Gå till innehåll

Hur göra om man misstänker fusk i livepoker?

Jeppan

Recommended Posts

Det är så att jag var iväg på livepoker igår, och jag har nu snackat med 2 utav de 13 som deltog, och vi är rätt säkra på att 3 andra fuskade. Det som gör det mest tydligt, är att när vi är 4 kvar, så är 2 utav dem vi tror fuskade kvar. Fuskare 1 går all in efter att jag höjt bbx2. Fuskare 2 callar, och jag lägger mig. 3 platser är nämligen betalade, och jag gamblar inte insatsen på A10 som var min hand. Fuskare 1 visar KK, och Fuskare 2: 2-6 suited!? Ska väl också tillägga att fuskare 2 innan förlorat en stor pott till fuskare 1. Chipdump?

Fuskare 2 åker, och tar nu över dealen. Jag och den andre vid bordet var så inne i spelet, att jag antar att vi inte var så uppmärksamma vad de gjorde efter det till att börja med. De satt bredvid varandra, och jag såg ett par gånger att Fuskare 1 visade sina kort för dealern. Jag var som sagt trött efter 5 timmars pokerspel, och jag tänkte inte mer på det. Jag blev vips chipleader vid bordet, och efter det callar jag en all in mot fuskare 1 med A10. Han slänger upp AK och vinner. Inget konstigt med det. Senare spelar jag en ny hand mot fuskare 1. Jag har A9o, raisar innan flopp. Floppen kommer 10,8,7 alla klöver. Han bettar 30, (blinds 10-20), jag går all in, och han börjar tänka. Han sitter i kanske 1 minut. Efter det börjar han visa korten för de 3 misstänkta fuskarna och typ "frågar" om hjälp. Dom säger typ "Tja, gör som du vill, du har ju en bra chans här". En halvminut senare säger han "äsch, vafan det här är min chans. Nästa kort kommer Q, och nästa en klöver. Han visar KcQd.

Vad jag inte märkt, men som min polare lagt märke till, var att dealern under dessa 30 sekunder efter fuskare 1 visat honom korten gjort, är att han haft kortleken under bordet.

Jag åker kort senare som 3a, och måste egentligen vänta på att de ska spela klart, så jag får mina marker och kan åka hem. Då föreslår fuskare 3 istället att jag tar marker ur hans låda, så jag slipper vänta. Jag tar förslaget och drar hem.

Idag när jag snackade med han som satt vid finalbordet tillsammans med mig och fuskare 1, berättade han om finalbordet. Han hade då vaknat till lite, och såg tydligt hur fuskare 1 diskret varje gång han fått kort visade dem för dealern. Han blev förbannad och sa att han skulle ge fan i det där. Handen efter tilldelas han KJ. Fuskare 1 raisar 150, han callar. Enligt honom hade han inte riktigt ordentlig koll, utan tror att han mkt väl kan ha mixtrat med kortleken även denna hand, då "han kollade bort" en stund, när det var något som hände i lokalen. Floppen kommer J,3,5. Fuskare 1 går all in, den andre spelaren Callar. Fuskare 1 visar J3 och tog hem hela skiten.

När vi diskuterat detta i efterhand, har vi kommit fram till att det troligtvis inte är första gången de fuskar. Sån flyt som denna fuskare 1 haft under alla pokerkvällar vi haft går inte att ha. Han har nog tagit hem 15 av kanske 20 pokerkvällar, men det är först de 2 senaste vi börjat misstänka fusk.

Nu funderar vi över om vi ska sätta dit dom? Att bara anklaga dom för fusk känns inte värt någonting, utan vi behöver ta dem på bar gärning känner vi. Och vad fan ska vi göra när vi tar dem? De 3 snubbarna kommer från den lite mörkare delen av bekantskaper eller vad man ska säga. Kanske är det bästa att bara låsa dem ute från pokerkvällarna framöver?

Det är inga stora pengar det handlar om. Vi har spelat max med insats 100, och det är inga hajar som spelar direkt. Detta förklarar väl också lite hur det varit möjligt för dem att genomföra fusket. Jag förbannar mig själv för att inte ha reagerat på hur de gjorde vid finalbordet igår. Är övertygad om att jag tagit hem det annars.

