Gå till innehåll

Poker - Tålamod, fiskar eller skill?


tetris

Recommended Posts

Har snart spelat poker i ett år och är ännu inte en vinnare på onlinepoker :( Däremot live har jag plussat en del, men förlusten online är större än vinsten live.

 

Jag har försökt med alla möjliga tekniker, grindat 0,25/0,50 i timme efter timme utan att plussa så speciellt mycket, jag har multitablat och gått +-0, ibland vunnit ibland förlorat. Har även spelat endel på 0,50/1 vunnit upp mig 10inköp och sedan endå förlora det på de 0,25/0,50 nivån?

 

Nu på senaste tiden har jag börjat spela Omaha, vilket i mina ögon är väldigt svängit, men periodvis mycket roligare än TH.

 

Felet jag skanske har gjort är att endast sätta in för lite, dvs 50 - 200$ (1-4 inköp på 0,25/0,50). Jag känner mig som en vinnande spelare, men då jag ofta råkar ut för utdragningar (de synar mot oddsen, även de implemenerade).

 

Då jag förlorat relativt mycket på pokern, vet jag inte om jag borde sluta eller om jag borde fortsätta, för när jag spelar live (främst tuneringar), brukar det gå riktigt bra. I tuneringarna är det en blandad skara, med personer som lever på pokern, hobbyspelare osv.

 

Jag vill så gärna komma till skott i pokern, då jag vet att det finns så mycket pengar att hämta. Min ivrighet sätter kanske stopp för mig och mina planer om att bli en vinnande spelare.

 

Jag har även en tendens om att vilja spela på för höga nivåer, med bara ett eller två inköp där, ibland vinner man stor och ibland förlorar man allt och blir deprimerad tänker, nä nu skall jag endast grinda på denna nivå óch sedan gå upp när min BR har blivit tillräckligt stor.

 

 

Låter kanske som en historia av en typisk speltorsk? Vad jag nu vill få ut av denna post är tips och trix på hur jag skall lyckas plussa, hur långa sessioner som är lämpligt, hur många osv. Kritik och tips är bra, så bombardera mig full av det.

 

Tack på förhand!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall skulle jag tippa att ordet tålamod i din rubrik är nyckelordet. Om man är för ivrig med att vinna händer det lätt att man går upp i nivå för snabbt, spelar för många händer osv. Jag tycker att du inte ska ha så höga förväntningar på ditt spel och börja om på en relativt låg nivå. Ha som mål att plussa det kommande året, det blir ju en klar förbättring från det senaste. Bonusar är grymma för att bygga en bankrulle, ta hem lite sådana medan du grindar på microborden och vips har du en rulle som tål lite stryk. Målet måste ju vara att bygga upp en rulle som är så pass stabil att man aldrig behöver sätta in nya pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig som en vinnande spelare, men då jag ofta råkar ut för utdragningar (de synar mot oddsen, även de implemenerade).

 

 

En vinnande spelare vet att vinsterna kommer ifrån sämre spelare. Mao de som betalar med dåliga odds, något som du klankar ner på ovan.

 

Jag skulle tro att jag inte har haft tillräcklig stor BR för att tjäna på personerna som går med på sjuka draghänder. Och när man har en väldigt begränsad BR, bli det svårt att hålla fokus uppe efter två utdragnigar och färmed slår TILTEN lätt in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig som en vinnande spelare, men då jag ofta råkar ut för utdragningar (de synar mot oddsen, även de implemenerade).

 

 

En vinnande spelare vet att vinsterna kommer ifrån sämre spelare. Mao de som betalar med dåliga odds, något som du klankar ner på ovan.

 

Jag skulle tro att jag inte har haft tillräcklig stor BR för att tjäna på personerna som går med på sjuka draghänder. Och när man har en väldigt begränsad BR, bli det svårt att hålla fokus uppe efter två utdragnigar och färmed slår TILTEN lätt in

 

Gör så här då. Håll din BR på kortet/bankkontot. Dvs för över 2 inköp när du ska lira eller mots. Förlorar du inköpet för dagen, fortsätt samma procedur dagen efter.

