Gå till innehåll

FLT - Läser och resonerar jag rätt med mina JJ?


Josua

Recommended Posts

Hej. Min första tråd på detta eminenta forum. Tack till alla som deltar.

Hoppas att HH:n är ok överskådlig. Vill veta om jag resonerar rätt eller fel. Gröngöling som jag är (låter inte lika tragiskt som "tomte") fokuserar jag ofta för mycket på min egen hand och missar således viktig info.

 

Normal Table Fixed Limit 0.25/0.50

 

------------------

OpeningBetRound

------------------

ChrisFyn : Posts small blind 0.12

kjelleg : Posts big blind 0.25

chiachu : Folds

Dasein : Calls for 0.25

mhorvat : Folds

Al1938 : Folds

ccc1433732r : Raises for 0.50 Ganska tight agressiv som betar ut PP7-8 nån stans.

mixxer : Folds

Jag : Raises for 0.75 JH JD Höjer för att se var han står.

sleeveace : Folds

ChrisFyn : Folds

kjelleg : Calls for 0.50 Ingen bra read.

Dasein : Folds

ccc1433732r : Calls for 0.25 Bara call, utessluter AA, KK, QQ

------------------

Flop KC, 3C, 6D

------------------

kjelleg : Checks

ccc1433732r : Bets 0.25 Betar ut, vanligt och föga överraskande.

Jag : Raises for 0.50 Återigen höjning för att se var han står.

kjelleg : Calls for 0.50

ccc1433732r : Calls for 0.25 Bara call, Utesluter AK

------------------

Turn 2S

------------------

kjelleg : Checks

ccc1433732r : Bets 0.50 Fortsätter beta, Har jag läst han fel. Tror inte det.

Jag : Calls for 0.50 Lite fegt men ccc ger sig ju inte så dags att spara lite slantar och bara syna ner.

kjelleg : Calls for 0.50

------------------

River 9C

------------------

kjelleg : Checks

ccc1433732r : Checks

Jag : Checks

 

 

 

Då så. Bara att vänta in min dom. Tacksam för konstruktiv kritik och allmänna åsikter.

Tack.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är svårt att spela mot donk-bets (synar höjning på flop, bettar ut på turn trots att det ser ut som en blank faller).

 

Pre-flop: Du höjer, men inte för att se var du står utan för att du har en bra hand. Att utesluta AA, KK och QQ går bara om fi vet vad han gör. Vet han det?

 

Flop: Bra spel.

 

Turn: Nu blir det lite knepigt, men syn känns inte rätt. Framförallt glömmer du bort kjelleg, vad kan han ha? Om han sitter på ett färgdrag kan du straffa honom genom att höja här; det kan också ge dig en gratis showdown. Jag skulle nog föredra det framför att bara syna på turn. Tänker du syna ett ev. bet på river också? Lägg då båda bets på en höjning nu och lägg dig om du blir återhöjd eller om ccc betar ut på rivern igen.

 

River: Känns klokt att passa bakom. Om kjelleg satt på färgdraget provade han kanske att få in en CR på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är bra at du läser bort händer snarare än att sätta honom på något även om jag skulle vilja säga att det bästa man kan få ut av infon här är att det är mindre sannolikt att han har QQ-AA. För övrigt finns det en hel del i övrigt ganska vettiga spelare som bara synar en trebet med t.ex. AA för att "kamoflera handen". (Jag anser inte att det är rätt att spela så, men det är definitvit inte bara tomtar som gör så.)

 

Sedan håller jag defenitivt med morberg om att höja för en gratis showdown på turn.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den gamla goda tiden när jag lirade .25/.50 synade ccc ner med alla par oavsett brädan. Väldigt lös synare. Skulle inte sätta honom på en K i detta läge. Den du ska oroa dig över är synaren. K eller färgdrag borde ju vara enda rimliga för honom. Men mot två spelare borde du vara bakom oavsett vad. Men konstigare saker har ju hänt på dessa limits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man spelar på en så pass låg limit så kan många spelare höja preflopp bara dom ser ett ess på hand, vilket jag tror var fallet här med ccc.

