Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det går snabbt att trilla över till andrasidan med dagböcker numera.

 

Det kommer nog att bli lite tunt med uppdateringar under några dagar framöver. Jag håller på att fixa RB och kommer förmodligen att spela lite på WorldPX medan jag väntar på att det ska bli klart. Satte upp ett konto idag. Helt ok klient. Motståndarna jag mötte på FLSH 1/2 var inte bra. Återkommer om hur det ser ut lite högre upp.

Välkommen! Frågan är om du vill återvända till Party efter att du har fått första omgången rakeback från wpx. Jag har kört en del 5/10 fullring på sistone (pga av brist på 5-bord på nivån) och de är tämligen tighta, men det är ju inte direkt svårt att plussa när man spelar rakefritt och det är ju inga superspelare man möter även om storfiskarna kanske är sällsyntare än på party.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du vill återvända till Party efter att du har fått första omgången rakeback från wpx.

FLT 1/2 verkar i alla fall vara en riktig guldgruva. Började klämma lite på klienten och motspelarna. Efter en halvtimmes spel (eller vad det var; har svårt att hålla koll på tiden när jag spelar) hade jag plussat $20 på två bord. Det riktigt intressanta var att jag dessutom hade fått in $10 i rake som kommer att betalas tillbaks på måndag.

 

Det som också är kul är att det är ett bra tillfälle att lira HU - en spelform där du annars kan bli helt uppäten av rake. Perfekt att sätta sig ner vid ett tomt bord och vänta lite tills någon sätter sig ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mogge13 skrev:

Vad nickar du på WorldPX ?

 

Ja jag spelar där själv, har spelat i lite mer än två veckor och det är helt underbart med rakebacken :D

har spelat allt från $0.5-1 till $5-10 (heads up mot en tomte ;) ) och tyvärr kan jag inte säga så mycket eftersom jag inte spelat limit både så länge eller på så många sidor, men det känns inte som dom är varken hajar eller fiskar.. finns såklart några specialfall dock ;):P

 

Men jag gillar den i alla fall den skarpt.

 

(nickar: The_Grinder , vad nickar du ? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat på WorldPX några dagar nu och det är självklart trevligt att spela rake-fritt. Inte minst för att det gör det möjligt att spela riktigt korthänt med två-tre spelare runt bordet. Motståndet är inget vidare, men de är dåliga på olika sätt: både LAG (som nästan är korrekt när det är väldigt få spelare, men folk är mer lösa än vad som borde vara lönsamt) och lös-passiva.

 

Det är i vilket fall väldigt bra övning och kul att spela så kort. Även om jag ligger 75BB back. Skönt att det bara är på 1/2. Jag kan räkna med att få tillbaks ungefär hälften av det i återbetald rake i morgon.

 

Jag kommer nog att spela här lite då och då, men inte ha det som min huvudsajt (som blir Party). Tyvärr är det vanligt med disconnects, det händer flera gånger per session. Det sänker totalupplevelsen rätt ordentligt och gör att jag är beredd att betala för stabila uppkopplingar och servrar. Vilket jag lär få göra när jag återvänder till Party.

 

Nicket på WorldPX då? Jag håller det hemligt, men om du hänger mycket på forumet kommer du att känna igen det. Inga gissningar i dagboken tack, men om du tror dig ha listat ut det får du gärna skicka ett PM om du vill få bekräftelse. Endast rätta svar får PM-svar tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du också på WorldPX? Lirar du inte kvar på 3/6? Jag lirar där nu... Trivs som fisken :)

Spelar 1/2 på WorldPX medan jag väntar på att mitt nya Partykonto ska bli klart (fått ut pengarna från det gamla och satt in på det nya). Tar någon vecka med alla överföringar.

 

Jag har funderat lite på varför det i dagens datoriserade banksystem inte går att föra över pengar på helgdagar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du fixat nytt konto på Party... lite extra "%" eller?
Jepp.

Hur funkar det egentligen? Måste man vänta en viss tid innan man gör det nya?

Känns som om detta är på gränsen för vad som är ok att prata om på forumet, jag passar på frågan.

 

Hur funkar det egentligen med Worldpx och deras no-rake?

De plockar en (ganska hög) rake i varje pott precis som vanligt och betalar tillbaks allt varje vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag lämna den sugiga mjukvara som är WorldPX. Synd, för det är ett grymt bra initiativ. Lyckades backa 25BB på 1/2 trots att jag spelade rakefritt. (Vi talar tyst om det inköp jag smällde på NL50 när jag betalar av nötterna och synar ett all-in-bet på river.)

 

Hoppas att det blir lite mer drag i den här dagboken framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nick Eisels starthandskriterier (som någon tipsade om i en annan dagbok). Tight värre. Intressant eftersom det intrycket jag har fått på 2+2 är att det är bättre att spela ganska löst.

 

Jag tror att jag ska försöka tighta till mitt spel PF lite och se om det har någon betydelse.

 

Kommentarer eller synpunkter på artikeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det var "tight värre". In a tight game I'd start raising with most hands I'm playing, even KTs, QJs, JTs, A8s, and 77, Skulle personligen inte skrivit "even" eftersom jag anser att alla dessa händer är solklara att raisa first in oavsett pos.

 

Vilka händer lägger du till i dina egna starthandskrav från exempelvis UTG? Kan inte tänka mig att dom är jättemycket lösare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer på senare positioner. T.ex.

