newnick Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Hej alla pfare, detta kommer bli en annorlunda och spännande dagbok! Jag kommer visserligen lira 50€ NL vilket inte är så annorlunda men fokus på hela den här dagboken ligger på stackdjupet. Jag kommer att ställa frågor gällande hur man gör med korten X mot spelare Y och stackförhållandet Z. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är helt ny på NL-scenen men har lirat lite nätpoker innan. Nu kommer jag att börja spela NL 0,25/0,50€ på B2B-nätverket, idag spelar jag på en konstig sajt men kommer att flytta allt till 24Hpoker vad det lider. Ok nu till startpremisserna, funderingar och målen med projektet. ------------------------------------------------------------------ Det första målet är att bygga upp en rulle som tillåter mig att spela FL på den nivå jag vill, limit holdem 15-30€, vilket är mitt bästa spel men rullen idag är väl typ 10-12*BB på den nivån. Det andra målet är att nå en djupare förståelse i hur stackdjupet påverkar ditt spel. Det tredje målet är att utvecklas hela tiden som NL-spelare, detta innebär mer konkret att jag kommer att börja lira med liten stack för att i slutet av resan ”lira poker” med buyin på 100*BB. Som vi alla vet av karin boye så är det resan som är mödan värd. Med inspiration tagen från en Post på 2+2 hittade jag en kille som ifrågasatte Ed Millers teori om shortstacked NL. Iden går kort ut på att köpa in för minimumbeloppet och folda allt utom de bästa händerna, när man väl funnit en sådan hand spelar man aggressivt. Mer info i posten ovan från 2+2. Jag hoppas i och med att rullen växer att min förståelse och uppfattning för och om olika spelartyper blir så pass bra att jag kan fatta det riktiga beslutet. Med tiden så kommer lite händer läggas på i sen position. Jag hoppas ni kommer finna denna dagbok av intresse, och att ni deltar aktivt i diskutionen. /New Nick! * Lite RP - QoS * Citera
toppace Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 spännande med en teoridagbok! Citera
newnick Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 Hej alla! Välkommen till min dagbok, jag köper in för 12-13 € så här har jag snott lite blindar Jag behöver lite hjälp här med kommentarer om alla gatorna. I Shortstack NL spelar man inte så många händer enligt Millers råd. Så dem man spelar bör man tjäna så mycket som möjligt på. Logiskt va .) Ok let the flejming begin! Game # 120408522 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Eskilstuna" Game ended 2005-09-02 14:04:17 UTC Players: oldandbold (EUR 9,39 in seat 1) newnick (EUR 17,20 in seat 2) analys (EUR 60,36 in seat 3) @TheMoose@ (EUR 24,00 in seat 4) Monney (EUR 19,40 in seat 5) smile (EUR 54,46 in seat 6) scatman (EUR 11,49 in seat 7) Dealer: scatman Small Blind: oldandbold (0,25) Big Blind: newnick (0,50) newnick was dealt: Kh - Qc analys Call (0,50) @TheMoose@ Fold Monney Call (0,50) smile Call (0,50) scatman Call (0,50) oldandbold Fold newnick Check Flop Kc - Jc - 2d newnick Check analys Check Monney Bet (1,80) smile Fold scatman Fold newnick Raise (5,00) analys Fold Monney Call (3,20) Turn Kc - Jc - 2d - 4c newnick Check Monney Bet (3,50) newnick Call (3,50) River Kc - Jc - 2d - 4c - Jh newnick Check Monney Check newnick shows: Kh - Qc (two pairs, kings and jacks) Monney shows: Tc - Ks (two pairs, kings and jacks) newnick wins: EUR 19,00 (with two pairs, kings and jacks) Rake: EUR 0,75 Citera
Djens Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Varför checkar du turn? varför höjer du inte p turn när han bettar så svagt? varför checkar du rivern? Citera
Jessica Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Skulle inte du vara aggresiv? Citera
newnick Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 Tack för svar Djens, jag vet att du är en mycket duktig NLspelare. -Är hela grejen med shortstack NL att man måste vara aggresiv oavsett hur floppen ser ut? Varför checkar du turn? misstänker att jag är rädd för färgen när han bara synar på floppen varför höjer du inte p turn när han bettar så svagt? Bra påpekande! Jag är helt ny på NL så jag lär mig, men skulle man inte beta på det sättet om man sätter färgen? varför checkar du rivern? Well ännu ett kort som gör att jag kan vara slagen. jag vet inte hur man ska tänka här på rivern. Jag är inte så duktigt på att läsa spelare ännu, så jag misstänker att jag var lite rädd. Citera
