Gå till innehåll

NLT - Trn, Tre ruter floppar sent i trn


Evolito

Recommended Posts

52 stycken är kvar av 430 startande.

 

Jag har spelat tight, aggresivt och varierat och arbetat mig upp från 1500 chips till 64000, jag ligger fyra - vi fyra första är ligger mellan 64-75K i chips.

 

Lilla blind 1K, stora 2K.

 

Killen efter stora blind höjer till 4K, han ligger trea i turneringen och spelar rätt många händer så jag synar med A-J ofsuit, jag är två steg efter stora blind.

 

Någon mer synar. FLoppen kommer J-8-2 i ruter. Alla checkar fram till mig, jag bettar 15K för att driva ut färgdrag.

 

Turn kommer, oväsentligt kort - fine for me! Jag går all-in men trean i tävlingen synar! Vi slänger upp korten, han har A-K ofsuit med ruteresset. Givetvis faller det ett ruter på rivern och jag åker ut två platser från the money. Hade jag tagit potten hade jag haft dubbelt så många chips som tvåan i turneringen.

 

Jag har lirat online rätt länge och brukar spel Multi med 10-50$ insats. Jag var riktigt arg på rivern igår. Men efter lite grubblande så borde jag nog rannsaka mig själv. Jag har svårt när det drar ihop sig mot slutet i turneringarna. Har kommit 2/100 en gång och det gav en fin vinst annars brukar jag komma in the money men inte vina några uppseende summor, då går cashgamet bättre.

 

Hur hade ni spelat handen? Check, check, fold? All-in på floppen? Inte synat pre-flop överhuvudtaget? Bettat mer på floppen för att skära ner hans odds än mer?

 

Ju mer jag tänker så borde jag nog inte utmanat ödet och gamblat mot en kille som låg före mig i chiplead.

 

Tar tacksamt emot tankar om handen.

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså när UTG gör ett move så känns AJo väldigt ohett, om du nu ska göra något så ska du nog ställa in. Om du inte tror att din hand är stark nog att göra det så ska du ju inte alls syna, möjligen kan du ju syna som andra alternativ efter att höja.

 

Problemet med att syna är att du a) släpper in en massa händer efter dig och b) ger upp initiativet med en medioker hand. a) innebär att du kommer bli utdragen en massa och b) innebär att du kommer bli utbluffad mer än annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mer och mer mot att fold pre-flop vore det rätta alternativet, men det var väldigt tight spel så i mitt läge lönade det sig att spela fler händer än dom med färre chips.

 

Men låt oss nu säga att jag synade (som jag ju gjorde) hur skulle ni då agera på floppen i den givna situationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mer och mer mot att fold pre-flop vore det rätta alternativet, men det var väldigt tight spel så i mitt läge lönade det sig att spela fler händer än dom med fler chips.

 

Men låt oss nu säga att jag synade (som jag ju gjorde) hur skulle ni då agera på floppen i den givna situationen?

 

Jag hade varit rädd för ett högre pocket pair, exempelvis QQ, beroende lite på hur motståndaren hade spelat tidigare i turneringen. Mot andra motståndare hade jag nog gjort som du, men när man har en stor stack och ligger nära pengaplacering ska man tänka noga innan man bråkar med andra stora stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mer och mer mot att fold pre-flop vore det rätta alternativet, men det var väldigt tight spel så i mitt läge lönade det sig att spela fler händer än dom med färre chips.

 

Men låt oss nu säga att jag synade (som jag ju gjorde) hur skulle ni då agera på floppen i den givna situationen?

 

Jag börjar med att ifrågasätta hur du kan ligga så bra till i en turnering när du synar en höjning pre-flop med en sådan skithand. AJo är antingen öppning eller slängning, aldrig syn!

 

Efter floppen ger du dig in i en situation som blir ödestigen så fort en till ruter kommer på bordet eftersom du inte hade en enda(?). Checka flop, checka turn, kommer ingen ruter på river kan du dra på ett x1 eller x2 bet. Får du omställning släng korten.

