Poker Magazine Postad 5 timmar sedan Rapport Postad 5 timmar sedan När Pokerforum nu återpublicerar årgång 2006 av Poker Magazine är det en påminnelse om en tid då svensk poker hade en självklar plats i tidningshyllorna runt om i Sverige. En av skribenterna i tidningen var Ola Brandborn, redan då ett etablerat namn i Pokersverige. Idag är han invald i Swedish Poker Hall of Fame, flerfaldig svensk mästare och Head of Poker på det åländska spelbolaget Paf. Hans pokerbana har rört sig mellan spel, skrivande och branschansvar, men 2006 befann han sig mitt i pokerboomens mest expansiva fas, som aktiv spelare, krönikör och pokeranalytiker. Mitten av milleniets första decennium var en intensiv period för pokern i Sverige. Två tryckta pokertidningar konkurrerade om läsarna, internationella turneringar följdes noggrant och några profiler framträdde tydligare än andra i det offentliga samtalet kring pokern. Ola var en av dem. Han kombinerade sitt eget spelande med mediala uppdrag, och blev en av de främsta profilerna i tidens pokerdebatt, liksom under åren som följde. Jag har haft förmånen att få lära känna Ola, och under åren som följde utvecklades vår relation, och han kom att bli en av de bästa vänner jag fått genom pokern. Nu har jag fått förmånen att åter prata med honom om pokern och hans relation till den. Och givetvis om Poker Magazine. Hur gick det till när du blev skribent på Poker Magazine? ”Det var så länge sedan att jag faktiskt inte minns alla turer. Men på den tiden var jag skribent i Card Player och hade en liten, fånig kolumn i Expressens papperstidning också. Det fanns två pokertidningar, dels Poker Magazine och dels First Poker, och jag var kommentator för EPT ett tag på Eurosport. Jag tror att redaktionen för Poker Magazine kontaktade mig i förebyggande syfte så att jag inte skulle bli skribent på First Poker.” Vad uppskattade du mest med att skriva om poker under den tiden? ”Du och jag har ju skrivit om poker på olika sätt. Du har närmat dig pokerspelarna ur ett personligt perspektiv och bevakat tävlingar. Jag har skrivit om poker ur ett mer analytiskt perspektiv, om olika sorters spel, olika regler och mer analyserat spelet. Det är ruskigt effektivt att bli en bättre spelare om man är med i olika diskussionsgrupper och analyserar sitt spel, se bara på Vällingbymaffian eller Linköpingsgänget. Som den asociala jävel jag är så är skrivandet mitt sätt att analysera.” Vad ser du som den viktigaste förklaringen till att Poker Magazine blev så framgångsrikt? ”Att grundarna var riktiga pokerspelare med en kärlek för spelet och som byggde en kompetent redaktion, precis som Card Player. Till skillnad från andra konkurrerande tidningar som mer var tidningshus som hoppade på en hype.” Poker Magazine kom att bli en viktig publikation under boomen, Ola tillhörde den grupp som både spelade och deltog i samtalet om spelet, vilket gav hans medverkan i tidningen en naturlig tyngd. Han blev en av de centrala rösterna på den svenska pokerscenen genom kombinationen av kunskap, integritet och en oräddhet att säga vad han tycker. I dag arbetar Ola som Head of Poker på Paf, där han har ett övergripande ansvar för pokerns utveckling inom bolaget. Perspektivet är därmed bredare än under åren som enbart spelare och skribent. Samtidigt är kopplingen tydlig; förståelsen för spelets mekanik och kultur har varit en röd tråd genom hela hans yrkesliv. Skulle du ha gjort något annorlunda i din karriär om du med dagens kunskap ser tillbaka på pokerboomen? Och vilka erfarenheter från den tiden betyder mest för dig i dag? ”Jag hade en väldigt bra fallenhet att vinna satelliter online till olika liveevent. Det gick löjligt bra, och jag är väldigt tacksam över att jag som ung vuxen fick chansen att se världen i samband med pokern. Australien, Singapore, Karibien, USA, hela Europa. Jag har gjort gratisresor över hela världen som andra kanske bara kan drömma om. Det jag borde ha gjort annorlunda var att satsa mer på tävlingar. När jag åkte ur en tävling satte jag mig och grindade cashgame, men med facit i hand var det tävlingsvinster som gav ära och berömmelse, och sponsorkontrakt. Å andra sidan har jag pengarna kvar, till skillnad från många av dåtidens turneringsproffs, och jag tackade nej till ett par sponsorförslag som inte var attraktiva.” För undertecknads del har han också haft en avgörande betydelse för min karriär som pokerskribent, både som vän och bollplank genom åren. Ola banade också väg för oss skribenter som följde efter, genom att sätta en standard för att förhålla sig till spelet på ett nyanserat och ickeglorifierande sätt. Med det, och med flera SM-titlar och ett inval i svensk pokers Hall of Fame har han sin självklara plats i svensk pokerhistoria. Vad känner du själv störst tillfredsställelse över när du ser tillbaka på din karriär? ”Det ligger inte i min natur att vara stolt över ett spel. Men för att referera till det vi pratade om tidigare så är jag stolt över att ha sett världen.” Kan du fortfarande känna genuin glädje för poker i dag? ”Ja. Förbundets SM ser jag fram emot varje år. Jag hade kvalat in förra året, men livet kom i vägen, och tyvärr ser det ut att bli svårt i år igen. Men jag jagar verkligen SM-titeln i mörkpoker. Det är det riktiga SM, och jag har varit snubblande nära några gånger. En andraplats och tre eller fyra fjärdeplatser.” Finns det något du saknar från de där åren under pokerboomen? ”Nej. Var tid har sin sak.” Återpubliceringen av Poker Magazine 2006 ger oss möjlighet att se tillbaka och minnas en period som formade svensk poker i grunden, men det ligger inte i Olas natur att vara nostalgisk. Han lever i nuet. För honom är det ett kapitel bland flera som passerats i hans långa pokerkarriär; från spelare och skribent till en roll på ett spelbolag där han än idag arbetar med att forma pokerns fortsatta utveckling. Erik “Valterego” Rosenberg (februari 2026) 1 Citera
Recommended Posts