På floppen spelar du helt okej. Du ska raisa där för att skydda din hand och även i informationssyfte. Du nämner inte kjelleg något själv, som jag läser det, med tanke på att han checkar på floppen för att sedan syna två betar sitter han troligen på ett flushdrag, hade han haft kungen hade han säkert bettat själv.

 

På turn är det möjligt att ccc försöker stjäla potten då jag placerar honom på ett ess med en kicker som han troligen inte heller har träffat något på, och då gör du fel i att inte ta reda på det genom att re-raisa honom. Ett ännu större fel är det att kjelleg som troligen sitter på ett flushdrag inte ska få pottodds till att få titta på rivern, för att han ska syna 2 betar där istället för en, förutsatt att han har det hand jag placerar honom på, är inte troligt om han spelar en någorlunda sund procentuell poker.

Så om jag har läst handen rätt så långt så är det mycket möjligt att du har det bästa handen på turn och kan ta potten här med en re-raise istället för att ge bort gratiskort till dels cc som kanske har AQ, som du då förlorar på om han träffar något av dessa korten, samt kjellegs troliga fushdrag. Du har med andra ord en bra chans att ta potten här, och om min teori stämmer att du är i ledning just nu så kommer du ändå inte att få några extra betar efter rivern om dom missar den, och skulle du bli re-rasiad tillbaka nu på turn så är det bättre att lägga sig då.

Om kjelleg har flushdrag och cc har AQ så har du 69% chans att vinna showdown efter rivern och att ge bort 31% är mycket oekonomiskt gjort.

 

River: Om kjelle satt på sitt förmodade flushdrag så fick han in detta, dock checkade han, vilket kan tyda på att han hoppas på en checkraise, och när ccc också checkade så kan det antingen tyda på att han blev rädd för flushen men mera troligt att han inte har någon kung och att han gav upp blufförsöket han gjorde på turn. Du checkar här, vilket är helt rätt.

Om kjelleg hoppas på checkraise för att han träffade flushen så bjuder du honom på en extra bet, och har han inget så får du ändå inte in mera i potten, och om cc har en kung så synar han eller raisar dig medans om han inte har något alls så lägger han sig och ger dig inte mera pengar om du tar potten.

 

Du spelar bra preflopp, på floppen och rivern, men fel på turn.

 

Nu undrar jag bara, satt kjelle på flushen?

 

Lycka till i fortsättningen!

 

/TexIvey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Jättekul att ni är så många som verkligen kan poker men ändå har så sjyst attityd mot oss som försöker lära oss. Det är detta som gör detta forumet så bra tycker jag.

 

ccc PP88

kjelleg Ks8s

 

Hedi skrev:

"På den gamla goda tiden när jag lirade .25/.50 synade ccc ner med alla par oavsett brädan."

 

Det stämmer tydligen fortfarande. Lite mer agressiv bara.

 

 

TexIvey skrev:

"Du nämner inte kjelleg något själv, som jag läser det, med tanke på att han checkar på floppen för att sedan syna två betar sitter han troligen på ett flushdrag, hade han haft kungen hade han säkert bettat själv."

 

Att jag inte nämner kjelleg visar lite på ett av mina problem. Jag "glömmer" lite bort passiva motspelare. Syns de inte så finns de inte ungefär. Men vad bör man göra för att gardera sig mot sådana? Spelade kjelleg smart eller fel? Ville han till SD så billigt som möjligt pga svag kicker eller är han helt enkelt dålig? Själv hade jag betat floppen om jag vore i hans kläder, men varit livrädd pga den svaga kickern. Men även om jag inte "missat hans närvaro", kunde jag spara mina pengar på något vis? Kan man läsa ett sådant spel? Uppenbarligen ansåg han ju själv att han var tillräckligt stark för att syna ner. Så kanske borde en klocka ringt hos mig. Men om jag misstänkt en kung hos honom, och jag checkat och han betat på nästa gata, kunde han ju lika gärna bluffa. Är det då upp till min read på honom?