 

Nyckeln till att hamna på top-placeringar i en turnering är att hålla sig borta från coinflips och när motståndaren drar mot färg/stege och inte förstår att det inte finns odds för att syna. Fi spelar i detta läge väldigt dåligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför ska du inte syna med AJ, det kommer helt enkelt inga floppar du vill se.

 

I mina ögon hade det lutat åt en check/fold. Som sämst är du drawing dead, förmodligen är du mot ett flushdrag och/eller ett överpar. Om motståndaren har ett överpar kommer han inte folda före den fjärde rutern kommer. Har han överpar med ruter är du så gott som stendöd (2 outs), har han AA med ruter har du 2 outs. Det allra sämsta du kan sätta honom på är väl AK utan ruter, men du kan inte sätta honom på det och bara det.

 

Det finns så många kort du inte vill se, (K, Q, ruter) och om man lägger ihop det med det faktumet att du kan vara bakom redan (mot överpar) ser jag lite anledning att spela den här handen. Se det som en läxa och syna inte en höjning med AJ i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mer och mer mot att fold pre-flop vore det rätta alternativet, men det var väldigt tight spel så i mitt läge lönade det sig att spela fler händer än dom med färre chips.

Men om det är väldigt tight spel så blir det ju ännu sämre att syna preflopp, då vet du ju att du kommer få bättre lägen. Om det nu är så att chipleadern stjäl för mycket och aldrig ger dig utrymme så måste du visserligen lära honom en läxa. Men i så fall skulle jag snarare rekommendera ett saftigt omslag, och då inte med så många spelare efter dig (sannolikheten är ju då lite för stor att du springer in i en riktig hand).

 

Om chipleadern verkligen är out-of-line mycket så kan jag också tänka mig att du höjer upp till 10k eller något sånt för att isolera, även om jag är rätt tveksam pga efterföljande spelare.

 

Men låt oss nu säga att jag synade (som jag ju gjorde) hur skulle ni då agera på floppen i den givna situationen?

Jag tror jag skulle åka ut. Men jag skulle nog beta 2/3 eller halva potten, vilket är vad jag skulle göra om jag hade färgen också. Färgdragen som är intresserade kommer ju säkert syna ändå, plus att det inte alls är så säkert att jag har bäst hand. En tight spelare som synar en höjning och en syn kan ju mycket väl ha mellanstora pockets eller suitat ess och de korten har ju rätt bra träffmöjligheter på den här floppen. Om någon trycker in mot mig efter att jag betat på floppen så lägger jag mig antagligen, men inte om jag tror att det är någon som skulle mjölkat färgen och semibluffat nötdraget (eg jag själv).

 

Turnen kan jag tänka mig att checka om det checkas till mig, orsaken är att jag är rätt säker på att min motståndare åtminstone har ruteresset eller en hand som jag nästan är död mot om han synat mig. Möjligheten till set, färg eller överpar håller mig från att gå all-in och om det kommer ytterligare en ruter på rivern så kan jag ju spara mina pengar. Kommer det ytterligare en blank på rivern så får jag ju betala av en del, hur mycket beror på motståndaren.

 

Men överlag så gillar jag inte att trycka in pengarna i onödan på en sån här flopp eftersom möjligheten att dra dött är så stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men låt oss nu säga att jag synade (som jag ju gjorde) hur skulle ni då agera på floppen i den givna situationen?

 

Skulle bettat likadant som dig på floppen. Däremot gillar jag inte ditt all-in på turn alls. Fi har synat dig vilket indikerar att han har någon typ av hand. Chansen att han synar ditt all-in med en sämre hand är liten mot någorlunda kompetent motstånd. Nu visade det ju sig att han var en total tomte, men om du inte hade en bra read på honom skulle jag lugnat ner mig på turn. Överhuvudtaget tveksamt att riskera hela sin stack med TPTK med ett tre färgkort på bordet....