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni är helt säkra på att de fuska så skit i amatörerna och spela där det inte fuskas. Sedan kan ni ju sprida ut vad de gör lite då och då så dom inte fuskar av andra deras pengar. Respektlösa idioter låter det som, framförallt respektlösa mot sig själva, de blir ju inget annat än kackerlackor när de gör så.

Länk till kommentar

För det första borde ni veta att kortleken aldrig får lämna bordet och hålla koll på det.

Ni borde kolla väldigt noga på dom i fortsättningen utan att konfrontera dom.

Men sen när ni ser tydligt att dom fuskar ber ni dom att lägga upp korten som skulle kommit och om dom inte hjälper fuskarn så ska ni spela vidare. Ifall dom hjälper fuskarna ska ni KRÄVA att få tillbaka alla pengar ni förlorat mot dessa as. Ifall dom vägrar så tycker jag ni borde råna dom på pengarna dom har på sig just nu och sedan neka att ni har gjort det ifall dom väcker åtal.

Alternativt kan ni maskera er och misshandla dom :D

Länk till kommentar

Det är så att jag var iväg på livepoker igår, och jag har nu snackat med 2 utav de 13 som deltog, och vi är rätt säkra på att 3 andra fuskade. Det som gör det mest tydligt, är att när vi är 4 kvar, så är 2 utav dem vi tror fuskade kvar. Fuskare 1 går all in efter att jag höjt bbx2. Fuskare 2 callar, och jag lägger mig. 3 platser är nämligen betalade, och jag gamblar inte insatsen på A10 som var min hand. Fuskare 1 visar KK, och Fuskare 2: 2-6 suited!?

Fuskare 2 åker, och tar nu över dealen. .

Nu orkade jag inte läsa allt efter att ha läst första stycket vilket verkar vara trams. Om de två fuskade hade det enda rätta varit att fuskare två lagt sig så båda hade varit kvar i turneringen. Logiken säger att det är EV att hellre ha så många som möjligt på prispallen. Men de kanske var korkade. Vad vet jag?

Det låter mer som fuskare två kanske satt på knappen och var low stack ellet nåt men du har beskrivit det väldigt knapphändigt.

//Orkade läsa igenom och jag skulle inte spela under dessa förhållanden. Spela på något seriöst ställe i stället där du förhoppningsvis slipper de som kommer från de mörkare delarna. De brukar inte tycka om seriösa människor då de hamnar i underläge.

Länk till kommentar

Hur kan man tillåta att någon visar korten för någon annan överhuvudtaget? Det är för mig en gåta. Ni får nog se över era regler.

Vi är som sagt inget jätteseriöst pokersällskap, utan mer vänner som träffas och spelar poker. Dessa 3 killar står mig inte särskilt nära iofs.

Detta gör att vi aldrig varit särskilt seriösa med regler, utan helt enkelt litat på varandra, och därför inte lagt märke till sådana här saker. Detta ska det som sagt dock bli ändring på nu. Ska bli så jävla skönt att ta dem.

Länk till kommentar

Det låter mer som fuskare två kanske satt på knappen och var low stack ellet nåt men du har beskrivit det väldigt knapphändigt.

Han satt på big blind. Han hade lika mkt chips som mig, och hade han varit smart hade han självklart slängt sig, och låtit mig calla fuskare 1 all in, vilket jag hade gjort. Jag har också tänkt på detta, och tror det är ett av felstegen de gjorde. Men som sagt, jag tror i grund och botten det handlade om chipdump, då han tidigare förlorat en fet pott mot fuskare 1.

Hade du också läst hela, så hade du också sett att detta inte var det enda som gjorde att vi trodde de fuskade.

Länk till kommentar

Det är väl bara säga som det är nästa gång. "Eftersom det har börjat gå rykten om fusk vid dessa träffar så kommer vi nu köra striktare regler. Vid alla överträdelser så kommer handen förklaras ogiltig och spelas om. Vid upprepade överträdelser ifrån samma person så kommer denna uteslutas"

Sedan är det bara lista överträdelser.

Länk till kommentar

Du bör vara väldigt försiktig med att kalla folk för "fuskare" innan det är hyffsat bekräftat.

