Gå till innehåll

FL - Starthandskrav från boken Internet THe?


Jimbolito

Recommended Posts

Undrar om det verkligen är korrekt (EV+) att syna med låga par,

låt oss säga 9-9 och neråt utan ett flertal synare?

I Intenet Texas Holdem, Matthew Hilger´s bok finns det sk. charts

med rekommendationer på vilka händer som skall spelas i vilka positioner,

och även med hur många "callers".

 

Jag tycker förövrigt att detta är en mkt bra bok och starthandskraven är

i regel bra. Men har en del synpunkter, först och främst det ovan nämnda.

 

1.

 

Att syna med 8-8 och 7-7 i EP med endast 1 synare tycker jag verkar väldigt löst.

Då du i princip MÅSTE förbättra din hand för att vinna.

Och oddsen för att floppa ett set ligger på 7.5 mot 1, vilket kan bli lite mkt

att extrahera från endast en caller.

 

2.

 

En annan fundering på starthänder är A-Xo i SB. Även om du får bättre implicita odds i SB

så är det ändå en mkt svårspelad hand, om du överhuvudtaget träffar på floppen,

pga den dåliga kickern. Är man första eller andra person in i potten kan jag tänka mig

att det är korrekt, men har 3-4 redan synat, bör man fortf. syna med A-Xo i SB?

 

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att syna med 8-8 och 7-7 i EP med endast 1 synare tycker jag verkar väldigt löst.

Då du i princip MÅSTE förbättra din hand för att vinna.

 

Ja, men kanske slå om på det låga paret är korrekt spel?

 

Lågt par är marginell favorit mot exakt en spelare (som förutsätts ha två överkort men inget högre par). Låga par skall alltså spelas mot antingen exakt en motspelare eller mot så många som möjligt. Man vill inte spela det mot 2-3 stycken.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det verkligen är korrekt (EV+) att syna med låga par,

låt oss säga 9-9 och neråt utan ett flertal synare?

99 är knappast ett litet par i fixlimit. Jag skulle dra gränsen vid 44. Skillnaden mellan frekvensen överpar man får gör väldigt stor skillnad.

 

 

Att syna med 8-8 och 7-7 i EP med endast 1 synare tycker jag verkar väldigt löst.

I tidig position går det ju knappast att få mer än en synare. Om händerna är spelbara beror väl mest på hur lösa de efterföljande spelarna är. Kan man räkna med att få bara en motståndare så är händerna extremt spelbara och bör ju definitivt höjas.

 

En annan fundering på starthänder är A-Xo i SB. Även om du får bättre implicita odds i SB

så är det ändå en mkt svårspelad hand, om du överhuvudtaget träffar på floppen,

pga den dåliga kickern. Är man första eller andra person in i potten kan jag tänka mig

att det är korrekt, men har 3-4 redan synat, bör man fortf. syna med A-Xo i SB?

x-et gör rätt stor skillnad, A7o är mycket bättre än A2o. Så länge lilla mörken är halva stora mörken skulle jag tro att man nästan alltid måste syna med A5o och bättre, är det 1/3 av stora mörken så behöver man nog runt A9o/A8o, är det 2/3 av BB så måste man nog spela allt utom 23o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A9 s 0.16 0.05 0.23 0.07 0.13 0.12 0.20 0.19 0.19 0.19

