Gå till innehåll

PLT - Set mot stegdrag


Papa Kubo

Recommended Posts

Fram med sågen Johan! Hur illa spelade jag egentligen denna hand? :|

 

Sitter vid ett $25-bord hos Multipoker. Pot limit. Spelet är lite halvlöst.

 

I sjätte position tilldelas jag T :heart: T :spade:

 

C Folds

D Folds

E Calls $0.5

F (jag) Calls $0.5

G Checks (har just slagit sig ned och betalat mörken för att få spela)

H Folds

I Raises $0.5 (är ny vid bordet, precis som sjuan)

J Folds

A(sb) Calls $0.75

B(bb) Calls $0.5

E Calls $0.5

F Calls $0.5

G Calls $0.5

 

Dealing flop: 2 :spade: T :club: 8 :heart:

 

A Bets $2

B Folds

E folds

F Raises $5

G Calls $5

I Calls $5

A Calls $3

 

Dealing turn: 6 :heart:

 

A Checks

F Bets $8

G Is all in for $19

I Folds

A Folds

F Calls $11

 

Dealing river: J :club:

 

F shows three of a kind, tens.

G shows a straight, seven to jack.

 

G wins $61.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hjälpt någon, bara frågat om hjälp... men kan ju ändå försöka säga något om handen så får Johan såga mig sen också om jag är helt ute å cyklar ;)

 

Preflop är det väl inget fel som jag ser det, syna två BB för att se floppen med PP är inget större fel som jag ser det.

 

Bingo på floppen, du har ju nötterna för tillfället. Vet inte om jag själv skulle ha raisat här ärligt talat, avslöar styrkan i din hand lite för mycket. Men du får med dig bra med folk här.

 

På turnen kommer en sexa med mäjlighet till flushdrag. Du gör rätt som bettar tycker jag, men du måste ta i mer för att få bort eventuella draghänder.

 

När du blir höjd här så har jag VÄLDIGT svårt att se en fold. Det ligger

50$ i potten redan, och du har ~ 5 - 1 på den här synen. Du har en mycket stark hand som enbart är slagen av just 9 7 i det här läget, du har 10 outs (3.6 - 1) för att få en kåk att behöver inte bekymra dig om någon mer betting på river då FI är all-in. Ganska solklar syn tycker jag.

 

Så vet inte om du spelade så dåligt enligt mig, men du måste ta i med på turn när det kommer flushdrag och ytterliggare stegdrag.

 

Någon får gärna kommentera min analys, det är den första jag gör här på forumet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte limpat TT i den posititionen, utan höjt pott istället. Det gäller dock att man vet man gör på floppen så man kan släppa den om man är slagen och möter motstånd. Fördelen med att höja är att man oftast får med sig två max tre spelare, vilket ökar chansen för TT att hålla upp. Men om alla vid bordet alltid synar allt pre-flopp kanske det är en mindre god idé att höja.

 

På floppen hade jag antingen bara callat eller höjt (nästan) pott. Din raise talar om för alla att du har en bra hand, utan att du tar betalt ordentligt för det. Jag är nog inte rätt person att säga om slöspel är bra eller dåligt här. Du har många mostståndare, det talar emot slöspel.

 

Du har en självklar syn på turnen som Dallas skrev.

 

Ta förresten allt jag skriver med en nypa salt, jag är fortfarande inte så där jättebra på PL/NL Texas ;)

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten hade jag nog bettat betydligt mer på turnen också. Om jag räknar rätt bettar du endast en tredjedel av potten, vilket gör det onödigt billigt för flushdrag.

 

Frågan är om man borde annat straigthen hos någon och checkat. När alla tomtarna synade på turn, så borde väl nån haft ett stegdrag kanske... Jag vet inte. Jag hade iaf också förlorat min stack på den handen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prefloppspelet är väl helt ok, iaf om det finns lite stålar att hämta med en floppad triss.

På floppen bör du slå om pott och på turn betta pott eller all-in om du inte har ett fullt bet i din stack, du kan ju knappast vara rädd för 79 där så det är bara se till att alla drag får betala dyrt för riverkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Min första tanke då jag såg tiorna var "Fan, det här kommer sluta olyckligt". Tänk så rätt jag hade. :?

 

Att höja pre flop med par i tior känns ganska vanskligt, då ingen som sitter med A/K/Q lär folda, och det finns 16 scarecards som kan komma på floppen.

 

Tycker att jag gjorde rätt som bettade på floppen. Finns ingen anledning att ge fi ett kort nästan gratis... sen är det mycket möjligt att jag borde bettat mer. Är nog lite väl försiktigt i mitt spel (man blir lätt det efter att ha blivit utdragen med raketer och kopojkar på hand).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får betala $5 för en pot på $10 kan det väl knappast kallas för gratis?

 

 

Ehhh jo faktiskt. Det är därför det kallas just potlimt, enbart för du ska kunna betta så mycket du kan när du har nötterna och inte vill bli utdragen.

 

Och i det här fallet så tycker jag det är självklart att betta så mycket du bara kan på turn. Är det en sen all in, så är det ju bara att hålla tummarna och blunda. Lyckas nån "dumjävel" endå följa med och få in sin stege/färg på rivern och du missar din kåk/4-tal så kan du iallafall vara lite glad att tomten INTE hade odds för att spela så dumt. I längden vinner du på att INTE ge draghänderna någon rimlig möjlighet att se ett enda kort till i det läget.

 

PL eller NL spelar ingen större roll i det där läget, du har bara ett alternativ där.

 

Nästa gång vinner du, så upp med hakorna =)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker det är lite hugget som stucket om Kubo limpar eller höjer TT, eller tycker du att TT alltid bör limpas i den aktuella situationen?

 

Inte hugget som stucket, det beror på bordsammansättningen och hur djupa stackarna är. I vissa lägen passar det bäst att tjoffa på för att hamna heads up mot nån som har ett underpar/två överkort eller nåt i den stilen, medan det i andra lägen passar bättre att försöka sig på att bygga en multiwaypott och spela handen som 55, dvs floppa trissen eller ge upp.

 

Det viktiga är att man håller sig till planen när man valt spelsätt. Dessutom måste man ju se till att försvara trissen när den väl sitter där.

 

Jag kan rätt ofta tänka mig att folda TT i MP med en limper också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...