Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som bekant är det ju väldigt många som sitter och miniraisar (i stället för att ställa in) preflop från knappen eller sb sent i SnGs. Även om det är dåligt spel så känns det ofta irriterande och svårhanterat.

Har man stor stack kan man väl pot-odds-syna? Men om ens stack är liten och skadas nämnvärt av synen känns det mindre kul. Håller det resonemanget?

Har man en bra hand är det ju bara att själv trycka in hela skiten. Men en bra hand har man ju inte särskilt ofta. Trycka in hela skiten ändå? Självklart handlar det mycket om read och stackstorlekar...

Vet inte riktigt om detta var något direkt bra diskussionsunderlag men det skulle vara intressant att höra lite tankar om detta.

Och om jag har postat tråden fel eller det redan finns tusen trådar får jag be om ursäkt.

* RP - QoS *

Postad

Det behöver inte vara dåligt att minhöja i slutet av en turnerering. Som du själv skriver svider det ofta för BB att syna eftersom blindarna är så höga. Om BB synar har man position och oftast kan den som höjt före flop ta det med en liten bet på flop.

Om du sitter i BB mot en minhöjning och ni har relativt många marker så kan du så klart syna med fler händer pga av de bättre pottoddsen. Med djupa staplar kan du kanske även syna i sen position och få nytta av din bättre position postflop, även om lägg eller reraise nog bör vara dina första alternativ.

Allting ändras så klart om du har någon form av read på motståndaren så att du vet om minhöjningen indikerar styrka eller svaghet.

Höja tillbaka all-in med skräp utan read låter kass.

Detta är ett ganska generellt problem. Du kanske har några exempel på när du varit osäker på hur du bör göra.

--- Callahan

Postad
Som bekant är det ju väldigt många som sitter och miniraisar (i stället för att ställa in) preflop från knappen eller sb sent i SnGs. Även om det är dåligt spel så känns det ofta irriterande och svårhanterat.

Som sagt, behöver inte vara ett särskilt dåligt spel. Klart, det är ju inte så lyckat om man sitter på 9bb eller något sånt men även där är det nog mindre kostsamt än man kan tro.

Har man stor stack kan man väl pot-odds-syna? Men om ens stack är liten och skadas nämnvärt av synen känns det mindre kul. Håller det resonemanget?

Jag skulle nog nästan se det tvärtom, ju mindre stack du har ju fler händer kan du generellt spela här (med tillräckligt liten stack synar du ju 100% av beten). Detta för att du saknar position och därmed har hyffsat omvända implicita odds (dvs du tenderar att förlora mer och mer på betandet ju längre in i handen det går).

Stop'n'go, dvs att syna pre och dunka in på flopp (särskilt riktigt skrämmande floppar som AQ9) är definitivt ofta ett bra exploaterande spel i sådana här situationer eftersom man kan kapa åt sig bra mycket mer foldequity än man förtjänar.

• 2 months later...
Postad

Min gameplan innebär att jag aldrig foldar för miniraise när jag sitter i BB (utantaget när man är på bubblan och någon efter löper stor risk att åka ut).

Det finns flera anledningar till att inte folda när man blir minihöjd.

1. Man får alldeles för bra odds för att folda. Stoppa in 2 för att spela om 9.

2. Man måste få dom andra att förstå att dom inte ska röra din mörk. Man synar alltså i uppfostrande syfte, "det blir svårt att sno från mig".

Träffar man floppen någorlunda är det bara att dega in, och träffar man bra är det bara att check-raisa all-in eftersom FI i 50-90% av fallen kommer beta floppen.

Jag brukar i allmänhet tycka att de som foldar i BB är veka, men det kanske är rätt att folda ibland med de sämsta händerna?

Postad

Finns det en person i BB som gillar att försvara sina blinds så finns en enkelt taktik för att ta ut dem.Med en riktigt bra hand så kan en mini-raise vara ett bra sätt att få motståndaren i BB att gå all-in eller göra en stop-and-go. Då är det bara att syna med mycket stor chans att slå ut motståndaren.

Är man short-stacked i BB så har men inte marker för finessspel. Man kan då välja mellan all in eller fold. En syn, även av bara en mini-raise, kostar för mycket med mediokra kort som behöver en riktigt bra flop för att inte vara den sämre handen efter floppen.