A8 -0.21 -0.28 -0.18 -0.08 -0.11 -0.09 -0.08 -0.16 -0.06 -0.09

A8 s -0.01 -0.11 0.12 0.03 0.17 0.06 0.08 0.01 0.10 0.14

A7 -0.22 -0.25 -0.15 -0.12 -0.11 -0.11 -0.15 -0.11 -0.10 -0.06

A7 s -0.07 -0.06 0.03 0.12 -0.01 0.10 0.25 0.10 0.01 0.08

A6 -0.29 -0.28 -0.18 -0.15 -0.12 -0.11 -0.13 -0.10 -0.13 -0.09

A6 s 0.01 -0.15 -0.13 0.04 -0.03 0.00 0.05 -0.02 0.00 -0.01

A5 -0.26 -0.30 -0.12 -0.15 -0.12 -0.15 -0.12 -0.11 -0.08 -0.13

A5 s 0.11 0.01 0.09 0.07 0.00 0.08 0.02 0.01 0.20 0.16

A4 -0.27 -0.30 -0.13 -0.10 -0.15 -0.13 -0.08 -0.10 -0.10 -0.10

A4 s -0.03 -0.05 0.02 0.03 0.07 0.05 0.18 0.03 0.16 0.08

A3 -0.28 -0.34 -0.17 -0.11 -0.12 -0.12 -0.09 -0.11 -0.12 -0.10

A3 s -0.12 0.02 -0.06 0.06 0.11 -0.09 -0.07 0.11 0.00 0.05

A2 -0.27 -0.35 -0.16 -0.14 -0.16 -0.14 -0.12 -0.09 -0.06 -0.14

A2 s -0.12 -0.13 -0.01 -0.04 0.06 0.03 0.03 -0.10 -0.00 0.11

 

EV-värde på Ax och Axs vid tio spelare (real money game, faktiska givar, 4.000.000 händer typ), uppdelat per position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man limpar i ep efter en limper betyder det oftast att väldigt många limpar efter. Jag skulle tro att det är därför Hillger rekomenderar det spelet.

 

Att isolera en ensam limper med mellanpar tycker jag mig se göras av två kategorier spelare. Dels de som är väldigt duktiga och väljer sina tillfällen, dels de som tror de är duktiga och gör detta vid nästan varje tillfälle.

 

gdaily tillhör ju den första kategorin (ingen ironi) men för oss andra är det lätt att fastna i "vinna potten på floppen eller förlora den på rivern"-träsket. De potter som vinns är de när motståndaren inte träffar och ger upp och de som förloras är när han hittar ett högre par och synar ner hela vägen.

 

edit: när jag skrev det här hade Johan Hjort inte lagt in sitt inlägg ännu. det är alltså inget cheap shot på honom. 99 är helt klart en raise mot en ensam limper om man kan räkna med att få potten hu.

 

Det samma kan sägas gälla för AXo. Jag är väldigt skeptisk till den handen.

 

vad gäller EV med låga så är jag en stor vän av dom. jag tror att de går att spela lönsamt från nästan varje position på nästan alla fullbord på Party med vänner.

Med det inte sagt att par alltid ska spelas, långt därifrån. Men min åsikt är att de kan spelas oftare än man tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väldigt intressant tabell. är den från pokerroom?

 

det borde ge de flesta Ax:are svart på vitt vilken sunkhand det faktiskt är.

 

Man undrar om siffrorna inkluderar blind money. om de gör det skulle ju faktiskt Ax vara mindre olönsam att spela än att slänga om man sitter i mörkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att A5s ger bättre värde än A6s och A7s i tidig position - detta beror på stegchansen, och att alla händerna är marginella...

Jag är rätt säker på att det där inte kan ses som ett definitivt mått, dels eftersom en stor del av händerna är spelade av tomtar och dels för att det faktiskt fortfarande kan finnas mätfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: när jag skrev det här hade Johan Hjort inte lagt in sitt inlägg ännu. det är alltså inget cheap shot på honom. 99 är helt klart en raise mot en ensam limper om man kan räkna med att få potten hu.

Om bordet är så tight att jag kan räkna med att få gå HU mot en limper så kommer jag isolera med en hel massa händer (förutsatt att limpern inte är super-tight), dock inte 22-44. Så det kan tänkas passa med ett cheap-shot ändå... ;-)

 

vad gäller EV med låga så är jag en stor vän av dom. jag tror att de går att spela lönsamt från nästan varje position på nästan alla fullbord på Party med vänner.

Om du kollar på 22 så ser du ju att den knappt är lönsam på någon nivå från någon position vid fullbord. Men redan vid 55 så har läget bli ordentligt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: när jag skrev det här hade Johan Hjort inte lagt in sitt inlägg ännu. det är alltså inget cheap shot på honom. 99 är helt klart en raise mot en ensam limper om man kan räkna med att få potten hu.

Om bordet är så tight att jag kan räkna med att få gå HU mot en limper så kommer jag isolera med en hel massa händer (förutsatt att limpern inte är super-tight), dock inte 22-44. Så det kan tänkas passa med ett cheap-shot ändå... ;-).

 

he he, nej inga mer såna låga saker från mej. det är slut med det.

 

vad gäller EV med låga så är jag en stor vän av dom. jag tror att de går att spela lönsamt från nästan varje position på nästan alla fullbord på Party med vänner.

