Gå till innehåll

Lära sig kombinatorik?


magu01

Recommended Posts

Discrete and combinatorial mathematics av Grimaldi tycker jag var en väldigt bra bok (hade den när jag läste kursen "diskret matematik och logik"

 

Dock kanske du tycker den är lite "overkill" om du bara vill lära dig lite för skojs skull då kan du skaffa boken "diskret matematik" av Anders Björn och Ove Turesson" Den är dessutom på svenska och till skillnad från första boken jag rekommenderade väldigt kompakt...

 

 

hmm, kombinatorikdelen är visserligen bara första kapitlet (i bägge böckerna) märker jag nu när jag bläddrade lite i dom, fast de innehåller ju en massa annat skoj såsom mängdlära, grafteori mm :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista du länkade till kan säkerligen vara bra. Den ligger ju på grundkurs på högskolenivå vilket de jag tipsade om också gör. Den första som ligger på gymnasienivå kan ju iofs vara att föredra då den säkerligen ger en enklare framställning fast frågan är ju hur djupt den går, men det beror väl lite på din matematiska bakgrund vilken som kan vara lämplig.

 

jag har ju som sagt inte läst nån av de böckerna men Böiers som skrivit boken för högskolan har jag andra böcker ifrån, nämligen envariabel analys samt flervariabelanalys och dessa böcker tycker jag inte är speciellt pedagogiska och även väldigt tunglästa, bra som referens efteråt dock.

 

Nu är väl diskret matematik ett mindre "tungt" ämne än kanske tex analys och linjär algebra med avseende på satser och former samt beräkningstekninska detaljer. Så det finns en god chans att boken är helt ok.

 

Om du har möjlighet så kunde du ju åka in till en bokhandel som säljer studentlitteratur (finns väl kanske mest på universitet-/högskoleorter) och bläddra lite i böckerna, alltid svårt att veta hur de är på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...