Gå till innehåll

Newnick frågar en massa om sannolikhetslära!

Recommended Posts

Postad

Herr Larsson skall göra en marknadsundersökning för en poker site och en av de aspekter han skall undersöka är skillnaden mellan storstad (>100.000 inv.) och småstad (<25.000 inv.). Han vet att man behöver fråga minst 500 personer för att få tillräckligt säkra resultat. Det är bråttom så han bestämmer sig för att be sin syster i småstaden att intervjua 250 personer i sin stad och själv gör han intervjuer i sin hemstad Västerås. När han sen lämnar in undersökningsresultaten så får han allvarlig kritik av sin uppdragsgivare. Varför, och vad borde han ha gjort annorlunda?

Eftersom jag är helt ny i den akademiska världen och har för vana att skriva alltör långa svar, ber jag om tips hur man förklarar ovanstående i typ tre meningar.

jag tycker att man måste dels få med att:

- du kan inte blanda resultat från de olika mätgrupperna, för det blir fel, du behöver resultat från två av varandra oberoende grupper.

- urvalet är för litet på respektive ort.

Återkommer efter att ha gjort klart pizzan.

Postad
hemstad Västerås

Att stå och ljuga och försöka tala om för sin uppdragsgivare att Västerås är en storstad? :-)

Nä, men allvarligt, så är väl ett av felen han gör också att han ber sin syster intervjua: Det står inte i uppgiften att frågorna som ställdes ställdes på samma sätt osv, ochheller inte hur urvalet av det 250 personerna gjordes? Väldigt stor skillnad att intervjua gymnasiekillar gentemot kvinnliga läkare på den här frågan, så att säga...