 

* Räddar Vinden från den moderna tekniken och fixar hans citat - Johan*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att ifrågasätta hur du kan ligga så bra till i en turnering när du synar en höjning pre-flop med en sådan skithand. AJo är antingen öppning eller slängning, aldrig syn!

Var inte så säker på det, även om jag i stort sett håller med dig.

 

Efter floppen ger du dig in i en situation som blir ödestigen så fort en till ruter kommer på bordet eftersom du inte hade en enda(?). Checka flop, checka turn, kommer ingen ruter på river kan du dra på ett x1 eller x2 bet. Får du omställning släng korten.

Om du är så jäkla weak-tight så kommer du råka ut för väldigt stora problem mot aggressiva motspelare. Särskilt om du foldar mot en höjning efter att ha checkat två gånger i rad, i så fall är det mycket bättre att bara checka rivern.

 

Nyckeln till att hamna på top-placeringar i en turnering är att hålla sig borta från coinflips och när motståndaren drar mot färg/stege och inte förstår att det inte finns odds för att syna. Fi spelar i detta läge väldigt dåligt!

Det stämmer inte alls. Nyckeln till att komma ITM är att undvika coin-flips, nyckeln till att komma högt är att ta coin-flips och ha lite tur. Om man sitter och ger upp 55% skott så kommer man garanterat bli fullständigt rånad i varje turnering där leken inte fullständigt kör över en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter floppen ger du dig in i en situation som blir ödestigen så fort en till ruter kommer på bordet eftersom du inte hade en enda(?). Checka flop, checka turn, kommer ingen ruter på river kan du dra på ett x1 eller x2 bet. Får du omställning släng korten.

Om du är så jäkla weak-tight så kommer du råka ut för väldigt stora problem mot aggressiva motspelare. Särskilt om du foldar mot en höjning efter att ha checkat två gånger i rad, i så fall är det mycket bättre att bara checka rivern.

Jo, kan hålla med dig om att det är ganska weak-tight. Dock anser jag att när det är så långt in i turneringen finns det ingen som vill risker att tappa marker på en bluff.

 

Nyckeln till att hamna på top-placeringar i en turnering är att hålla sig borta från coinflips och när motståndaren drar mot färg/stege och inte förstår att det inte finns odds för att syna. Fi spelar i detta läge väldigt dåligt!

Det stämmer inte alls. Nyckeln till att komma ITM är att undvika coin-flips, nyckeln till att komma högt är att ta coin-flips och ha lite tur. Om man sitter och ger upp 55% skott så kommer man garanterat bli fullständigt rånad i varje turnering där leken inte fullständigt kör över en.

 

Jo. Det är sant att det är nyckeln till att hamna ITM, men det är inte speciellt svårt att hamna i toppen när man ligger 4a och det är 50 pers kvar utan att gå in i coinflip-situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar, det hjälper mycket.

 

Anledningen till att jag synade på pre-flop var att killen höjde i princip varenda hand. Det jag skulle gjort är antingen fold eller raise som jag ser det nu i efterhand. Och i den position jag satt är ju fold verkligen att föredra nu när jag fått lite distans.

 

Man blir lite degig i huvudet av att spela tre timmars turnering och jag gjorde ett jäkligt klantigt felspel som kostade mig topp 10 placering.

 

Anledningen till att jag gick ut och bettade var att jag kände att jag verkligen hade den bästa handen fram till innan rivern och då ville jag ju maxa vinsten på den.

 

Tack alla och fortsätt gärna diskussionen.

 

Ha en bra helg

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kände du att du hade den bästa handen? Det är här jag skulle tveka lite om jag var i din situation.

 

Mi feeling var att han drog på K-J eller A-K eller dylikt, inget högt par för då har han bettat större summor hela turningen. Mycket riktigt hade jag också (för tillfället) bästa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...