Waggho Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Om du vill spela FL 15/30, varför spelar du inte ihop pengarna du behöver på FL-borden? Säg att du skulle lyckas att vinna ~$10,000 på NL, hur ska du kunna spela vinnande på en så hög FL-nivå? Citera
newnick Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 Om du vill spela FL 15/30, varför spelar du inte ihop pengarna du behöver på FL-borden? Säg att du skulle lyckas att vinna ~$10,000 på NL, hur ska du kunna spela vinnande på en så hög FL-nivå? detta är mycket enklare att svara på än vilken NLhand som helst. En känd PF.nu-profil sade till mig att en duktig FL-spelare tjänar mer pengar på lowlimit NL än lowlimit FL. Detta är anledningen till att jag vill bygga min nya rulle med NLspel. Citera
Vedis Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Well ännu ett kort som gör att jag kan vara slagen. jag vet inte hur man ska tänka här på rivern. Jag är inte så duktigt på att läsa spelare ännu, så jag misstänker att jag var lite rädd. Jag skulle köra ett value-bet här. Du har TP med bra kicker och har antagligen bästa handen. Visst, några gånger kommer han visa upp en färg eller tre knektar men grejen är att de flesta gångerna har du bäst hand (är bedömningen jag själv skulle göra i detta fall). Citera
toppace Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 om han bör beta på river, hur mycket? Citera
Djens Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Hmm, fast frågan, problemet på turn är att om du checkar den så äre lätt för honom att bluffa ut dig. Det är smartare att slänga iväg ett bet där rakt av tror jag. du har trots allt outs om du blir synad, Får du veta vart du står också... (dock kommer han troligen lägga sig då) , men då slipper du det jobbiga beslutet Citera
newnick Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 Är det rätt att ställa in på denna flop? Sedan kan man ju diskutera om man böra syna med den handen han hade ------------------------------------------------------- Game # 120512056 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Nacka" Game ended 2005-09-02 17:32:31 UTC Players: Jana (EUR 30,60 in seat 2) bazzeman (EUR 4,55 in seat 3) kebbabben (EUR 70,69 in seat 4) newnick (EUR 9,50 in seat 5) larsf74 (EUR 60,99 in seat 6) Jontho (EUR 12,22 in seat 7) stiglena (EUR 59,55 in seat 8) Dealer: kebbabben Small Blind: newnick (0,25) Big Blind: larsf74 (0,50) newnick was dealt: Ad - As Jontho Call (0,50) stiglena Fold Jana Fold bazzeman Fold kebbabben Fold newnick Raise (2,00) larsf74 Fold Jontho Call (1,75) Flop 8h - Td - 9h newnick All-In (7,25) Jontho Call (7,25) Turn 8h - Td - 9h - Js River 8h - Td - 9h - Js - 5d newnick shows: Ad - As (a pair of aces) Jontho didn't show: 4d - Kd (high card king) newnick wins: EUR 18,75 (with a pair of aces) Rake: EUR 0,75 Citera
Djens Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Hallå! han hade ju runner runner färgdrag med ett underkort! hade det varit jag hade sista kortet varit en dam! Citera
newnick Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 Frågorna här är: - Vill jag bli synad på floppen? - Är det bättre att beta typ 8€ nu och resten på turn? Game # 120583035 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Haparanda" Game ended 2005-09-02 18:27:00 UTC Players: danielle23 (EUR 89,84 in seat 1) smaland (EUR 30,50 in seat 2) Bowton (EUR 21,80 in seat 3) mr_brasco (EUR 33,08 in seat 4) Mr_PY (EUR 37,10 in seat 5) owadaman (EUR 47,24 in seat 6) BJ1 (EUR 26,38 in seat 7) newnick (EUR 19,35 in seat 8) Dealer: newnick Small Blind: danielle23 (0,25) Big Blind: smaland (0,50) newnick was dealt: Qc - Qs Bowton Fold mr_brasco Fold Mr_PY Fold owadaman Call (0,50) BJ1 Call (0,50) newnick Raise (3,25) danielle23 Fold smaland Fold owadaman Call (2,75) BJ1 Call (2,75) Flop 4c - Td - 5c owadaman Check BJ1 Check newnick All-In (16,10) owadaman Fold BJ1 Fold newnick Payback (16,10) newnick didn't show hand newnick wins: EUR 10,00 Rake: EUR 0,50 Citera
serenity Postad 7 Juli , 2006 Rapport Postad 7 Juli , 2006 Jag är inte direkt hemma på stortstack-spel (i cashgame iaf), men... - Vill jag bli synad på floppen? Det beror på hur tomtiga motståndare du möter; lite 50/50 där känns det som. - Är det bättre att beta typ 8€ nu och resten på turn? Nä, det tycker jag inte, isf blir det ju mindre satsat på turn än på floppen, bara det tyder ju inte på att det är så smidigt spel. Citera
Recommended Posts