Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

morberg

Recommended Posts

Hur tänker du här?

Antar att han menar det gamla hederliga "får bara syn av bättre hand". Dvs checkar du går du till showdown med en del händer som är vinnande, men bettar du så får du bara syn av bättre händer, vilket innebär färre SD:s där du vinner pengar --> lägre W$SD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Njaa läsa på 2+2 ger betydligt mer

Theory & Practice av Miller och Sklansky är inte fel att läsa. Att surfa 2+2 kan väl i många fall visserligen ge lite djupare kunskap osv men den boken är en bra och bred början. Kan vara jobbigt att hitta vettiga trådar/råd på 2+2.

Skulle helt klart rekommendera den boken om du inte läst den morberg.

Länk till kommentar

2+2 är jättebra, men det kan vara lite svårt att sålla ibland. Men man kan börja t.ex. här (från en tråd där opteron undrade om tips för att gå från FL till NL):

Essential Selection of uNL

Där finns en rubrik med Moving from FL to NL (det andra är förstås också nyttigt).

SSNL Master Sticky

A Framework for Poker Study

MSNL

Antar att han menar det gamla hederliga "får bara syn av bättre hand". Dvs checkar du går du till showdown med en del händer som är vinnande, men bettar du så får du bara syn av bättre händer, vilket innebär färre SD:s där du vinner pengar --> lägre W$SD.

Ja, typ så.

Länk till kommentar

Ja jag var full eller något.

Länk till kommentar

Känns som om ni har hittat en lucka i mitt spel. Om jag filtrerar i PT på händer jag synat eller återhöjt från stora mörken mot ett stöldförsök ligger jag back 0,75BB/hand. Vilket borde motsvara 1,5 big blinds om jag har rätt på min PTBB.

Jag skulle alltså vinna 50c genom att folda varje gång någon försökte stjäla min mörk istället för att spela som jag gjort hittills. Nu är det ett väldigt litet sample size (252 händer av totalt 18k spelade) och jag ligger t.ex. back på de 8 AA jag fått enligt dessa kriterier, men ändå.

Frågan är om detta är en läcka. Även om man betalar lite extra för att försvara sin BB så köper man sig antagligen ett antal gratis-floppar och rundfold till ens BB längre fram genom att avskräcka fi från att hacka på en.

Länk till kommentar

Frågan är om detta är en läcka. Även om man betalar lite extra för att försvara sin BB så köper man sig antagligen ett antal gratis-floppar och rundfold till ens BB längre fram genom att avskräcka fi från att hacka på en.

Ja, att "försvara" sin blind för ofta är en läcka. Du kommer att spela för många händer ur dålig position för att det ska väga upp för någon form av avskräckningseffekt.

Länk till kommentar

Nja, tveksamt faktiskt. Tror inte det är speciellt många spelar som märker om vi försvarar 65% eller 80% på BB. Och det värde vi tappar genom att överförsvara har jag svårt att se att några gratisfloppar och walks ska ta igen.

Länk till kommentar

Theory & Practice av Miller och Sklansky är inte fel att läsa.

Jo, har faktiskt läst den men tyckte inte att den gav så mycket extra kött på benen. Det är möjligt att det är något fundamentalt jag har missförstått iom att jag inte tyckte att boken hade något särskilt att ta till sig, men återigen vet jag inte vad.

Tyckte mest att det var en massa "å ena sidan å andra sidan"-resonemang som alla gick ut på att veta hur ens motståndare spelar.

morberg: Om du inte har läst Well-trådarna på 2+2 så tycker jag absolut att du ska göra det. Abas är såklart otroligt läsvärd men det finns många andra som också är riktigt bra. Läste Aejones igår och den var sjukt intressant.

Ska ta en kik på dem. Bara jag inte överanalyserar och gör det svårare än det är. Jag menar, ska det verkligen vara sådär jättesvårt att få ordning på NL100? Jag vill helst inte hålla på och pilla med att justera spoilrar om det är motorn som är kass.

Länk till kommentar

Ska ta en kik på dem. Bara jag inte överanalyserar och gör det svårare än det är. Jag menar, ska det verkligen vara sådär jättesvårt att få ordning på NL100? Jag vill helst inte hålla på och pilla med att justera spoilrar om det är motorn som är kass.

Det ska inte vara alls svårt att slå NL100, och jag är rätt övertygade att ditt förväntade resultet är betydligt bättre än vad du än så länge har uppnått.

Testa att spela lite tightare ett tag, framför allt i tidig position och mot synstationer som har limpat typ, och försvara blindsen lite mindre och oftare med 3-bett när du väl gör det, mot rätt personer då givetvis.

Länk till kommentar

Min tredje hand vid bordet. Fi är okänd.

Stack sizes:

UTG: $74.20

UTG+1: $108.25

CO: $102.80

morberg: $98.50

SB: $113.95

BB: $254.70

Pre-flop: (6 players) morberg is Button with A :club: A :spade:

UTG raises to $2, UTG+1 folds, CO calls, morberg raises to $10, 2 folds, UTG calls, CO folds.

Muppigt värre med en 2x-höjning. Jag återhöjer och får en syn.

Flop: 6 :heart: 6 :club: J :heart: ($23.5, 2 players)

UTG checks, morberg bets $15, UTG calls.

