Gå till innehåll

FL - När bör man gå upp i nivå från $0.5/1?


Lasse Kongo

Recommended Posts

Hej!

 

Ännu en nybörjare som trånar efter hjälp. Har inte hållit på särskilt länge men ett besök här hade ju varit lämpligt innan jag satte in $100 hos multipoker. Bankrullen var nere på 15 innan jag hittade hit och efter att ha tightat till mitt spel på FL 0,5/1-borden där så är den nu uppe i en bit över insatt belopp. (Märker ni vilka termer jag rör mig med; bankrulle, tightat...)

 

Nu till det som jag skulle behöva ha hjälp med!

 

När är det lämpligt att gå upp en nivå, dvs till FL 1/2-borden, och är det någon större skillnad i kvaliteten på motståndet där?

 

/Lasse K

 

* Pillar lite på rubriken och flyttar till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När är det lämpligt att gå upp en nivå, dvs till FL 1/2-borden, och är det någon större skillnad i kvaliteten på motståndet där?

 

Spela upp till dig $200 i bankrulle innan du går upp till $1/$2. Det är inte hårdare motstånd på $1/$2-borden än det är på $0.50/$1-borden, men det är bra med lite marginal om du skulle råka ha otur i början på den högre nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog råda dig att ha en rulle på åtminstone $500-$600 innan du byter nivå. Se till att ha ordentligt med poker under bältet innan du byter nivå. Jag gjorde det då jag blev girig då jag såg hur mycket större potterna var där...och jag förlorade raskt hela min rulle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nött poker så ögonen blött den senaste tiden och rullen har växt och växt men personligen så ser jag det så här. När jag inte längre känner att spelet ger mig någon utmaning och jag behärskar spelet på den nivå jag är på, må så vara 0,5/1 bord eller 3/6 bord..tja då finns det ju bara uppåt att gå. Gör man det med lite hjärna bakom det hela, dvs du har bankrulle som täcker cirkus 300xBB så kör på.

 

Jag tycker det är fel att enbart kolla på hur mycke pengar du har framför dig och sen säga "jamen jag har ju $1800 e ju bara o kasta mig in i ett 3/6 SH bord dåra"...helt fel.

 

Snoka runt och ta in lite information från medspealre som tex här på forumet och lyssna av om den eller den siten är känd för dåliga NL eller FL spelare osv.

 

Slutpoängen är ändå att du måste lära känna dig själv och varför du spelar poker. Om du bara kollar på hur stor bankrulle du har och därav bestämmer vilket bord du sätter dig vid, kommer du med största sannolikhet att gå gul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv precis tagit steget från FL 0.5/1 till 1/2 och måste säga att det känns som en lättnad. Motståndarna är generellt sett snäppet bättre, vilket betyder två saker:

 

1 Risken är större att du åker på checkhöjningar, slöspel och annat obehagligt.

2 Risken är mindre att dina AA förlorar mot tomtar som synar med 72o och har bondtur.

 

Vilket man föredrar är en smaksak, men ska du bli bra på lång sikt måste du spela mot bra motstånd. (Nu menar jag inte att folket på 1/2 är särskilt bra motstånd, men ni förstår). 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hävdar folk att vara bra på poker är att spöa andra som är pålästa, smarta och vinnande spelare? Den viktigaste pokerfärdigheten är enligt mig hur man väljer vart man spelar. Anpassa sitt motstånd till egna färdigheter, spela där man vinner, det är det större delen av poker handlar om enligt mig.

 

Om jag skulle spöa Brunson eller liknande är jag inte per se en världsbra spelare enbart på grund av det. Det motsatta skulle dock förmodligen vara sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Hilger (Internet Texas old em), bör man inte spela 0.5/1 med mindre än 500 dollars BR. Sen när man kan bevisa att man är redo för nästa nivå, ska man ha vunnit cirka 100 BB. Alltså runt 600. Osv osv, förutom 5/10 tror jag, där han rekommenderar 250 BB tror jag.

No offense, men här låter Hilger som han rökt crack. Den typen av bankrullekrav han talar om är relevanta när man spelar med pengar som är svåra att ersätta och mot halvkompetenta motståndare, det är inte riktigt fallet när man spelar 0,5-1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hjort: vad anser du bör vara en rimlig BR för lir på ex. Pacific där nästan samtliga bord har en ca 70% som ser floppen? Låt oss säga på 1/2 samt 2/4 borden (texas fixed...)

Vet inte, ganska stor så går du inte fel iallafall, pröva att lira 10,000 händer på 1-2 (jag utgår från att ett par hundra dollar inte är livsavgörande pengar för dig) och sen borde du ha fått någon känsla för hur det kan se ut. Efter det så bör du definitivt vara mogen att hoppa upp till 2-4, om du lyckats ta dig upp till 1k eller något sånt. Men jag spelar inte så mycket vid jättelösa bord så det är lite svårt att säga.

 

Men se till att du har klart för dig hur man spöar skiten ur sådana bord, det innebär att du ser ganska många floppar, höjer ganska mycket preflopp, och ofta foldar på floppen. Du borde nog läsa Small Stakes Hold'em eller The Complete Book of Hold'em Poker som ett intro. Det finns även en del onlineprylar som är bra, pröva att söka på loose games i rgp så borde du hitta en del. Även small stakes-forumet på 2+2 är nog bra läsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...