju vara en av de svåraste sakerna att

göra riktigt bra, samt en av de viktigaste egenskaperna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väll i stort sätt som att trappa någon? Man vill få ut mer av honom

varesig man själv bettar eller han bettar nästa gång?

Nja, med trappa så avses väl oftast starka händer eller händer som nästan säkert är bäst och att man alltså vill ha fler bet, vilket inte alls är säkert när man synar. Men det hela var ju mer en avvikning egentligen, det ämnet bör ju snarast diskuteras i pokerteori (alltså varför man synar i no-limit). Eller åtminstone i en egen tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...