Det är så att jag var iväg på livepoker igår, och jag har nu snackat med 2 utav de 13 som deltog, och vi är rätt säkra på att 3 andra fuskade. Det som gör det mest tydligt, är att när vi är 4 kvar, så är 2 utav dem vi tror fuskade kvar. Fuskare 1 går all in efter att jag höjt bbx2. Fuskare 2 callar, och jag lägger mig. 3 platser är nämligen betalade, och jag gamblar inte insatsen på A10 som var min hand. Fuskare 1 visar KK, och Fuskare 2: 2-6 suited!?

Så du menar att lägga extra döda pengar i potten och maximera chansen att du foldar mot ett monster är fusk? Låter som sjukt dåligt spel bara. Om de gjorde det medvetet så gav de bort pengar till resten av bordet.

Fuskare 2 åker, och tar nu över dealen. Jag och den andre vid bordet var så inne i spelet, att jag antar att vi inte var så uppmärksamma vad de gjorde efter det till att börja med. De satt bredvid varandra, och jag såg ett par gånger att Fuskare 1 visade sina kort för dealern. Jag var som sagt trött efter 5 timmars pokerspel, och jag tänkte inte mer på det.

Har ni någon regel mot det då?

Efter det börjar han visa korten för de 3 misstänkta fuskarna och typ "frågar" om hjälp. Dom säger typ "Tja, gör som du vill, du har ju en bra chans här". En halvminut senare säger han "äsch, vafan det här är min chans. Nästa kort kommer Q, och nästa en klöver. Han visar KcQd.

Återigen vad är problemet? Finns det någon regel mot att be om hjälp? Annat än att det är störigt då.

Vad jag inte märkt, men som min polare lagt märke till, var att dealern under dessa 30 sekunder efter fuskare 1 visat honom korten gjort, är att han haft kortleken under bordet.

Det är dock hyffsat misstänkt.

Jag åker kort senare som 3a, och måste egentligen vänta på att de ska spela klart, så jag får mina marker och kan åka hem. Då föreslår fuskare 3 istället att jag tar marker ur hans låda, så jag slipper vänta. Jag tar förslaget och drar hem.

Idag när jag snackade med han som satt vid finalbordet tillsammans med mig och fuskare 1, berättade han om finalbordet. Han hade då vaknat till lite, och såg tydligt hur fuskare 1 diskret varje gång han fått kort visade dem för dealern. Han blev förbannad och sa att han skulle ge fan i det där. Handen efter tilldelas han KJ. Fuskare 1 raisar 150, han callar. Enligt honom hade han inte riktigt ordentlig koll, utan tror att han mkt väl kan ha mixtrat med kortleken även denna hand, då "han kollade bort" en stund, när det var något som hände i lokalen. Floppen kommer J,3,5. Fuskare 1 går all in, den andre spelaren Callar. Fuskare 1 visar J3 och tog hem hela skiten.

Det här låter väldigt misstänkt.

När vi diskuterat detta i efterhand, har vi kommit fram till att det troligtvis inte är första gången de fuskar. Sån flyt som denna fuskare 1 haft under alla pokerkvällar vi haft går inte att ha. Han har nog tagit hem 15 av kanske 20 pokerkvällar, men det är först de 2 senaste vi börjat misstänka fusk.

Det går iofs att ha väldigt mycket flyt i poker.

Nu funderar vi över om vi ska sätta dit dom? Att bara anklaga dom för fusk känns inte värt någonting, utan vi behöver ta dem på bar gärning känner vi. Och vad fan ska vi göra när vi tar dem? De 3 snubbarna kommer från den lite mörkare delen av bekantskaper eller vad man ska säga. Kanske är det bästa att bara låsa dem ute från pokerkvällarna framöver?

Det är definitivt inte värt att hamna i bråk över några hundralapparspokerturnering, så det känns väl lika bra att folda dem helt och hållet från bekantsskapskretsen. Se det som ett billigt pris att betala för att få reda på att de var fuskande skitstövlar.

Länk till kommentar

Ni borde kolla väldigt noga på dom i fortsättningen utan att konfrontera dom.

Men sen när ni ser tydligt att dom fuskar ber ni dom att lägga upp korten som skulle kommit och om dom inte hjälper fuskarn så ska ni spela vidare. Ifall dom hjälper fuskarna ska ni KRÄVA att få tillbaka alla pengar ni förlorat mot dessa as. Ifall dom vägrar så tycker jag ni borde råna dom på pengarna dom har på sig just nu och sedan neka att ni har gjort det ifall dom väcker åtal.