 

Då kan du kanske få tillbaka på variansen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man är en vinnande spelare live och en förlorande spelare online är inte så konstigt, även om det nog vanligtvis är tvärtemot.

 

Detta har att göra med att det är två "helt" (för att provocera) olika spel.

 

Onlinepoker handlar till en mycket större del än livepoker om att nöta så många kort som möjligt så att den där lilla matematiska fördelen du förhoppningsvis skapar också lönar sig. Visst går det att till en viss nivå läsa spelare online, men då handlar det ofta om: det är ungefär 70% chans att han bluffar nu för han är ju en aggresiv/svag spelare osv. Man kan ju bluffa själv också, men det enda du kan bluffa med är ju hur mycket du satsar (och möjligtvis hur länge du väntar med att trycka på knappen).

 

Förenklar man det hela så kan man ju likställa online och live -poker och säga att det handlar ju i båda fallen om att ta in all information och maximera förväntningsvärdet av sina handlingar.

 

I onlinepoker är det enkelt, sätt på pokertracker och följ boken. Så mycket svårare än så är det inte. Utmaning... att hålla skärpan och inte leva sig in i spelet.

 

När du spelar online, försök stänga av lite av den där magkänslan som du har, och kör på matematiken. Var inte rädd för att förlora, och var inte girig och försök vinna allt på en gång. Hitta ett stabilt spelsätt som är vinnande över en längre tid, så kommer det nog gå bra för dig. Folk som drar ut dig är motståndare som du VILL ha. Var inte rädd för syn när du sitter på triss och höjjer potten mot ett färgdrag. Det är när de lägger sitt färgdrag som du har förlorat! Det här är något som du måste inse om du vill tjäna pengar på poker.

 

 

Varsej du spelar onlinepoker eller livepoker så får du inte tilta, du får inte! Vi gör alla det nån gång. Men vi får inte!

 

Jag upprepar.. Vi får inte tilta. Aldrig någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otur med viktiga situationer kan ju hålla i sig en bra stund. Jag är just nu inne i en sorts bad streak i mitt Omaha-spelande som har hållit i sig drygt 2 veckor nu och då spelar jag 3-4 bord för det mesta. Det mesta som kan gå fel går fel. Detta blir ju ganska trist i längden men har man en BR som tål en serie magpumpar har i alla fall jag lättare att koppla bort pengatänket. Att bli girig och vilja komma åt dom där satans pengarna som ligger i mitten är horibelt. Mitt tips är att spela där du har minst 20-30 inköp så att känslan av att du måste vinna när pengarna åker in försvinner.

 

/Otursdrabbad Omaha-nötare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela PL kanske ?

 

Jag hade gett upp allt hopp på FL 0.5/1$ hade dagar då det gick hyffsat bra men alltför ofta jobbiga utdragningar som åt upp en stor del av vinsten på kort tid helt enkelt inte värt besväret sitta hela dagar o typ bara plussa 5-10$ i genomsnitt varje dag håller inte längden. För många korkade jänkare samt att jag inte kan 4 multitabla då man måste ha lite högre upplösning en 1280x1024 på PP.

 

Stötte för nån vecka sen på 25$ PL på PP har aldrig sett tillbaka sen dess kändes som klippt o skuret iaf för mig. Har plussat 50-150$ per dag sen jag började 2-multitabla PL. En del Jänkare och andra som är "Loose Cannons" som man kan utnyttja. En del verkar se pokern som ren gambling och åsidosätter helt att jag floppat nuts och går all-in endå och ja då kan jag ju inte annat göra en att straffa deras dumhet. Räcker med några stycken per dag för att man ska kunna tjäna sig en hacka.

 

Jag hade före detta gett upp allt hopp om pokern men gjorde ett nytt försök med ett mycket mer stabilt och disciplinerat spel en när jag började på expekt som jag förövrigt tycker har väldigt tajta bord så det var helt fel ställe o börja på. Dock så är microgaming clienten mycket men vad spelar det för roll när det inte går att tjäna några större pengar där.

