Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läste nyss en artikel i senaste exemplaret av First Poker (sid 52-53), om limitspel i Texas där rådet angående spel pre-flop var att man i allmänhet skulle höja eller folda, dvs nästan aldrig syna. Teorin utgick från att var inte handen god nog att höja med var den heller inte god nog att spela, samt det att man blir en väldigt svår person att spela mot om man använder denna taktik.

Själv synar jag nog ungefär 70% av gångerna jag väljer att spela en hand pre-flop, ofta med händer som AQ, AJ i tidig position eller suited connectors som TJ och 910. Brukar även syna med mellan- och låga par. Redan höjda händer pre-flop kontrahöjer jag endast med höga par.

Efter floppen kan jag förstå att det kanske är bättre med höj- eller slängtaktiken. Dock är min erfarenhet från Pacific att mjölkning kan vara väldigt lönsamt. Många spelare där verkar närmast se det som en naturlag att de måste bluffa om det checkats fram till dem.

Nån här som framgångsrikt använder höj- eller slängtaktiken?

Postad

Beror på vad du är ute efter med din poker. Har jag bra händer, händer jag tror slår motståndarna, händer som om jag träffar kommer slå motståndarna, så vill jag också ha betalt för det. Självklart är det bra att variera sig emellanåt och bara limpa starka händer. Men som de skrev i cardplayer. Du blir en svårare motståndare att läsa om du ofta höjer. De vet inte om de springer in i American Airlines eller 87s, varför varje flop oavsett hur den ser ut blir farlig för Fi då de är osäkra på vilken hand Du sitter på. Spelar du däremot för att "minimera dina förluster vid eventuella beats" så är väl den taktik du nu följer hyffsat ok. Men är du ute efter att dra in pengar/skapa bankrulle för högre nivåer, så är den enligt mig inget att föreslå.

Postad
Är du först in så skall du nästan alltid höja om du inte vet att Fi kommer höja!

risken att du är först in är större ju sämre position du har altså förespråkar du att spela som allra lösast i tex de 3 första possarna än man gör på knappen ;)

Spelar du däremot för att "minimera dina förluster vid eventuella beats" så är väl den taktik du nu följer hyffsat ok.

Alla jag känner försöker minimera sina förluster vid eventuella beats

Postad

mm, känner igen mig lite i det med att "minimera förlusten"-spel.. förmodligen lite väl fegt och fungerar nästan bara på de lösaste borden på Pacific. Det tar dock emot att höja om man inte åtminstone har TPTK på floppen, att höja med ex.vis högsta par och mellan-kicker känns osäkert, att folda känns inte heller rätt, i synnerhet på lösa bord.

Måste dock ta tillbaka lite av det jag skrev, rådet angående "höj- eller släng" var allmänt, och inte specifikt för pre-flop spelet.

Ska försöka spela detta och se hur det funkar. Ofta brukar de som är mest lönsamma också vara aggresiva, å andra sidan brukar ju tiltarna använda höj-taktiken rätt friskt och inte vara lönsamma för det ;)

Postad

Såhärt generella regler brukar väl sällan vara de bästa i längden. Om du inte vill/orkar/kan sätta dig djupare in i spelet så kan du säkerligen hålla dig på plussidan med dem, men det maximerar på intet sett dina vinster.. Varje situation måste ju bedömas utifrån just den situationens möjligheter.

Om potten är liten så är det oftast betydligt sämre att kasta in pengar med en medioker hand än om den är stor. Tjänar din hand/draw på att du slår ut spelare eller förlorar den på att du gör det? Kan du köpa dig ur potten eller måste det gå till sd? osv osv

För att maximera vinsten (i längden) så måste du söka maximalt +EV i dina val - å det gör du inte genom en enkel regel. Å det minimerar inte heller dina utgifter på vägen, eller ger den snyggaste statistiken förutom i $ kollumnen ;)

Läs tex Small stakes poker av Ed Miller (2+2) så behandlar han ämnet många gånger om där.

