Gå till innehåll

NLT - Hur spela T9s som blir steg- och färgdrag?


Odmark

Recommended Posts

Tänkte kolla med experterna här på pokerforum... Vad skulle ni göra i det här läget? jag är goran_o.

 

$100 NL Texas Hold'em - Monday, September 05, 14:02:23 EDT 2005

Table Table 37146 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 10

Seat 2: notswift ( $82 )

Seat 3: xxacexxx ( $68 )

Seat 5: daeS2K ( $149.65 )

Seat 9: b_word ( $116.25 )

Seat 6: goran_o ( $126.75 )

Seat 10: oranges38 ( $90.25 )

Seat 8: MajorSaurass ( $98.50 )

Seat 7: jcm894 ( $117 )

Seat 1: daYOOPER ( $93 )

Seat 4: DevilsFoe ( $102.50 )

jcm894 posts small blind [$0.50].

MajorSaurass posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to goran_o [ 9s Ts ]

b_word folds.

oranges38 folds.

daYOOPER folds.

notswift raises [$2].

xxacexxx calls [$2].

DevilsFoe folds.

daeS2K calls [$2].

goran_o calls [$2].

jcm894 calls [$1.50].

MajorSaurass calls [$1].

** Dealing Flop ** [ 7c, Ks, 8d ]

jcm894 bets [$11].

MajorSaurass calls [$11].

notswift folds.

xxacexxx folds.

daeS2K folds.

goran_o calls [$11].

** Dealing Turn ** [ 3s ]

jcm894 checks.

MajorSaurass bets [$45]. <--- potbet

>You have options at Table 36868 Table!.

 

Fold, Call, All-In? Vad skulle ni göra?

 

Har bara spelat 19 händer mot honom så jag har ingen read.

Om ni är snälla kanske ni får veta vad jag gjorde och hur det gick :lol:

 

(Pill, pill - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt beslut.

Jag hade nog slängt handen, känns inte så skoj att förlora hela sin stack på en låg flush.

Visserligen kan han ha triss eller två par, men jag hade nog slängt i alla fall.

 

En sak som förbryllar mig är att han bettar så mycket för att ha nötfärgen.

Väntar med intresse på svar vad du gjort och vad han hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt beslut.

Jag hade nog slängt handen, känns inte så skoj att förlora hela sin stack på en låg flush.

Visserligen kan han ha triss eller två par, men jag hade nog slängt i alla fall.

 

En sak som förbryllar mig är att han bettar så mycket för att ha nötfärgen.

Väntar med intresse på svar vad du gjort och vad han hade.

 

Du missade nog att färgen inte finns än :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var visst "bara" 15 outs (33%), men jag synar ändå på de implicita oddsen.

 

Med risk för att jag har missat nåt, men han som bettar pott är ju all-in, och för att han bakom ska syna också känns det ju som att han ska ha en hand som är riktigt stark, så finns det verkligen tillräckligt implicta här?

 

Dessutom är det ju långt ifrån säkert att alla 15 är levande. Kan ju mycket väl bara vara 6 också.

 

Jag foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt beslut.

 

Va? Han har ju bara steg- och färgdraget.

 

Enkel fold eftersom du inte har odds.

 

17 outs (37%) är tilräckligt för syn. Han har dessutom hyffsade chanser att få in mer i potten vid träff.

 

 

Edit:var visst "bara" 15 outs (33%), men jag synar ändå på de implicita oddsen.

 

han skulle sättas all in och har därför inga implicita. det ligger 90$ i potten, om du då synar 45 för att allt som allt vinna 135 måste du vinna mer än 33% av gångerna. Om du tror att du vinner på både färg och stege så har du 8stegen + 9färg-2färg(som är i stegen) = 15 outs. och det är lite drygt 30%. Man bör ju kunna utesluta färgdrag från fi för han betar ju för att skydda sig mot färgen eller annat drag. Men det är nog som experterna säger här i tråden, fold. Jag hade nog dock synat. En ytters marginell syn som troligtvis inte lönar sig särskilt mycket i längden.