Alternativt kan ni maskera er och misshandla dom :D

Väldigt dåliga råd.

Länk till kommentar

Jag är då den spelaren som till slut hamnade heads up mot den misstänkta fuskaren...

Citat:

Hjort skrev:

Det går iofs att ha väldigt mycket flyt i poker.

Fram tills igår var det precis det vi sa!

Men när han får saker som "runner, runner-kåk,straight,flush,triss" (hoppas ni fattar vad jag menar)

börjar man ju undra, visst kanske man tänkt tanken att han skulle fuskat någon gång, men det har åtminstone jag uteslutit däför jag aldrig haft något konkret att gå på. Ren tur blev svaret jag sökte, han var helt enkelt

en väldigt lyckosam spelare.

Men när jag igår ser honom visa sina kort för dealern , och dealern tar ner leken under bordet börjar ju hamsterhjulet i skallen snurra lite smått.

Sedan när han säger all in efter 1 min betänketid så foldar jag givetvis.

jag säger som sig bör till dom att man inte ska visa sina kort för dealern, han slutar med detta. MEN, jag sa inte till dom första gången jag såg detta

utan kanske den 5te när han visat sina kort o sen gått all in, efter viss betänketid... godtrogen som jag är trodde jag ju inte en "vän" gjorde så.

Efter jag sagt till hade han korten ovanför bordet, och jag stirrade ganska

intensivt på leken så han inte skulle försöka något, genast började jag gå bättre, jag fick inte bättre kort, men min motståndare hade helt enkelt tappat självförtroende... jag dubblar upp och blir chiplead tack vare några knyckta blinds.

Dum som jag är börjar jag tänka att jag kanske kan klara detta trots det misstänkta fusket... spelarna som åkt ut tidigare sitter o spelar för sig själva bara på skoj, och plötsligt skriker dom utav bara fan, jag vänder huvudet några sekunder och kollar vad som står på.

När jag vänder tillbaka ser jag kortleken poppa upp på bordet efter en vistelse "in the lower regions" jag anar ugglor i mossen...

Men när jag kollar ner på KJ suited känns det ganska bra, jag callar hans blind, och spelaren som under några händer varit så tight raisar mig med 150 , vilket är ett ganska saftigt bet. Jag callar.

j,3,5 ploppar upp, jag är först o agera... funderar om det är en semibluff o han kanske har straightdraw eller liknande, lite rädd för AJ också.

Men men, jag beslutar att jag inte tänker riskera att han träffar något högre utan att denna potten ska bli min. Jag går all in, resten är som sagt historia...

Jeppan skrev:

Hjort skrev:

Så du menar att lägga extra döda pengar i potten och maximera chansen att du foldar mot ett monster är fusk? Låter som sjukt dåligt spel bara. Om de gjorde det medvetet så gav de bort pengar till resten av bordet.

Efter detta sätter han sig 4an som dealer, och inom 10 händer är fuskare 1 stor chipleader, skills ? knappast... åtminstone inte efter det vi såg.

innan detta gick leken runt bland spelarna, men fuskare nr 2 insisterade på atthan kunde ta på sig denna börda.

Länk till kommentar

om ni bryr er så lite så att ni tillåter spelare att visa kort för dealer och blanda under bordet osv.. varför bryr ni då er om att anklaga folk för fusk. även fasst det är sant.. spelet kan uppenbarligen inte varit så otroligt viktigt ändå.

Om du läst vad vi skrivit, så var ju detta ingenting vi såg som särskilt misstänkt i början, och vi hade ju inte sett det så många gånger heller, utan det var just senare som bobolobo reagerade på det, och då också sa ifrån.

Länk till kommentar

engelsk giv, någon?

Nu var det väl en utslagen spelare som var dealer...och då brukar man väl inte köra med engelsk giv. Dessutom så var det väl efter själva blandningen, dvs när spelarna redan fått hålkorten, som han började mixtra med kortleken och då spelar det ju ingen roll om de haft engelsk giv eller inte.

Men, som så många andra har skrivit, sparka ut dem eller ha klarare regler.

Länk till kommentar