Postad
risken att du är först in är större ju sämre position du har altså förespråkar du att spela som allra lösast i tex de 3 första possarna än man gör på knappen ;)

Eftersom du anpassar den hand du startar med med avseende på din possition så skall inte det spela någon roll. I FL är det min uppfattnig att check skall användas väldigt sparsamt.

Postad

Eftersom du anpassar den hand du startar med med avseende på din possition så skall inte det spela någon roll. I FL är det min uppfattnig att check skall användas väldigt sparsamt.

Nu talades det väl om preflop. Där kan man som bekant inte checka annat än på big blind vid ohöjd pott.

Postad

Nu talades det väl om preflop. Där kan man som bekant inte checka annat än på big blind vid ohöjd pott.

Även där efter! Det är preflopp som du bygger upp ditt spel, loppen blir väldigt lätt att spela om du gjort rätt före floppen, sen skall man inte försaka en CR.

Postad

Finns ingen taktik som fungerar, lovar. Alla är onda och får bra kort medan sidorna riggats för att förstöra för mig. Knäckte deras slumpgenerator häromdagen också, var ingen rolig syn "if omduvore=KK; then flop A78, else give tomtar runner runner 98% of the time" så lika bra att ta till repet!

Postad
Nån här som framgångsrikt använder höj- eller slängtaktiken?

Ja då, men den är ju mer relevant vid shorthanded och tighta bord. Om du har en massa motspelare som försöker ge bort pengar med 97o och inte höjer så mycket så är det ju onödigt att begränsa sig till enbart händerna som är bra nog att höja.

Postad

MaLiik skrev:

Även där efter! Det är preflopp som du bygger upp ditt spel, loppen blir väldigt lätt att spela om du gjort rätt före floppen, sen skall man inte försaka en CR.

Ja men själva posten handlade ju om preflopspel:

Hasselby skrev:

Läste nyss en artikel i senaste exemplaret av First Poker (sid 52-53), om limitspel i Texas där rådet angående spel pre-flop var att man i allmänhet skulle höja eller folda, dvs nästan aldrig syna.

Efter floppen kan jag förstå att det kanske är bättre med höj- eller slängtaktiken.

Maliik skrev:

Det är snarare call som ska användas sparsamt. Och hur sparsamt beror ju också på hur spelet vid bordet är, om det är SH eller fullring osv.

Själv synar jag nog ungefär 70% av gångerna jag väljer att spela en hand pre-flop, ofta med händer som AQ, AJ i tidig position eller suited connectors som TJ och 910. Brukar även syna med mellan- och låga par. Redan höjda händer pre-flop kontrahöjer jag endast med höga par.

70 % syner låter väldigt högt. Höj mer, speciellt när du har position.

Postad
Ja men själva posten handlade ju om preflopspel:

Jo, jag trode att du pratade om något annat bara.

Det är snarare call som ska användas sparsamt. Och hur sparsamt beror ju också på hur spelet vid bordet är, om det är SH eller fullring osv.

Jag likställer call och check för att jag är så lat! Även om man ibland skall checka/calla.

Postad

Höj/släng taktiken fungerar som jag ser det bara vid tighta bord. Bra med mer pengar i potten och färre motståndare när ens AJo träffar J73r.

Missar man eller halvträffar på floppen kan också det initativ man tagit räcka för att bluffa ut folk från potten om bordet är tight.

Sitter man vid ett löst passivt bord faller det mesta av resonemanget ovan. Man kör andra händer, 65s är t.ex. en bra hand att limpa med även från tidig position om 4-5 limpare är sannolikt och höjning osannolik.

Själva förutsättningen för att såna spel ska vara lönsamma i längden är just att man får se floppen billigt och att tillräckligt många är med i potten så att man får betalt vid träff.

Postad

Om jag kommer ihåg rätt så gällde den artikeln tuneringspel, jag gissar att det är ganska indviduellt hur man gör vilken taktik som är bäst är väl svårt att sia om alla proffs har oftast en egen ide om hur man spelar. Grund iden är väl densamma.