Om du kollar på 22 så ser du ju att den knappt är lönsam på någon nivå från någon position vid fullbord. Men redan vid 55 så har läget bli ordentligt mycket bättre.

 

jag har ingen aning om hur det ser ut på pokerroom. En av nycklarna i min post var "Party med vänner". jag tror att det sättet många spelar på på party (väldigt löst före floppen och åtminstone semi-aggressivt efter) gynnar dom låga paren. Sedan ska man ju inte automatiskt slänga in en syn bara för att man fått ett litet sketet par. det gäller att ha någorlunda gott omdöme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Flera skithänder verkar ha sämre EV när de är suited än off (23 och T2 är några exempel). Det är klart att vissa flushar vill man ju inte sätta ...

Problemet är nog att man sätter färg mot färg, det är ovanligt och jag är rätt säker på att händerna är lönsamma om man bara ser till de gånger de sätter färgen. Problemet är istället att folk får för sig att spela skiten över huvud taget. Det är ju inte så att 72s skulle ha sämre EV än 72o i händerna på en jätteduktig spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Att syna med 8-8 och 7-7 i EP med endast 1 synare tycker jag verkar väldigt löst.

 

Jag var precis på väg att posta ett inlägg där jag skulle fråga om inte starthandskraven i ITH för PP är i tightaste laget.

 

Rekommendationen är som sagt att i tidig position slänga 88 och 77 om du inte fått en syn framför dig; kan det verkligen vara rätt? Ska 88 inte spelas i UTG+2 om två personer framför dig har lagt ner sin hand? Och aldrig om du sitter UTG?

 

I MP kan 44 33 och 22 spelas givet 3 limpare framför dig, medan det för 55 och 66 räcker med två. Kan någon förklara varför man gör den skillnaden; både t.ex. 66 och 33 borde väl vara (i princip) lika sårbara mot överkort och lika sannolika att träffa sitt triss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var precis på väg att posta ett inlägg där jag skulle fråga om inte starthandskraven i ITH för PP är i tightaste laget.

Kan bero på att de händerna har rätt marginell EV i tidig position och är allmänt svårspelade. Vid de allra flesta fullborden så tappar man ju inte direkt mycket på att spela ruskigt tight i de 2-3 första positionerna.

 

I MP kan 44 33 och 22 spelas givet 3 limpare framför dig, medan det för 55 och 66 räcker med två. Kan någon förklara varför man gör den skillnaden; både t.ex. 66 och 33 borde väl vara (i princip) lika sårbara mot överkort och lika sannolika att träffa sitt triss?

Det är väldigt stor skillnad på 22 och 66 och det är också rätt stor skillnad på 66 och 44. 66 vinner oförbättrat mycket oftare, och det torde vara rätt uppenbart att 22 och 33 är mycket sårbarare för överkort eftersom det nästan alltid kommer fem överkort för dem, det kanske i snitt bara blir 3 överkort eller så för 66.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var precis på väg att posta ett inlägg där jag skulle fråga om inte starthandskraven i ITH för PP är i tightaste laget.

Kan bero på att de händerna har rätt marginell EV i tidig position och är allmänt svårspelade. Vid de allra flesta fullborden så tappar man ju inte direkt mycket på att spela ruskigt tight i de 2-3 första positionerna.

 

Jag har nog inte till fullo fattat positionens betydelse. Att det spelar stor roll har sjunkit in, men inte riktigt hur stor roll...

 

Som nybörjare känns det som om man ska hålla sig borta från svåra och marginella situationer, så det är naturligtvis rätt som du (och Hilger) säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte till fullo fattat positionens betydelse. Att det spelar stor roll har sjunkit in, men inte riktigt hur stor roll...

En av de största fördelarna med sen position är ju att man slipper betala 2 eller tre bet när någon i tidig eller mellan position har en starkare hand. Om du öppnar från CO eller knappen så blir du ju väldigt mycket mer sällan klubbad av TT-AA.

 

Som nybörjare känns det som om man ska hålla sig borta från svåra och marginella situationer, så det är naturligtvis rätt som du (och Hilger) säger.

Beror lite på vilket perspektiv man har. Marginella och svåra situationer är nog de man kan lära sig mest på, åtminstone efter att man blivit lite erfaren, så helt ska de ju inte undvikas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...