Gå till innehåll

FLT - AJs försöker tvinga sig till potten

morberg

Recommended Posts

Här är en hand som jag inte är riktigt nöjd med. Andra handen sedan jag satte mig ner så jag har inga reads. Hade jag haft det skulle jag kanske spelat annorlunda. Vad är en bra "default"-read att ha på motspelare innan man lär känna dem bättre?

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

Preflop: morberg is SB with Ah, Jh.

2 folds, CO calls, Button calls, morberg raises, BB calls, CO calls, Button calls.

Inget konstigt här.

Flop: (8 SB) 4c, Qc, 8h (4 players)

morberg bets, BB folds, CO raises, Button folds, morberg 3-bets, CO calls.

Nu börjas det. Jag väljer att följa upp min höjning men får motjuck av CO. Ger honom en knäpp till på näsan och han lugnar sig. Börjar fundera på hans hand. Kan det vara ett färgdrag som försöker sig på gratiskort? Jag har bakdörrsdrag till färg, stege och ett överkort så jag har ändå en hyfsad hand.

Turn: (7 BB) 3s (2 players)

morberg bets, CO calls.

Att CO lugnade sig tolkar jag som att hans frikortshöjning inte lyckades, men att han hoppades på att träffa något kul på turn. Ser ofarligt ut så jag bettar ut som bluff och för att inte ge bort handen gratis. Tyvärr hjälper det ofarliga kortet inte mig heller.

River: (9 BB) Td (2 players)

morberg bets, CO raises, morberg folds.

Hoppas att han har suttit på ett färgdrag till en klöverfärg och bettar ut igen som bluff när inget klöver landar. Höjningen är otäck och jag kan inte hitta synen.

Final Pot: 12 BB

Nå, vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJs är inte så värst mycket starkare än Ax om man inte träffar... sakta ner och lägg dig om du får mothugg... du sitter på dålig position också... 3-bet på flop för aggressivt. Bra defaultread när någon bettar ut på floppen är att de har träffat något, minst par... Jag skulle nog ändå synat på river för att visa att jag inte lägger mig, även om det är en säker förlust.

Länk till kommentar

Vad ska riverbeten åstadkomma? Du måste få honom att lägga en bättre hand. Det inträffar när motståndaren är på flushdraget OCH har träffat ett par OCH han kan tänka sig att lägga paret.

Du har förövrigt fel read. Flushdrag är inte det första du ska sätta honom på. Ett bidragande skäl är att han höjer på flop med button kvar bakom. Det är inget otänkbart spel med draget men ofta vill man ha med fler spelare i potten i denna situation.

Även om fi sitter på draget så är du väl knappt någon favorit i denna pott. I medelfallet är du långt efter på flop.

--- Callahan

Länk till kommentar

Mitt förslag är bet-call på flop.

På turn skulle jag sedan checkcalla om turn är en K, T, J eller ett hjärter, checkhöjt på ett ess och checkfoldat på allt annat. Visst, det är en anning vekt i en relativt stor pott men å andra sidan så sitter du i detta lägge med Ess högt utan drag och kan mycket väl dra dött eller i varje fall alldeles för tunnt.

/Bjorn

Länk till kommentar

Jag skulle syna eller raisa rivern av den enkla anledningen att få visa upp skräp när man bettat ordentligt hela vägen, spelar man solitt och tight senare kommer det att betala sig. Många spelare är väldigt snabba på att skapa ett (felaktigt) omdöme om andra spelare.

Insiktsfullt inlägg, inte minst för att jag själv kan vara snabb att skapa det felaktiga omdömet om andra. Tack för tipset.

Länk till kommentar