Gå till innehåll

BK-WLLHE: Avsnitt 1, Odds


Bateman

Recommended Posts

Gomorron.

Här kommer första diskussionstråden för WLLHE.

Inte alltför svårläst kapitel :) men det behöver ju inte betyda att allt var solklart.

 

Har ni fått kläm på oddsbiten?

Personligen tycker jag pottodds är den enklaste biten, och sannolikheterna för att pricka in sina outs finns det färdiga och bra tabeller för. Dessa lär man sig nog ganska väl utantill efter lite övning och erfarenhet.

Implied odds känns däremot lite knepigare, och är något jag är dålig på att använda.

Vad är viktigast för att kunna förutspå motspelarnas nästa drag?

Är det hans spelstil? bettingpattern?

 

Vilken faktor anser Jones vara den största skillnaden mellan low- och high limit hold'em ?

 

Lite fler egna funderingar..

Jones klassificerar FL $1/2 - FL $6/12 som low limit.

Håller ni med?

Borde FL $0,5/1 också tillhöra low limit? eller är det mer åt microhållet.

Är inte spelen på t ex FL $5/10 mycket tuffare än de lite lägre nivåerna?

 

Ni som läst första utgåvan av WLLHE får gärna berätta lite om skillnaderna mellan böckerna.

Det enda jag hittar är att han i den nya utgåvan inte tagit upp ämnet Jackpotts. Den första har jag inte läst.

 

Till sist, vart förekommer spread limits någonstans?

Jag har aldrig stött på det på en onlinesajt.

 

Fastna nu inte vid att diskutera runt enbart de här frågorna (vilket tydligen var ett problem i liknande tråd på 2+2), utan kom även med egna funderingar om ni har några.

 

Well, klockan har slagit 5, dags att börja arbeta :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

Beställe boken för ett par veckor sen och har nu läst ut den :)

Tänkte hänga med i eran bokklubb här.

 

Jag får nog också säga att jag anser att $0.5/$1 måste tillhöra low limit.

Dock vet jag inte, men jag får uppfattningen om att han pratar mycket om poker i verkligheten och inte onlinepoker. Som han säger så är ju $3/$6 en av de vanligaste nivåerna i sk "card rooms" i USA. Även om jag nu tycker att $3/$6 är en gansak hög nivå, iallafall för mig :)

 

Tycker odds kapitlet är hyffsat lätt att förstå, även om jag som du kanske inte heller har full koll på implicita odds, helt enkelt att det är svårare att ta med i beräkningarna tycker jag.

 

Väntar med späninng på fler kommentarer nu :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snabbläste första kapitlet på lunchen. Det är ett nybörjarkapitel med mest basic genomgång.

 

En sak (som i och för sig är basic) när det gäller odds tycker jag är lite intressant.

 

I första stycket om pottodds skriver Lee att om potten ger dig 6:1 så är det ett enkelt beslut på rivern att bestämma om du skall calla beroende om ens vinstchans är mer eller mindre än 6:1. Frågan är bara hur man räknar ut det rent matematiskt. Visst man kan (som jag gör) göra en bra bedömning men ta ett enkelt exempel

 

Jag sitter på på kanppen i ett 1/2$ bord och alla har foldat och jag får A :heart: J :heart: och bara callar.

 

sb callar

 

bb checkar

 

potten är 6$

 

Flop

 

4 :heart: K :heart: Q :spade:

 

Jag checkar. SB checkar. BB bettar 2$. jag callar. sb callar

 

Pott 12 $

 

Turn 5 :spade:

 

Samma procedur fast sb foldar: check check Bet 4$ call fold

 

Pott 20 $

 

River J :diamond:

 

jag check BB Bet 4 $

 

Potten ger mig alltså 6:1 = 24:4

 

Jag vet att han med största sannolikhet har mig slagen men han kan ha varit på en färgdraw också eller semibluffat med ett lågt par eller liknande. Jag träffar knekten på turn men är som sagt troligen slagen.

 

Hur kan jag enligt Lee Jones "enkla" sätt bedöma om min chans är bättre eller sämre än 6:1

 

Nu var det här bara ett exempel som inte alls kanske skulle spelat på detta sättet - förmodligen hade jag reraisat floppen för att se var jag stod/ få ett gratiskort men skit samma. Det finns även många andra aspekter på det här spelet man vill säkert syna river för att få en read på vad den andra spelar för endast ett BB etc etc men jag är mer ute efter den matematiska principen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man förstår det mesta i teorin och kan utan problem räkna ut mina odds och jämföra den mot potten i efterhand.

Mitt problem är att i den snabba onlinepokern så hinner/blir jag för stressad för att räkna ut mina odds och jag får helt enkelt gå mer eller mindre på känsla ändå. De där tabellerna med färdiga outs, var hittar man såna?

 

En av de bästa delarna i första kapitlet tycker jag ändå är när han säger att pengarna i potten är pottens pengar och det spelar ingen roll om de kommer från dig eller någon annan. Här har nämligen jag haft problem att blir jag ordentligt involverad preflop och på floppen så har jag svårt att lägga ner innan showdown eftersom "jag har ju redan satsat så mkt". Ska försöka släppa händer som började bra men snabbt blev dåliga tidigare, det borde spara en hel del pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade ju deadline med en timme, men det går kanske bra att fortsätta diskutera. :D Har jobbat hela dagen och gått på kurs. Hrm, hursomhelst får jag väl se till att skriva något.

 

Jag vet att han med största sannolikhet har mig slagen men han kan ha varit på en färgdraw också eller semibluffat med ett lågt par eller liknande. Jag träffar knekten på turn men är som sagt troligen slagen.

 

Hur kan jag enligt Lee Jones "enkla" sätt bedöma om min chans är bättre eller sämre än 6:1

I det här fallet är det svårt. Oddsen han menar man skall jämföra är ju på drag till nöthand eller nära nöthand. Exempelvis ditt färgdrag efter floppen. Det är svårt att bedöma hur stor chans det är att motståndaren har en sämre hand än du på river om du missar och här kommer väl andra metoder än odds in. Analysera hans uppträdande tidigare i handen och försök gissa hans hand den vägen. Han har ju bettat hela vägen så det är väl inte orimligt att han sitter på ett högre par.

 

Vill du sätta odds på det kan du kanske se på hur många händer han bluffat tidigare. Bluffar han var tredje hand får du ju bra odds på att syna. Bluffar han var tionde får du sämre.

 

Mitt problem är att i den snabba onlinepokern så hinner/blir jag för stressad för att räkna ut mina odds och jag får helt enkelt gå mer eller mindre på känsla ändå.

I holdembrain räknar King Yao bakvänt på ett sätt som jag tycker är lättare för huvudräkning. Kolla exemplet på sidan 20 längst ner i WLLH (exemplet med J:heart: 9:heart:, anta också att det är $36 i potten och det kostar $6 att syna för att ha något att räkna på). Räknar man det som Lee Jones föreslår blir det så här:

pottodds: 36:6 = 6:1
kortodds: 39:8 = 5:1 (ungefär)
pottodds bättre än kortodds, dvs du får betalt, syna.

Med Yaos metod blir det istället så här:

Den bra siffran: outs * pott = 8*36 = 288
Den dåliga siffran: syn * icke-outs = 6*39 = 234
Bra är större än dåligt, alltså är det en bra syn.

Man behöver ofta inte ens räkna ut multiplikationerna för att se vilket som blir störst. Jag tycker det verkar lite enklare, men jag har ingen rutin på någondera metoden heller. Men med lite övning blir man snabbare, det är ju trots allt många situationer som återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...