Betar 3/4-pott, känns standard.

Turn: J :diamond: ($53.5, 2 players)

UTG bets $20, morberg calls $20 (pot was $73.5).

Nu donkar muppen. Hade han haft en J eller 6 borde han väl checkat och låtit mig beta igen? Som blockbet betraktat känns det också knepigt då han bara har $30 kvar efter sin bet. Ska jag ställa här? Har det någon betydelse? Jag tänker syna river om han trycker och förmodligen ställa själv om han checkar.

River: K :heart: ($93.5, 2 players)

UTG is all-in $29.2, morberg calls $29.2 (pot was $122.7).

Results:

Final pot: $151.9

Länk till kommentar

Lite tankar om låglimitfiskar och den aktuella handen: Kan tänkas att du får syn på ett ställ på river av en låg-outare som gärna drar till river, men som hade checkfoldat river vid miss. Alltså ställ, antar jag. Mot icke-muppar överlåter jag frågan om det har nån betydelse till nån annan. :)

Länk till kommentar

Lite tankar om låglimitfiskar och den aktuella handen: Kan tänkas att du får syn på ett ställ på river av en låg-outare som gärna drar till river, men som hade checkfoldat river vid miss.

Har han färgdrag har han ju rätt så många outs och lär ändå check-folda river vid miss. Jag lutar åt att ställa på turn som det rätta alternativet.

Ett annat läge:

Stack sizes:

UTG: $83.85

morberg: $170.20

SB: $122.05

BB: $110.05

Pre-flop: (4 players) morberg is Button with J :heart: A :club:

UTG raises to $2, morberg raises to $7.5, SB calls, 2 folds.

Synen från SB är lite läskig.

Flop: 2 :club: Q :diamond: 5 :diamond: ($18, 2 players)

SB checks, morberg ?

Ska jag ge upp handen här, eller är det lönt att slänga iväg ett CB? Jag är ny vid bordet och känner inte igen någon sedan tidigare. Har spelat en hand mot UTG tidigare och han imponerade inte vilket är anledningen att jag vill komma ensam med honom med min höjning pre.

Länk till kommentar

Lite tankar om låglimitfiskar och den aktuella handen: Kan tänkas att du får syn på ett ställ på turn av en låg-outare som gärna drar till river, men som hade checkfoldat river vid miss. Alltså ställ, antar jag. Mot icke-muppar överlåter jag frågan om det har nån betydelse till nån annan. :)

FMP

Länk till kommentar

Har funderat lite på det där med att alltid höja från BB om jag spelar handen och hur göra med pocketpar i allmänhet.

Idag brukar jag i princip alltid syna en höjning när jag är i position med låga-mellanpar vid hyfsat djupa stackar. Borde jag återhöja istället?

Om jag sitter med 33 i SB och knappen höjer till 3xBB, är det rätt med syn?

Om jag sitter med 33 i SB, knappen höjer till 3xBB och SB foldar. Ska jag verkligen återhöja här?

Länk till kommentar

När jag precis hade spelat handen kändes mitt CB onödigt, men det var nog bara resultatorienterat då. Jag foldar givetvis mot SBs CR.

Inte för att vara resultatorienterad eftersom jag hade tänkt skriva detta tidigare men det här är faktiskt ett bra tillfälle att inte CBa. De flesta har en väldigt smal HD där om de inte är dåliga/du har en jätteslaskimage. Jag menar det enda du kommer att få honom att vika är AK. Har jag TT/JJ i big blinds sits så pealar i alla fall jag ett kort. Det kan du iofs få honom att lägga med en andra barrel men jag tycker att det känns för riskabelt. Jag checkar mycket hellre bakom och skjuter turn om han checkar igen.

Länk till kommentar

Får nog hålla med här även om jag fortfarande har svårt att inte contbetta i detta läge. Av erfarenhet brukar motspelarna sitta med ett pocket eller två höga kort och det är inte ofta man får bort spelarna från medium pocket pair. Här sitter du ju med A hög så tom mot KQ har du fortfarande lite outs och så kan han ju ha missat totalt och du då har showdown värde. Hade du däremot suttit på nåt med 0% chans att vinna så är nog en contbett att föredra.

Länk till kommentar

Har funderat lite på det där med att alltid höja från BB om jag spelar handen och hur göra med pocketpar i allmänhet.

Idag brukar jag i princip alltid syna en höjning när jag är i position med låga-mellanpar vid hyfsat djupa stackar. Borde jag återhöja istället?

Om jag sitter med 33 i SB, knappen höjer till 3xBB och SB foldar. Ska jag verkligen återhöja här?

Beror på hur fi spelar. Är han hyffsat lös och återkommande snor din blinds så är det ev- att bara syna för setvärde och då ska du antingen folda eller slå om. Dock kan du syna om du vågar bluffa till dig potten men då snackar vi inte längre om setvärde.

Samma sak i position. Det beror på motspelaren. Är det en tight spelare så är en syn att föredra och är det en lös spelare så är det nog bättre att slå om såvida inte några fler har synat då du får bättre odds att bara syna.

Länk till kommentar

Jag brukar variera mig med att 3betta ur blindsen. Speciellt mot lösa stealare.
Länk till kommentar