Att jag inte la mig för ccc var att jag kände mig tämligen säker på var jag hade honom. Han är den motspelare jag haft vid mitt bord flest ggr och jag vill tro att jag vet att han skulle höjt mig tillbaka preflop och postflop med AA-QQ och framför allt med träff på flop.

 

Till sist vill jag bara fråga er som lirar FL på lite högre nivåer, hur skiljer sig spelet från min nivå mot er? Ser man spel som kjelleg där? Jag är nog som de flesta andra nya pokerspelare, siktar mot lite högre nivåer när min rulle tillåter och jag känner att jag behärskar spelet.

Återigen tack för hjälpen. Har varit lärorikt detta så jag lär fortsätta skicka in HH:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det då upp till min read på honom?

 

Var försiktig med att basera för mycket av ditt spel på reads. Det är säkert bra på NL, men inte i FL när kostnaden att syna ett bet på river i förhållande till potten oftast är relativt liten.

 

Till sist vill jag bara fråga er som lirar FL på lite högre nivåer, hur skiljer sig spelet från min nivå mot er? Ser man spel som kjelleg där?

 

Lyckligtvis gör man det, även om det kanske inte är lika vanligt som på de lägre nivåerna. Men det finns fortfarande gott om fisk; jag har sett dem på 2/4 och även när jag provade på 5/10 (även om jag i det senare fallet inte klarade av att ta deras pengar ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag : Raises for 0.75 JH JD Höjer för att se var han står.

Läst för mycket Hellmuth kanske??

 

------------------

Turn 2S

------------------

kjelleg : Checks

ccc1433732r : Bets 0.50 Fortsätter beta, Har jag läst han fel. Tror inte det.

Jag : Calls for 0.50

Det här är ett gyllene tillfälle att investera dina sista pengar i potten och göra så genom att höja och sedan checka bakom på rivern. Eftersom du tydligen ändå planerar att ta den här handen till showdown så kan du lika gärna höja. Det kostar lika mycket som att syna ned, men med den extra fördelen att du kan få ut spelaren bakom dig. Och ska du spela vidare så är det kriminellt att bara syna och låta spelaren bakom komma billigt undan.

 

Det här spelet gör även dina beslut senare i handen jätteenkla. All annan action från nån av spelarna och du kan kasta in korten i mitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Faktiskt har jag inte läst något av Hellmuth, ännu.

Jo, jag har insett nu att bara syna är inte rätt spel. Ska jag ändå gå till sd är det bara raise som gäller.

 

Förklaringen jag kan ge varför jag fegar ur i slutet på handen är ännu ett av mina stora problem, kanske mitt största om jag vill utvecklas. Jag är för rädd att förlora mina pengar. Ccc och kjelleg ger sig inte och jag börjar tveka. Tänker då att om jag är slagen vill jag inte ge bort mer pengar. Är jag inte slagen i detta skede men blir slagen när sista kortet faller, ja då är det ju knappt mer än rätt åt mig. Som sagt, ett problem jag måste komma till rätta med.

Dags att åka och jobba.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Faktiskt har jag inte läst något av Hellmuth, ännu.

Det var ett skämt, Hellmuths bok är inte så där väldigt väl mottagen då den innehåller råd som "cappa preflopp med 66 för att se var du står. När floppen väl kommer A-hög kan du cappa igen för att vara riktigt säker på var du står. Nu har du gjort potten så stor att det är lika bra att försöka dra ut AAK...." Lite roligt är att PPjuniors turnbet verkligen är ett "se vart man står bet", även om det också dubblar som skydd och outsökande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...