 

De som är bra kan ju förlora ganska hårt också det är många utsvultna gamar som sitter på Expekt eftersom det är lättsamt med bankhanteringen för de som inte vill skaffa Neteller. Få tjocka jänkare med fet plonka på Expekt akta dig!

 

Strävan måste alltid vara solid poker som grund samt rätt bordsval och med NL och PL så minskar antalet utdragningar drastiskt. Något som iaf jag uppskattar =)

 

Viktigast är dock att hitta just det man är bra på du har ju PL, FL o NL Hold-em samt Omaha med mera välj det pokerspel du var född att spela =)

 

Slutsatsen är:

 

Expekt = Utsvultna gamar spela inte där har du tur så kan du vinna blinds kostnaden per timme i längden.

PP FL = Okej för många utdragningar dock för att skapa nån rejäl lönsamhet.

PP PL = Paradis där jänkare med jämna mellanrum donerar hela sina buy-in till mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag vet vart mitt problem ligger, då jag till 90% av alla gånger jag gör en insättning plussar, men att det sedan går åt skogen, är antingen på tilt eller spel på för stora bord. Vad jag behöver arbeta på är disciplinen, men hur ska jag lyckas att ändra den, mao min girighet.

 

Genom att ha läst en hel del här på forumet har jag börjat ändra min uppfattning om hur en "vinnande spelare" ser ut och har även lärt mig hur de flesta har gjort för att bli en vinnande spelare. Grinda, grinda, grinda upp en stabil BR och sedan succesivt öka i nivå. Men hur ska jag hålla disciplinen?

 

Edit: Kanske skall tillägga att jag varit uppe på NL 100, 200, 400 och 600 med bara 1 och 2 inköp och inser nu i efterhand hur dumt det har varit och det är där de största vinsterna och förlusterna ligger.

 

Edit 2:Har spelat på: Expekt, Ladbrokes, Multipoker, VCpoker, 24h.. dock ligger 80 av cashgame spelandet på VCpoker och 24h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig i din beskrivning. Tycker du fått bra råd och har nog själv kommit fram till problemet. Ett tillägg bara.

 

Det är normalt för en solid spelare att vinna lite de flesta spelsessioner (90%) och förlora mycket ibland (10%). Blir du utdragen eller nån sitter och smyger med set så kostar det. Grejen är att du måste ha "samlat" såpass mycket så du har råd att betala av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar online, försök stänga av lite av den där magkänslan som du har, och kör på matematiken.

 

Vet inte om jag vill hålla med, jag tror man kan utveckla en magkänsla även genom onlinespel genom att spela mycket.

 

Det är normalt för en solid spelare att vinna lite de flesta spelsessioner (90%) och förlora mycket ibland (10%).

 

Normalt? Jag tycker mer att det låter som Mke Caro's "Manufactured winning streak". Jag skulle säga att det är normalt för en solid spelare att vinna lite oftare än han förlorar, och vinna lite mer när han vinner än han förlorar när han förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att jag inte är en särskilt erfaren spelare, har spelat ett halvår (till och från)kanske.Jag tycker dock att det låter som att du är otålig och helst vill tjäna mycket och snabbt.Oftast är ju myten om snabba och enkla pengar just precis det, en myt.Poker kan ju som de flesta vet ge väldigt mycket pengar MEN det krävs ju ändå övning, studier och tålamod.

Dock så är det ju viktigt med timing, alltså kunna veta när man är redo för en högre nivå och jag har tyvärr det omvända problemet, alltså jag är för rädd för att ta nästa steg.Körde FL 0.10/0.20 fram till häromdan, då en kompis tyckte det var dags att sluta nöta på för låg nivå och steakade mig för att köra 1/2.Personligen tycker jag att det är till väldigt stor hjälp att ha en bra kompis som är duktig och som kan ge råd.

