Gå till innehåll

Newnick frågar en massa om sannolikhetslära!

Recommended Posts

Postad

Hur många fyrsiffriga tal, och till fyrsiffriga tal räkans inte tal som har första siffran noll, kan man bilda av de de tio första siffrorna 0,1,2...9 om samma siffra:

-får förekomma flera gånger?

-inte får förekomma flera gånger?

Nån som vet och kan visa en lösning :D

Postad

om samma siffra får förekomma fler gånger har du 9 val på första siffran, och 10 på andra och 10 på tredje och 10 på fjärde.

Om samma siffra inte får förekomma har du 9 på första 9 på andra 8 på tredje och 7 på fjärde.

Postad
om samma siffra får förekomma fler gånger har du 9 val på första siffran, och 10 på andra och 10 på tredje och 10 på fjärde.

Om samma siffra inte får förekomma har du 9 på första 9 på andra 8 på tredje och 7 på fjärde.

satt och funderade, så det är en lösning med permutation?

Postad

satt och funderade, så det är en lösning med permutation?

ja det ena fallet faller ju under permutationslösning. Nämligen den där vi inte tillåter repetition. Visserligen får vi ju särbehandla första siffran då den inte får vara en nolla. Men då får vi ju (n-1) * (n-1)!/(n-1-r+1)! om man vill skriva det allmänt. n är antalet siffror vi utgår ifrån (noll inräknat) r är antalet siffror i talet vi vill skapa.

Det andra fallet är ingen permutation utan det skulle allmänt bli: (n-1)*n^r

Postad

Ny fråga

Ville inte starta en ny tråd:

Här följer den:

i en kruka ligger 4 blå bollar och 6 röda bollar. Jag drar slumpmässigt 3 bollar. Vad är sannolikheten att jag får exakt 2 blå bollar?

Postad
Ny fråga

Ville inte starta en ny tråd:

Här följer den:

i en kruka ligger 4 blå bollar och 6 röda bollar. Jag drar slumpmässigt 3 bollar. Vad är sannolikheten att jag får exakt 2 blå bollar?

4/10*3/9*6/8

Borde det inte bli något såntdär?

Postad

4/10*3/9*6/8

Borde det inte bli något såntdär?

svaret är 0,3 vilket vore 3*

4/10*3/9*6/8

Hur skall man tänka?

Hur kommer man fram till nedanstående?

4/10*3/9*6/8

jag gör ett försök får ni rätta

sannolikheten för en blå boll är 4/10

sannolikheten för att ta en till blå boll därefter blir 3/9

sannoliheten att ta en röd boll efter det är 6/8

4/10*3*9*6/8=0,1

Vi måste multiplicera 0,1 med 3 för att vi har tre bollar.

Känns som något är fel eftersom ordningen intespelar någon roll!

Rätt eller tokfel? :oops::oops:

Postad

devalanteriel har ju redan visat rätt lösning men eftersom jag älskar att generalisera lösningar :) så kommer här en lösning för det generella fallet med r röda bollar och b blåa bollar där man slumpmässigt drar s bollar och vi söker sannolikeheten att få precis x blåa bollar.

b>=x, 0<=s<=r+b, r>=0, b>=0

Sannolikehten är då ( (b över x) * (r över s-x) ) / (r+b över s)

dvs vi väljer antalet sätt att dra b st blåa bollar och multiplicerar det med antalet sätt att dra återsående bollar ur den röda delen. Sen dividerar vi detta med antalet totala sätt att dra s bollar ur hela hinken.

I vårat exempel har vi b=4, r=6, s=3, x=2 och får då:

( (4 över 2) * (6 över 3-2) / (4+6 över 3) ) = 0,3

Postad

Eller så kan vi ta ett lite mer lättförståeligt sätt att se på det. :)

Numrera alla bollar 1-10, då finns det 216 olika sätt att dra BBR¤ på av 720 totala utfall¤¤, och 216/720=0.30.

¤ Det finns 6 sätt att dra BB på: 12, 13, 14, 23, 24, 34. Därtill 6 olika röda att dra för varje BB-kombination, alltså 6*6=36. Varje sätt att dra bollar på kan sedan i sin tur kombineras på 6 sätt, t.ex. 125, 152, 215, 251, 512, 521. Då har vi 36*6=216.

