Max Cady Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Sitter vid ett löst bord där många spelar skithänder och synar utan någonting. Baaarffman är den jag bedömmer som farligast. Ja, vad tror ni? Kom med synpunkter! ** Game ID 307035154 starting - 2005-09-04 00:10:46 ** Hurricane [Hold 'em] (0.10|0.20 No Limit - Cash Game) Real Money - GoldenGreats sitting in seat 1 with $13.19 - denashpot sitting in seat 2 with $12.64 - rc9592 sitting in seat 3 with $19.30 [Dealer] - akqjio sitting in seat 4 with $7.45 - bombastiq sitting in seat 5 with $9.23 - baaarffman sitting in seat 6 with $20.88 - MrDugan sitting in seat 7 with $9.89 - MAX CADY sitting in seat 8 with $19.96 - Fraken9 sitting in seat 9 with $15.88 - tomar77 sitting in seat 10 with $14.35 akqjio posted the small blind - $0.10 bombastiq posted the big blind - $0.20 ** Dealing card to MAX CADY: J , King baaarffman raised - $0.40 MrDugan folded MAX CADY called - $0.40 Ingen super hand, dålig position men värt att syna en liten raise Fraken9 called - $0.40 tomar77 called - $0.40 GoldenGreats folded denashpot folded rc9592 called - $0.40 akqjio folded bombastiq called - $0.40 ** Dealing the flop: 5 , Queen , 10 bombastiq checked baaarffman checked MAX CADY bet - $0.80 Ingen direkt träff men ett stegdrag. Betade för att se vad som skulle hända Fraken9 folded tomar77 folded rc9592 folded bombastiq called - $0.80 baaarffman called - $0.80 Hmm, båda synade? Ingen raisade så jag tror inte nån har damen ** Dealing the turn: 9 bombastiq checked baaarffman checked MAX CADY bet - $2.00 Japp, där satt straighten. Betar naturligtvis! bombastiq called - $2.00 Va? Varför synar han? Har han flushen? Han har varit rätt passiv och bara synat hittills?. Näe, han kan inte ha träffat då skulle han ha betat tidigare med sitt drag baaarffman folded ** Dealing the river: 6 bombastiq checked MAX CADY checked Ville inte åka på en re-raise här! Jag tycker att denna hand var lite klurig men så är jag ju fisk förstås! Ja, frågan är vem vann pengarna? *********************************** * RP - QoS * Citera
Plox Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 "Ingen super hand, dålig position men värt att syna en liten raise" Efter en raise så hade jag slängt den handen långt åt helsike. Citera
Max Cady Postad 4 September , 2005 Författare Rapport Postad 4 September , 2005 Efter en raise så hade jag slängt den handen långt åt helsike. Sitter vid ett löst bord där många spelar skithänder och synar utan någonting. Baaarffman är den jag bedömmer som farligast. Ja, vad tror ni? Kom med synpunkter! Det var anledningen till en syn! Citera
MannenMedH Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Du ska nog ändå inte syna där med KJo. Vidare tycker jag att du kan höja mer på flop och turn (du betar inte ens halvpot nu), och troligtvis tjänar du på en valuebet på rivern på den här nivån. Citera
Max Cady Postad 4 September , 2005 Författare Rapport Postad 4 September , 2005 Du ska nog ändå inte syna där med KJo. Vidare tycker jag att du kan höja mer på flop och turn (du betar inte ens halvpot nu), och troligtvis tjänar du på en valuebet på rivern på den här nivån. Eh, valuebet? Citera
Hjort Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Synen med KJo på bordets sämsta position (alltså, men preflopphöjaren direkt till vänster och en massa spelare efter) känns tämeligen katastrofal om du inte har ett väldigt stort övertag postflopp (dvs vet när du kan ta träffar till showdown och när du ska lägga dem med hög säkerhet). Och jag kan inte tänka mig att du har något superövertag på floppen med positionen du har och din ringa erfarenhet. Möjligen kommer du lära dig vikten av att inte spela offsuitade broadwaykort i höjda potter i usel position. På floppen är det tämeligen självklart att du kommer bli synad, det är väldigt sällan som någon inte har ett färgdrag eller ett par de känner för att syna med. Dessutom är dina möjligheter till nöten mycket svagare än vad de verkar, dels är det bara 6 outs som ger dig nöten men även de gånger du får just de korten så kommer det komma färg- eller kåkkort på turn eller river. Alltså inte något superläge att semibluffa i. Om dina motståndare tenderar att höja med händer som högsta paret så är det faktiskt en riktigt katastrofal bet. På turn träffar du stegen med ett redraw. Mot spelare som spelar färgdraget uppenbart behöver det inte alls vara fel att checka tillbaka här, särskilt inte om en check gör dem extra bluff- eller synbenägna på rivern. Din hand är inte i närheten av lika stark som den ser ut här. Dessutom så verkar du bli förvånad över att din motståndare synar. Det räcker inte med att du tror dig ha bäst hand för att du ska