Gå till innehåll

PL Sökö8 - (7)8T7 mot pottbet, rätt ställa in?

Recommended Posts

Postad

Relevanta stackar:

Liggat - 2k+

Micke - 2k+

Jag - ca 500.

Action till fjärdegatan:

Micke betar pott på andra och tredje. Jag och liggat fiskar in synerna...

Brädorna:

Micke: (x)A4Q

Liggat: (x)956

Liggat har två ruter ute, Micke minns jag inte.

Hur som helst. Micke betar ut pott (180), jag ställer in mina sista 400 med par + hålstegdrag. Jag tror att Liggat jagar låg och/eller fyrfärg och att Micke som vanligt betar överkort+lågdraget. Jag vill helst ha bort Liggat och få potten HU mot Micke, men med så lite kvar i stacken som jag har känns detta som ett ganska bra läge att dubbla upp mot Micke, då jag tror att han bara har A och Q för scoop och låga kort för delning.

Tänker jag helt fel i detta läge? Hade jag haft öppet stegdrag eller lågdrag hade jag varit övertygad om att jag gör rätt, men nu har jag bara hålstegdraget och paret.

Men jag tror att jag leder för höga. Om jag mot förmodan ligger efter har jag 12 outs (fyra nior, tre tior, tre åttor, två sjuor) att förbättra, minus ett par döda kort. Men minst 10 effektiva outs tror jag att har jag till förbätring. Varav sju ger mig bästa möjliga högen, fyra ger mig en fyrstege som står ifall ingen annan förbättrar till t.ex. färg.

Rätt? Fel? Marginellt?

Ifall jag har stack på 2k som Micke och Liggat kommer jag bara att syna, men nu när jag bara har 400 kvar känns inte syn så pass hett...

Postad

Om någon av de där spelarna var jag skulle du definitivt inte ligga före.

Sen förstår jag inte alls varför du försöker dra ut ett ess med 87, du vet att han har dig krossad åt ett håll och en stor del av tiden har han dig krossad åt andra hållet också.

Turnspelet kan ju inte ha varit något annat än vackert när du spelar mot A4 och 95 med T87. Ligger lååååååååååååångt efter för den höga delen, minst en av dina nior är döda, du måste få runner-runner för låg när micke bara behöver ett kort för en bättre låg.

Postad
Om någon av de där spelarna var jag skulle du definitivt inte ligga före.

Sen förstår jag inte alls varför du försöker dra ut ett ess med 87, du vet att han har dig krossad åt ett håll och en stor del av tiden har han dig krossad åt andra hållet också.

Turnspelet kan ju inte ha varit något annat än vackert när du spelar mot A4 och 95 med T87. Ligger lååååååååååååångt efter för den höga delen, minst en av dina nior är döda, du måste få runner-runner för låg när micke bara behöver ett kort för en bättre låg.

But they were s00000ted... 87s spelar jag när det kostar en tia. Sedan har du nog rätt i att jag inte ska syna ca 40-50 på tredjegatan med min hand. På fjärdegatan tror jag att jag i de flesta fall leder; Liggat har en tendens som jag att check-syna rätt långt in i handen med drag och lite allsköns obskyra händer, Micke brukar beta sina lågdrag stenhårt, iaf när han drar till bäst låg.

Postad

Spela med Legato i stället... Bo steker i fem minuter, ställer till slut in, och blir förvånad när han sedan får totalt sju kort (vi andra spelade 7 stud hi/lo).

Jag tror inte att du kan få bort någon av motståndarna som har dig slagen...

Postad
Jag tror inte att du kan få bort någon av motståndarna som har dig slagen...

Du är alltså säker på att någon av dom har mig slagen?

Skulle jag kunnat sätta någon på en färdig hand hade jag ju såklart foldat...

Sedan vet jag inte om Legato är så pigg på att slaska 5/5 DC, ni spelar väl lite högre kan jag tänka mig :)

Postad
jag tycker du gjorde fel givetvis eftersom att jag visste vad jag hade

däremot enbart mot micke så är det rätt spel, men inte när jag är i potten och fiskar.

Men är det så osannolikt att du fiskar efter t.ex. en fyrfärg, en låg, en hålpipa eller ett sämre tvåpar? Samt att du lägger en del av dina sämre draghänder mot ett 400-bet. Du är ju lik mig på det sättet att du fiskar på en hel del obskyra drag... :)

Postad

Mot mig är det klart du ska in med såsen, jag har randomkort i hålet och det vet du. Med dom brädorna som finns ute och med er som motståndare så behöver jag inte ens titta på hålkortet, jag kommer alltid att trycka så hårt det går så länge jag inte får omslag.

Den stora frågan är vad liggat har eftersom han har spelat en 9a, men sen är det ju som sagt liggat också så man vet ju aldrig. En normal motståndare har ju iaf oftast par i 9or där och då är du ju slagen.