These last three hands (QJ, QT, JT) aren't really playable in the offsuit variety unless you're in one of the two blinds or the guy in the big blind is exceptionally tight and you think a raise will steal his blind most of the time.

och

When stealing the blinds I generally like to have a solid hand unless the blinds fold too much and then basically any two big cards such as a J9 is fine because you're banking on them folding most of the time before the flop anyway and not trying to show something down. If everyone has folded to me, I'll open raise from the cutoff with 66 or 55 in addition to the hands I've already mentioned, as well as sometimes QJ offsuit depending on who is in the blind (strong or weak players).

I en annan artikel har jag för mig att han skrev att han typiskt slänger A5o i BB mot ett stöldförsök. [letar] Jo, det stämmer. Här är artikeln.

 

Normally this would be an automatic fold against someone who was not a habitual stealer, but I decided I was going to at least make some kind of stand here and not let him run me over.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. att slänga A5o på BB mot en steal tror jag inte han är helt fel ute. För att vi ska ligga lika rent equtiy-mässigt mot en tjuvs HD måste han stjäla med strax över 45% av hans händer, och det är knappast vanligt.

 

Bör vara bättre att 3-betta den preflopp mot någon som stjäl rimligt ofta än att syna då man ofta får helt ok fold equtiy mot många av tjuvens händer på sitt floppbett. Några tankar om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör vara bättre att 3-betta den preflopp mot någon som stjäl rimligt ofta än att syna då man ofta får helt ok fold equtiy mot många av tjuvens händer på sitt floppbett. Några tankar om detta?

Jag föredrar en syn och en CR på floppen. Kostar lika mycket och jag känner mig lugnare att lägga ner mot en trebet än mot en höjning när jag betar ut floppen efter att ha trebettat pre. Jag skulle tro att sannolikheten att fi lägger sig är ungefär lika stor i de båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör vara bättre att 3-betta den preflopp mot någon som stjäl rimligt ofta än att syna då man ofta får helt ok fold equtiy mot många av tjuvens händer på sitt floppbett. Några tankar om detta?

Jag föredrar en syn och en CR på floppen. Kostar lika mycket och jag känner mig lugnare att lägga ner mot en trebet än mot en höjning när jag betar ut floppen efter att ha trebettat pre. Jag skulle tro att sannolikheten att fi lägger sig är ungefär lika stor i de båda fallen.

CR du alltid floppen efter syn preflopp? Spontant känns risken att lägga ner bäst hand på floppen en hel del större om man synar än 3-bettar preflopp då det finns väldigt många floppar man inte vågar CR på när man mycket väl kan sitta på bäst hand.

 

Säg att tjuven sitter på J8o och du synar på BB med A5o, floppen kommer KQ3. Känns ju ingen dröm att CR den floppen direkt och en syn känns också helt fel. Återstår bara c/f istället. Hade du där emot 3-bettat preflopp hade du tagit ner potten här de allra flesta gånger om du inte är uppe mot ett riktigt mongo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Morberg.

 

Har lite frågor angående PokerAce Hud. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilka stats du använder och varför du valt just dessa. När du spelar 4 bord får du inte svårt att skriva notes på dina motspelare, ser du enbart till vad PA Hud säger, kör du på känsla eller är det en kombination?

 

Mvh

 

Grodan Boll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. att slänga A5o på BB mot en steal tror jag inte han är helt fel ute. För att vi ska ligga lika rent equtiy-mässigt mot en tjuvs HD måste han stjäla med strax över 45% av hans händer, och det är knappast vanligt.

 

Med många mörkförsvarshänder kan man ju acceptera en equity sämre än 50-50 i och med att du ofta kan räkna med bättre än 1-1 i effektiva odds.

 

Men med ett svagt offsuit ess tror jag inte det gäller, snarare tvärt om. Känns som att det är väldigt svårt att få en hand man får betalt med, samtidigt som mycket av den kalla equityn kommer från de gånger då ess hög står oförbättrat och A-hög är ju en "kul" hand att spela ur position mot en förmodat lösaggro fi.

 

Faktum är att jag som försvarhand mot en fi som stjäl med typ hälften av sina händer skulle föredra händer som J9o eller T7s över A5o även om de equitymässigt är klart sämre.

 

Enda läget jag direkt gillar A2o-A5o är mot en ensam openlimper och jag sitter i SB eller BB.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilka stats du använder och varför du valt just dessa.

Jag har de "vanliga" VPIP, PFR och antal händer. Sen är stöldsituationer viktiga att ha koll på, så jag har Folded BB to steal, Attempt to steal samt Fold flop to continuation bet.

 

Slutligen har jag fold% för flop, turn och river för att se om det är lönt att fortsätta skjuta efter en missad flop. Har de en hög fold på turn brukar jag dra iväg en kula till.

 

När du spelar 4 bord får du inte svårt att skriva notes på dina motspelare, ser du enbart till vad PA Hud säger, kör du på känsla eller är det en kombination?

Jag tror att jag spelar sämre med fyra bord, så nu håller jag mig till två eller tre. Att skaffa sig en read är mycket mer värt än siffrorna från PA-HUD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att tjuven sitter på J8o och du synar på BB med A5o, floppen kommer KQ3. Känns ju ingen dröm att CR den floppen direkt och en syn känns också helt fel.

Jag har inga problem att CR den floppen. Tror du att J8o skulle syna?

 

Återstår bara c/f istället. Hade du där emot 3-bettat preflopp hade du tagit ner potten här de allra flesta gånger om du inte är uppe mot ett riktigt mongo.

Jag tror att det är lättare att få loss folk med en CR på floppen än med ett rakt floppbet i en 6SB stor pott. Men det är bara jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...