Gå till innehåll

NLT - Trn, färg och stegdrag mot 2 all-in på floppen

Recommended Posts

Postad

Tja, är ny på forumet och en nybörjare i poker. Hoppas att den här tråden hamnar på rätt avdelning. I normala fall brukar jag inte ens kolla på floppen med K5s när någon har höjt men det gjorde jag nu.

Handen utspelar sig i en Sit&go $5+$0.5 på pokerstars. Jag är Kenta83.

PokerStars Game #2640905247: Tournament #12912895, Hold'em No Limit - Level I (10/20) - 2005/09/23 - 06:00:05 (ET)

Table '12912895 1' Seat #9 is the button

Seat 1: ghammer52 (1830 in chips)

Seat 2: Kenta83 (1110 in chips)

Seat 3: tigrilja (1380 in chips)

Seat 4: BAKER-83 (1450 in chips)

Seat 5: larssonist7 (1410 in chips)

Seat 6: cbybigd (1870 in chips)

Seat 7: Jynx Ace (1470 in chips)

Seat 8: Uptown Kid (1760 in chips)

Seat 9: Bright_Eyed (1220 in chips)

ghammer52: posts small blind 10

Kenta83: posts big blind 20

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kenta83 [Kd 5d]

tigrilja: folds

BAKER-83: raises 40 to 60

larssonist7: folds

cbybigd: calls 60

Jynx Ace: folds

Uptown Kid: folds

Bright_Eyed: folds

ghammer52: folds

Kenta83: calls 40

*** FLOP *** [7d 6d 8c]

Kenta83: checks

BAKER-83: bets 80

cbybigd: raises 80 to 160

Kenta83: calls 160

BAKER-83: raises 1230 to 1390 and is all-in

cbybigd: calls 1230

Kenta83: calls 890 and is all-in

När dom gick all in så trodde jag att båda hade två överpar. Jag tänkte att i sånna fall borde jag ha 17 outs (fyra fyror, fyra åttor, nio ruter) med turnen och rivern kvar. Sannolikheten att träffa borde då vara 17/48+17/47=0.72, eller tänker jag fel?

Gjorde jag rätt som synade eller borde jag lagt mig när en person gick all in och den andre synade? Jag kanske själv borde höjt efter floppen? I sånna fall hur mycket?

*Kapar resultat, ändrar rubrik och flyttar till PHH - Hjort*

Postad

Du tänker fel eftersom en del åttor o fyror e i ruter.

I EFTERHAND gjorde du rätt. Spelmässigt just då äre tveksamt.

Men jag skulle nog tryckt in där med.

(fast lita inte på mig he he he, de flesta säger jag e mkt för lös)

Postad

Tack för svaren. Jag brukar spela lugnt i vanliga fall fram tills det är ungefär fem personer kvar men är fortfarande väldigt orutinerad så ibland blir jag för ivrig. Har bara spelat i en månad.

Tänkte inte på att jag räknade en fyra och en åtta två gånger. :oops:

Postad

När dom gick all in så trodde jag att båda hade två överpar. Jag tänkte att i sånna fall borde jag ha 17 outs (fyra fyror, fyra åttor, nio ruter) med turnen och rivern kvar. Sannolikheten att träffa borde då vara 17/48+17/47=0.72, eller tänker jag fel?

Du tänker fel och räknar fel, om du hade haft 17outs så hade du c:a 59% chans att träffa.

Postad

Preflopp är det ju egentligen en fold eftersom du kommer ha väldigt svårt att spela dina par på floppen och motståndarna antagligen har hyffsat starka händer pga den tidiga positionen.

På floppen spelar du hyffsat fel, du ska inte syna när cbybigd minraisar, du ska ställa in alla dina pengar omgående. Dina motståndare kommer då bli tvungna att folda händer som AK och KQ, vilket är jättebra eftersom de händerna har odds att syna dig och du därmed blir glad över att de foldar. Om du hamnar all-in mot ett överpar här så är det helt ok, eftersom du är knapp favorit mot nästan alla sådana. Om du hamnar mot två överpar är det ännu bättre eftersom du har ungefär samma vinstchans men får nästan dubbelt så mycket pengar när du vinner.

Det enda problemet är om du hamnar all-in mot en stege eller set, men det bör vara hyffsat otroligt och om det händer får du helt enkelt dra ut.

Något du verkligen inte vill här är att ha kvar pengar att beta på turn, om du missar (vilket du gör större delen av tiden) så kommer du ha gått från marginell favorit till att ligga långt efter och dessutom så kommer överparen få en rimlig chans att komma loss från många av dina träffar.

Du tänker som sagt fel angående antal outs (det är 15 för stege eller färg) och du räknar också fel för sannolikheten att träffa turn och/eller river. Om man skulle ha 25 outs så skulle man med den metoden få ungefär 1.04 att träffa till rivern vilket är lite orimligt.

För att få den rätta sannolikheten får man gå en liten omväg, nämligen att beräkna sannolikheten att inte träffa vare sig turn eller river. Sannolikheten som då blir kvar är alla de fall där man träffar turn och/eller river.

Den beräkningen ser ut så här: 1 - (33/48 * 32/47) ~ 0.532

1 är alltså sannolikheten för att något av alla möjliga utfall sker och sedan drar man från alla de utfall där man inte träffar (alltså parantesen). Det som blir kvar är alla utfall där man träffar åtminstone en gång på turn eller river.

Det finns en rätt hyffsad tumregel så man kan använda vid bordet. Om man multiplicerar antala outs med 2 så får man ungefär procentchansen att träffa från flopp till turn eller från turn till river. Om man multiplicerar sina outs med 4 så får man den ungefärliga sannolikheten att träffa från flopp till river. För ett stort antal outs blir det här fel (exempelvis i det här fallet) men det ger en rätt hyffsad aning om storleken på ens träffchans.

Personligen skulle jag lagt mig eftersom jag hellre spelar lugnt och säkert fram till bubblan. Dumt att åka ut så tidigt på en draghand.

Pessimistiskt:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 39.3982 % 38.81% 00.59% { Kd5d }

Hand 2: 32.8035 % 31.64% 01.16% { JJ+, 88-66, AdQd, AdJd, T9s }

Hand 3: 27.7983 % 26.64% 01.16% { AA, QQ-66, AdQd, AdJd, T9s }

Optimistiskt:

Hand 1: 47.9281 % 47.20% 00.73% { Kd5d }

Hand 2: 19.4570 % 18.15% 01.30% { JJ+ }

Hand 3: 32.6149 % 31.31% 01.30% { AA, QQ-JJ, 99-66 }

Att lägga sig här är ungefär samma sak som att lägga KK mot två tomteall-ins preflopp.

Postad

Du tänker fel och räknar fel, om du hade haft 17outs så hade du c:a 59% chans att träffa.

Så här räknar du ut oddsen för att träffa med 17 outs

I leken finns 52 kort och du känner till 5 alltså finns det 47 kort kvar.

Oddsen för att få något av dina outs på antingen river eller turn är 1- oddsen för att du inte får på något av dem => 1 - ( (47-17)/47 * (46-17)/46 ) = 59,76%

Sen att du inte har 17 outs är en annan sak ;)

Postad

Fan, jag kan ju inte ens räkna idag. Självklart är formeln Cheunce och Hjort ger rätt. Vet inte vad jag tänkte på.

Att jag borde foldat preflopp är jag medveten om. Tyvärr går jag med ibland på sånna händer, speciellt när jag sitter på BB.

Tack för all hjälp! Det är mycket att hålla reda på nu i början och jag tänker fel ganska ofta har jag märkt.