Gå till innehåll

FL5CS - Tankar om starthänder


Bjorn_

Recommended Posts

Om man spelar på en site med relativt lågt ante och normal bring in dvs ett halvt litet bet borde det ju vara korrekt att spela rätt så tight speciellt på fullbord (8 man).

 

Spelbara händer borde ju vara främst par och A-högt. Är man först in från sen position kan man ju lägga till lite blandade andra höga kort för att stjäla med.

 

Rimligtvis får man ju starthänderna med samma frekvens som i hold'em så man borde ju få ett par 6% av givarna och A-högt i ungefär 14% av givarna. Nu är det ju inte säkert att alla dessa är spelbara men jag har mycket svårt att se att det skulle vara korrekt att spela någonting sämre än A-högt annat än ur sen position.

 

Låter detta som ett vettigt resonemang?

 

Sedan får man ju dessutom ta stor hänsyn till vilka uppkort de andra visar och hur andra har spelat. Sitter man med (4)A i mellanposition och en spelar före en har höjt med (X)J så är ju antagligen ens hand bara skräp.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså värdet av hurivida korten är suited och/eller connected borde vara väldigt mycket mindre än i texas. Har för mig att det (uppkort obeaktat) är typ 0.8% att få en färg om man startar med två suitade kort.

 

Chansen till stege om korten är connected är svårare att räkna på men borde också ligga på max en procent.

 

En sak som jag glömde nämna är att skillnaden i starthandskrav mellan att öppna och vad man spelar när det är folk frivilligt med i potten borde vara väldigt stor, speciellt vad gäller händer som har det högre kortet som uppkort. (Rationella motståndare öppnar ju rimligtvis inte om de inte har ditt uppkort slaget.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Par, suited cons och AXs - gärna (A)Xs, gapped cons etc.

Föredrar att inte spela (X)Aoff's om inte X'en är höga och jag tror mig få hålla en bra position.

 

F.ö. tycker jag att (4)Ao i MP skulle kännas som skräp oavsett ;)

 

 

Nu glömde jag givetvis, handlar detta om FT eller SH?

 

Varför spelar du suited conectors? Det måste väl ändå vara helt värdelöst i 5CD? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spelar du suited conectors? Det måste väl ändå vara helt värdelöst i 5CD? :S

 

4stegar och 4färger?

Men som Bjorn säger är chansen väldigt liten att träffa helfärg eller helstege.

 

Du tänker på Sökö och inte Five card stud. Finns inget som heter 4färg eller 4stege i 5CS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...