Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det kan väl diskuteras länge vad som är tajt eller inte, men under 20% sedda floppar på fullbord FL är definitivt åt det tajta hållet.

Jag har 16% VPIP på fullbord FLT 2/4 och knappt 21% sedda floppar.

Spelar du på världens mesigaste bord utan några höjningar får du ju 10% sedda floppar även om du slänger alla händer utom de från BB; sedda floppar borde påverkas ganska ordentligt av aggressiviteten kring bordet.

Postad

För att klassas som tajt? Njae, vad spelar det för roll egentligen? Det är väl knappast ett mål att vara tajt? Målet är ju att vinna så mycket pengar som möjligt, och om du tror att du gör det genom att se 20-25% floppar så fortsätt med det.

Postad
Vid ett shorthanded Nl bord där har jag ca 20-25% sedda floppar det är lite för mycket altså?

Det är väl inte speciellt mycket för att vara på SH bord!?

Behöver det inte vara. Uppemot 25% är ju däremot inte direkt tajt ABC-poker. Hade själv äver 30% i mina 1000 provhänder i Pokertracker, men de händerna var under en riktigt LAG-hotstreak med 28bb/100 händer.

Postad

Jag ser 27% av flopparna och jag ser mig som tight. Enligt PokerOffice så spelar jag i snitt med 7 pers runt bordet.

Tight för mig är inte att spela bara premiumhänder då detta är bara dumt. Utan att ha stor chans till vinst vid meningsfulla potter.

Postad

Om man bara ser 15% av flopparna vilka kort spelar man med då? Det är ju nästan bara pocket pairs och AK eller känns det som? Jag försökte sänka min procent, men det var riktigt svårt. ;) Jag ser 40% av flopparna, för mycket kanske, men jag är inte världens bästa pokerspelare, jag går plus på att andra är så dumma.

• 2 weeks later...
Postad

Gjorde en liten snabb räkning på hur många floppar man ska se enligt Sklansky & co enligt preflop strategin i SSH. För att göra det enkelt förutsatte det hela att ingen innan en har höjt. Å då ska man se 33,2% av flopparna. Tänkte bara berika diskussionen med litet obetydande siffror.

Postad
Gjorde en liten snabb räkning på hur många floppar man ska se enligt Sklansky & co enligt preflop strategin i SSH. För att göra det enkelt förutsatte det hela att ingen innan en har höjt. Å då ska man se 33,2% av flopparna. Tänkte bara berika diskussionen med litet obetydande siffror.

Vilken av dom? Det finns en för riktigt lösa bord (6-8 pers ser floppen) och en för aningen tightare.

Har för mig att Ed Miller själv på 2+2 forumen har sagt att "typiskt" producerar den tightare av de två en Vpip på 21-23% och den lösare 23-25%. (Preflopstrategin i GSIH är lite thightare och ger typiskt en Vpip på 18-20%.)

/Bjorn

Postad

Vill man vinna sin beskärda del av alla potter så kan man dela 100 med antalet spelare för att få reda på hur stor procent av potterna man bör vinna i genomsnitt.

Fullring med 10 spelare ger då 10%

Shorthandend med 8 spelare ger då 12.5%

Shorthanden med 6 spelare ger då 16.7%

Eftersom man oftast inte vinner alla händer man spelar så bör man spelar fler händer än så. Anta att man vinner hälften av sina spelade händer, då behöver man spela 20%, 25% resp 33% av alla händer.

Att spela mindre antal händer än beräkningen ovan bör då teoretiskt räknas som tight.

Postad
Vill man vinna sin beskärda del av alla potter så kan man dela 100 med antalet spelare för att få reda på hur stor procent av potterna man bör vinna i genomsnitt.

Men att vinna sin beskärda del av potterna är väl inget att eftersträva? Det man vill är ju att vinna (mer än) sin beskärda del av pengarna.

//Hickmott

Postad

Men att vinna sin beskärda del av potterna är väl inget att eftersträva? Det man vill är ju att vinna (mer än) sin beskärda del av pengarna.

//Hickmott

Man måste vinna en pott för att vinna pengarna i potten! :D

Men du har rätt. Vad jag gjort är ett teoretiskt resonemang om hur många potter man i genomsnitt bör vinna om i princip alla som är med i en pott alltid är All-in före floppen.

Spelar man mindre händer än de teoretiska siffrorna så bör man ha en hättre hand pre-flopp och därmed större chans än genomsnittet att vinna handen i slutändan.

Men det finns väldigt många faktorer som spelar in. De bästa spelarna delas vanligtvis in i två kategorier. Lösa eller tighta aggressiva spelare.

Vad mina teoretiska beräkningar visar på är var skiljelinjen går mellan att vara lös och tight.

Tighta spelare försöker vinna mer pengar genom att spela färre händer än genomsnittet och då i princip försöka få in så mycket av pengarna innan floppen och då vinna mer pengar genom att ha störst teoretisk chans att vinna potten.

Lösa spelare försöker genom att utfloppa eller bättre spel (veta när de skall lägga sig) vinna mer pengar än genomsnittet.

Jag vet att det finns både tighta och lösa spelare som är vinnande spelare - alltså har % spelade händer egentligen inget med att göra hur mycket en spelare vinner.

Vad jag visar på är var skiljelinjen går. Den optimala % för hur många floppar man skall se beror på vilken typ av spelare man är.

• 3 weeks later...
Postad

Jag gick väldigt bra under en lång period på 1/2FL och då låg jag ungefär på 25% sedda floppar. Men nu har jag tatt mig an en lösare (fortf. aggro) spelstil.

Om man alltid ser en flop från blindsen, man får bra kort en gång och om man sätter press på blindsen från sen position är man redan uppe i 30%. Det är väldigt mycket mer än de under 20% som vissa ligger på. Jag tror att man kan man lätt vara vinnande när man ser över 30% av flopparna.

Stora svingar är kul! :)

cheerio