Gå till innehåll

Hjälper kunskaper om FL vid NL?


trexter

Recommended Posts

Jag har spelat i ett halvår snart och har aldrig spelat FL. Mitt NL-spel går dock väldigt bra ändå. Iofs läste jag många artiklar på nätet om hur man spelar hold em. artiklar som mest handlade om FL har jag kommit på sen. Jag tycker att det är en helt ok start att hålla sig till starthandstabbelrna för FL när man spelar NL också när man precis börjat spela.

 

När du sen har lite erfarenhet kan du börja omvärdera dina starthänder (exempelvis är små suited connectors mer värda i NL än i FL om jag inte har fel?).

 

Så har jag i alla fall gjort och det har funkat bra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart FL kunskaper har relevans i NL. Lite saker är annorlunda lite som bettingstrategi och potodds.

T.ex om det ligger stegdrag på floppen och du har tvåpar(och tror du är favorit) ska du således betta >1/3 av potten för då blir det -EV av din motståndare med färgdraget att syna. Något som sällan dyker upp i FL :)

 

Och sen det uppenbara, i NL så är det oftast starkare starthänder som spelas och lite mindre folk i potterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant det du säger om odds etc. Tror dock att det räcker med grunderna i pott odds vs. antal outs om man ska spela NL. I NL så kan man oftast ta med implied odds i beräkningen och det förändrar ofta ens beslut.

 

Sen är det ju lite annorlunda i NL med eftersom det finns en risk att folk går ALLIN eller höjer bortom potodds. Något man kan undvika lite smidigt i FL. Såg en kille igår på $100 NL bord sätta sig med $40. Inom 30 minuter hade han $400. Han gick aldrig till en showdown och vann bara 1 allin. Han raisade 7 av 10 händer preflop. Han reraisa alla raise. Han gjorde sjuka raise postflop, turn, river. Folk hängde med på hans potsize raises postflop ända till rivern där dom la sig samtliga gånger förutom en, där det blev en allin-showdown. Killen vann med A3s , par i A.

 

Han spelade på människors vekhet, eller odds-spelande. Nåt man sällan eller ens kan se i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...