 

Vet man att har att göra med en solid lirare som sitter på triss så lägg sig annars kanske det är värt en syn. Om man inte tror att han sitter på det högre färgdraget då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte har odds? han behöver knappt några implicita odds alls för att hitta EV+ o den synen.

 

Board: Ks 7c 8d 3s

Dead:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 70.4545 % 70.45% 00.00% { 77, 87s, 87o }

Hand 2: 29.5455 % 29.55% 00.00% { Ts9s }

 

 

mot det troligaste händerna dvs två-paret/trissarna har han 29.55% potequity. han behöver 45/(90+45) = 33.3..% och behöver således ytterst små implicita odds för att räkna hem synen.

 

EV vid syn och missat drag är 0.704545*45 = -31.7

EV vid syn och träffat drag är 0.295455*90 = 26.59

 

Vilket borde innebära att vi behöver vinna ytterligare 5$ vid när vi träffar vårt drag som inte borde vara något större problem med tankte på potstorleken. Han har ju dessutom position.

 

mot en hand som par och högre färgdrag så har vi lite sämre odds

Board: Ks 7c 8d 3s

Dead:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 72.7273 % 72.73% 00.00% { As8s }

Hand 2: 27.2727 % 27.27% 00.00% { Ts9s }

 

här saknas ju ofta även implicita oddsen vid stegträff (om han inte fullföljer med ett till bet), och vi har omvända implicita vid färgträff.

 

hans tunga potbet skulle jag dock mer tolka som tvåpar/triss som behöver skyddas, så jag lutar nog mot syn här. Allin känns inte särskilt aktuellt då man mot de flesta händer saknar foldequity. Tror inte det ska vara några problem att få ut de sista 40$ vid träff med tanke på att potten redan blir 135$ efter turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det här vara "en enkel fold"? Jag synar här varje gång, det är en gubbe till som ska agera, synar han med så är det kanon. Det enda man är i dålig form mot är ett högre flushdrag.

var visst "bara" 15 outs (33%), men jag synar ändå på de implicita oddsen.

 

Har man 15 outs behöver man inga implicita odds för att syna ett potbet på turn, EV = 0 mot en gubbe, mot fler gubbar EV > 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar ni ut vad man behöver för att syna..

såg uträkningen 45/(90+45) men vad är de olika värdena?

bet/(?+bet) ??

 

Om A bettar 45 och det ligger 45 i potten så satsar man hälften av det

som ligger i potten, hur kan det då komma sig att man ska ha ~33.3% chans för att syna?

 

//Bortkommen men säkert blind =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar ni ut vad man behöver för att syna..

såg uträkningen 45/(90+45) men vad är de olika värdena?

bet/(?+bet) ??

 

Om A bettar 45 och det ligger 45 i potten så satsar man hälften av det

som ligger i potten, hur kan det då komma sig att man ska ha ~33.3% chans för att syna?

 

//Bortkommen men säkert blind =)

 

Då ligger det 90 i potten och för att vinna den måste man syna 45, tänk då på att botten blir större, alltså 135 dollar. Så man säger då att du synar 45 för att vinna 135. 45/135= 0.33 = 33% . Då måste han alltså vinna 33% av gångerna (lite ljug eftersom om båda har mer pengar kvar har han säkert en del implicita, det vill säga få in mer pengar när han sattit sitt drag, mot de flesta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur resonerar alla i den här tråden som förespråkar fold egentligen? Vart faktist förvånad första gången jag läste, alla gubbar som tycker det är solklart o lägga sig.

 

Jag såg det som att det inte fanns tillräckligt implicita för att synen skulle vara korrekt, men jag uttalade mig (som vanligt) utan att sätta mig och räkna på det, så jag hade fel. Jag tyckte dessutom att det kunde finnas chans att fi bettade ett högre färgdrag (och då tog bort en massa nödvändiga outs), men när jag kollar igen så känns det som (precis som andra påpekat) att han sitter på en "made" hand, inte en draghand. Efter de fina uträkningarna ovan så ger jag mig direkt. Jag hade foldat, men jag hade gjort fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...