¤¤ Första dragningen finns det tio bollar, andra nio och tredje åtta. Alltså 10 utfall * 9 utfall * 8 utfall = 720.

Fast det är mer en logisk lösning uppdelad i småproblem (och därmed roligare :D) än en matematisk.

Postad

här kommer dagens fråga som jag funderade en timme på i går men inte kunde klura ut. Om mängdlära och hur man räknar ut unionen.

På en skola har 60 % av studenterna läst FEK och 45 % statistik. Både FEK och statistik har 30 % läst.

Hur många procent av studenterna har läst minst ett av ämnena?

Hur räknar man ut unionen? löser man uppgiften genom att räkna ut unionen?

stort tack för all er tid.

Postad

tack alexi

tyvärr lyckades jag inte förstå lösningen ovan till 100%

På en skola har 60 % av studenterna läst FEK och 45 % statistik. Både FEK och statistik har 30 % läst.

Hur många procent av studenterna har läst minst ett av ämnena?

från A-uppgiften

b uppgiften ser ut så här.

Här följer mer information om studenterna

A = läst nationalekonomi = 35%

B = läst nationalekonomi & företagsekonomi =15%

C = läst nationalekonomi & statistik= 20%

D = har läst alla tre ämnena =10%

hur många procent har läst minst ett av ämnena?

Postad

WOW! kanske kom lite närmare nu menär jag ritade ett venndiagram.

F= Företagsekonomi

N = Nationalekonomi

S=Statistik

Ok jag tror att lösningen är

FUNUS=F+S-(S snitt F )-(S snitt F snitt N)+N-(N snitt F)-(N snitt F snitt S)-(N snitt S)

Postad
tack alexi

tyvärr lyckades jag inte förstå lösningen ovan till 100%

A snitt B är de som har läst bägge (30%)

A union B är de som har läst antingen FEK eller STAT eller båda.

Vi söker de som har läst minst ett av dem.

Vi kan dock inte räkna ut unionen som A + B endast för få räknar vi delen som läst bägge ämnena två gånger. Därför drar vi bort snittet en gång och får då 60+45-30 = 75

Rita gärna en bild med två cirklar som delvis går in i varandra där ena cirkeln är A och andra B och den del som är gemensam i cirklarna blir då snittet. Du ser att den delen räknas två gånger om man tar A+B.

Angående B-uppgiften så kommer du få 3 cirklar som alla går in i varandra. Här är det också unionen du söker, men du måste nu dra bort 3 regioner en gång eftersom de annars räknas dubbelt. Betänk nu att mitten regionen (de som har läst alla 3) kommer först räknas 3 ggr. Sen när du tar bort delar för att kompensera för de delar som räknats 2 ggr så kommer du totalt att ha tagit bort mittendelen 3gg. Dvs du har inte räknat den och måste lägga till den en gång till.

Rita så der du nog vad jag menar.

Postad

Kan köra en semantisk förklaring på A, det kanske gör det mer lättförståeligt...

Om du tar de 60 procenten som läst FEK och drar av de 30% som läst båda får du 60-30 = 30%

På samma sätt 45% som läst statistik minus 30% båda så får du 45-30 = 15%

Då har du att 30% läst bara FEK, 15% läst bara statistik, och 30% läst båda. 30+30+15 = 75!

Ovanstående är alltså exakt samma resonemang som Alexi kör, fast utan unioner och uttryck.

Postad

F= Företagsekonomi

N = Nationalekonomi

S=Statistik

Ok jag tror att lösningen är

FUNUS=F+S-(S snitt F )-(S snitt F snitt N)+N-(N snitt F)-(N snitt F snitt S)-(N snitt S)

nej inte riktigt rätt.

du har med F+S+N och drar bort (S snitt F), (S snitt N), (F snitt N) Så långt är allt rätt. Sen drar du dock bort (S snitt F snitt N) två gånger till. Tänk på att den delen ingår i alla de andra snitten så du har alltså redan dragit bort den 3 gånger. (så totalt drar du bort den 5 gånger men räknar den bara 3)

Postad

Måste till jobbet, men försöker hitta tid och slinka in igen.

Gud varför ställer man krav på sig själv att fatta räkneoperationer inom mängdlära inom 6 timmar. Förlåt!

Tack för all hjälp, min docent och hela diskutionsgruppen på högskolan suger, så det är därför jag frågar här.