beta, du måste ju också tro att din motståndare kan syna med sämre händer. Spontant verkar det alltså inte som du tänker igenom ditt spel särskilt noga här. Vidare så kommer definitivt någon ha färgen på turn en stor del av tiden. Alla Ahxh-kombinationer kommer ju spelas både preflopp och på floppen av den här typen av motståndare, och det skulle ju inte förvåna om det var några händer som QhJh med heller. Att det är två motståndare gör också väldigt stor skillnad jämfört med om det var en. På rivern så är ju frågan hur ofta din motståndare kan ha synat ned med par/tvåpar/set och om han är en duktig bluffare. Om han är aggro med sina färdiga händer och därmed troligen sitter på någon form av drag är det ingen idé att beta, antingen har draget gått in på turn och då är du slagen eller så har det inte gjort det och då får du inga pengar. För att du ska beta här så är det också viktigt att din motståndare inte är duktig på att bluffa (vilket jag tvivlar att särskilt många spelare är på de här borden), det är rätt viktigt att du kan lägga dig mot en reraise för att du ska kunna beta. Eh, valuebet? En valuebet är ett bet som i snitt tjänar på att motståndaren synar eller höjer. Citera
Max Cady Postad 4 September , 2005 Författare Rapport Postad 4 September , 2005 Tack Hjort! Det var kloka ord från en som verkar veta vad han pratar om! Tyvärr så är jag så färsk att det tar ett tag att fatta allt du menade men tack ändå! Så till resultatet: bombastiq checked MAX CADY checked bombastiq mucks: MAX CADY wins $8.50 from the main pot Förstår att det var katastrofalt spelat, hade tur denna gång! Citera
jackbalsam Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Jag tycker inte du spealr jättekasst men du verkar inte veta varför du gör vissa saker. Till exempel bettar du ut 1/3 av potten med ditt drag på floppen bara för att du har drag även fast det är långt ifrån rätt att betta sina drag i alla lägen. Återkommer till det. Preflop. Du sitter i mittposition i förhållande till knappen om jag har fattat det rätt. Däremot har du väldigt dålig position till prefopphöjaren. Det är dåligt eftersom det är möjligt att folk höjer bakom dig på alla gator. Om någon bakom dig återhöjer nu preflopp så måste du slänga din hand. Dessutom är det ofta folk i tidig position som prickar floppen kommer checka eftersom de vet att preflopphöjaren ofta bettar på floppen. Det gör att om preflopphöjaren bettar ut på floppen vet du inte om någon kommer höja bakom dig och du får ett svårt beslut att ta. MEN! På dom här nivåerna brukar det inte vara så mycket återhöjningar preflop så du kan lugnt syna preflopp utan att behöva oroa dig för det. På floppen tycker jag inte heller att det är så ofta folk checkraisar osv på floppen. Alltså så är positionen till höjaren inte lika viktigt på låga nivåer som på högre. Dock så gör kombinationen mittposition, dålig position till höjaren som sitter i tidig position och alltså behöver en starkare hand än vanligt för att höja tillräckligt för att den här handen är långt ifrån spelbar. Det du skriver att du kan speal fler händer eftersom boret är löst stämmer inte riktigt. Det stämmer kanske att du kan spela fler händer i bra position och fortfarande inte halvdåliga händer mot höjningar i tidig position. Sen på floppen kan du välja att semibluffa eller checka och hoppas på ett billigt turnkort. Tanken med att semibluffa är att man tror man kan vinna potten direkt om alla andra i potten lägger sig. Om man tror man får syn är det alltså fel att semibluffa. Huruvida du komemr få syn när du bettar 1/3 pott i en pott med 5-6 motståndare är nog ganska uppenbart. Det kanske hade varit rätt att betta pott här om du tror att alla lägger sig då, men i en pott med så många spelare är det nåstan aldrig rätt att semibluffa, checka istället. På turn träffar du ditt drag men itne någon av nötoutsen. Tror du ninte ågon av dina motståndare har färg här är det bara betta dels för värde och dels för värde (om du fär syn av sämre färdiga händer) och för att ingen med hjärteresset ska få odds att syna. Dock är det ganska sannolikt att någon har färg här. VÄldigt många spelar suitade hnder påd en här nivån och många såg floppen. Dessutom gav du alla drghänder odds att syna med ditt mesiga bet på floppen. Jag hade nog checkat här. Om det är läge för ett värdebet elelr inte på rivern orkar jag inte fundera på nu. Sen skrev du att han inte bör ha färg eftersom han borde bettat sitt färgdrag då. Som jag skrev angående semibluffar så är det oftast rätt att checka ett färgdrag i hans läge på floppen så han kan mycket väl ha färg. Det här blev ett långt inlägg märkte jag nu. Svårt att sluta när man börjat. Citera
Recommended Posts