Sen är det ju alltid bra att studera teori också vilket det låter som att du gjort med tanke på din kommentar om implicerade odds.Om du inte läst Small stakes holdem av Sklansky/Malmuth är det värt ett försök, har just börjat på andra varvet av den och jag tycker i alla fall att den är läsvärd. Nån annan som har någon åsikt om den boken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig nu i efterhand att jag har varit lite dålig med studierna.. skummade igenom Pot-Limit & No-Limit Poker av Steward Reuben och Bob Ciaffone. Har nu tänkt att verkligen studera och annalysera innehållet och jämföra dem med hur mitt spela ser ut idag. Jag har även fått låna ToP av en kompis och skall nöta igenom den efter pl & nl poker. Sen kommer jag även hänga här på forumet. Sen när jag känner mig redo för att ta upp nätpokerspelandet igen skall jag skapa en dagbok och ha en ordentlig bankroll. Funderar på att starta med 1000-1500$ och nöta NL 50, möjligen bonushora tills rulle växt till ca 2500$.

 

Och om nu detta mot alla odds skulle misslyckas kommer jag få ett väldigt starkt bevis på att jag inte är en vinnande spelare, för har ni hör om någon som losat 30 inköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har snart spelat poker i ett år och är ännu inte en vinnare på onlinepoker :( Däremot live har jag plussat en del, men förlusten online är större än vinsten live.

 

Jag har försökt med alla möjliga tekniker, grindat 0,25/0,50 i timme efter timme utan att plussa så speciellt mycket, jag har multitablat och gått +-0, ibland vunnit ibland förlorat. Har även spelat endel på 0,50/1 vunnit upp mig 10inköp och sedan endå förlora det på de 0,25/0,50 nivån?

 

Nu på senaste tiden har jag börjat spela Omaha, vilket i mina ögon är väldigt svängit, men periodvis mycket roligare än TH.

 

Felet jag skanske har gjort är att endast sätta in för lite, dvs 50 - 200$ (1-4 inköp på 0,25/0,50). Jag känner mig som en vinnande spelare, men då jag ofta råkar ut för utdragningar (de synar mot oddsen, även de implemenerade).

 

Då jag förlorat relativt mycket på pokern, vet jag inte om jag borde sluta eller om jag borde fortsätta, för när jag spelar live (främst tuneringar), brukar det gå riktigt bra. I tuneringarna är det en blandad skara, med personer som lever på pokern, hobbyspelare osv.

 

Jag vill så gärna komma till skott i pokern, då jag vet att det finns så mycket pengar att hämta. Min ivrighet sätter kanske stopp för mig och mina planer om att bli en vinnande spelare.

 

Jag har även en tendens om att vilja spela på för höga nivåer, med bara ett eller två inköp där, ibland vinner man stor och ibland förlorar man allt och blir deprimerad tänker, nä nu skall jag endast grinda på denna nivå óch sedan gå upp när min BR har blivit tillräckligt stor.

 

 

Låter kanske som en historia av en typisk speltorsk? Vad jag nu vill få ut av denna post är tips och trix på hur jag skall lyckas plussa, hur långa sessioner som är lämpligt, hur många osv. Kritik och tips är bra, så bombardera mig full av det.

 

Tack på förhand!

 

* RP - QoS *

 

Jag har en liten idé som jag själv tänker praktisera när det blir möjligt - inom en snar framtid:

 

Poker Academy pro 2.0 kommer snart att utökas med en funktion som gör det möjligt att importera HH från onlinepoker och får det analyserat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrulle, bankrulle, bankrulle!!

 

Det var iallafall det det handlade om för mig. För ett par år sen så kunde jag inte förstå hur jag inte kunde gå plus när jag spelade bättre än mina motståndare (iallafall var min bedömning det) och jag kände att jag var konstant otursförföljd då jag alltid gick gul när jag fick ett par bad beats. Detta förändrades drastiskt när jag började spela enligt min bankrulle då jag kunde klara av de fluktationer som ständigt sker när man spelar poker (som att bli utdragen på 1-outare osv). I och med att jag klarade av fluktationerna så har bankrullen stigit spikrakt sen dess.

 

Det var mitt tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...