Gå till innehåll

FL - Lite funderingar kring HU-spel!

Recommended Posts

Postad

Har läst på lite Ramsey och försöker förbättra mitt HU fl spel. Spelar HU fl Sit'n'go på Noble poker. Går sådär bra, vinner lite mer än varannan match, men på grund av raken (även om den är liten 5%) så blir det bara en väldigt liten inkomst.

Igår läste jag Heads-up kapitlet i Harrington on Hold'em 2, men det är för no-limit. Harrington skriver att man alltid ska syna big blind när man är small blind/button tack vare potoddsen som i vanliga blindstrukturer ger 3-1 och att man har position. Även om man har 32o ska man syna. Men ska man även göra det i fixed limit? Om någon höjer i small blind när man har 32o i no-limit kan man ju släppa handen för att man har en kass hand med antagligen kassa pot-odds. Men om man synar med 32o i fixed limit och small blind höjer så får man ju 3-1 i potodds ännu en gång och man har fortfarande position, detta skulle ju innebära att man skulle se floppen i varenda hand i fixed limit, men det kan väll inte stämma?

Undantaget skulle ju vara om ens motståndare alltid höjer i big-blind när man bara synar, då skulle man ju kunna släppa handen tack vare "reversed impied odds" (orkar inte översätta, skrev av direkt från SSH).

Vad anser ni om detta? Är det verkligen rätt att se varenda flopp? Tills någon har bevisat det för mig kommer jag fortsätta folda 23 42 och dylikt på small blind/button :P

(Rubrikpill - Kubo)

Postad

Position är extremt värdefullt heads-up i fixlimit, tycker absolut inte du kan folda några händer om du har knappen. Ska du folda någonstans är det i stora mörken om du saknar position, fast helst inte då heller. Och ja, man ska i stort sett se varanda hand i heads-up fixlimit.

Postad

Så fort motståndaren är det minsta foldbelägen så är en bra strategi (bortsett från rake) att höja med typ 90% av händerna i small blind, och bara kasta det väsrsta skräpet ibland. ALdrig syna.

Postad

Och den naturliga responsen till detta är som BB att syna med nästan allt typ 90% (endast slänga det värsta skräpet) pga pottodds för att se floppen.

Tänker man så här att Knappen alltid höjer och BB alltid synar (vilket är de ända "alltid" alternativ som är något så när i närheten av bra spel) så är det samma sak som att man antar 2sb var och delar ut hålkort plus flop på en gång och börjar spela därifrån vilket borde vara klart fördelaktigt för knappen pga position.

/Bjorn

Postad

mm, så man ska alltså nästan aldrig folda, bara väldigt sällan när man kör superaggresivt mot en motståndare som kan tänkas folda.

Hur gör ni med att ta frikort? Säg att man får AK o höjer på small blind/button och får en syn och sen en check när floppen är 942, där känns det ju rätt standard att höja, men om man får en syn till och sen Turn kommer T och motståndaren checkar igen. Tycker ni man ska fortsätta panga på eller ta frikortet? Eller är det helt beroende på motståndarens tidigare spel?

Och sen, säg att man kör en Gdaily och höjer ca 90% av händerna, denna gång med T8. Floppen missar helt med 239. Motståndaren checkar, ska man checka efter eller fortätta beta? Borde ju va rätt lätt för motståndaren att få till fina potter med en check-raise om man gör så var gång. Säg att man bettat där några gånger och tatt potten, men nu börjar motståndaren att 3-beta där och har tatt tre potter när man själv haft button i rad. Ska man capa där som en ren bluff? Känns ju inte som att man får han att släppa handen. Är det dags att sluta med dom bluffarna när motståndaren börjar 3-beta var gång?

Förresten, måste säga att jag är kass på Limit HU, trodde jag vann mer än hälften av matcherna men det stämmde ju inte riktigt :oops:

Postad

Du ska i princip alltid betta ut om han checkar till dig på floppen givet att han är kapabel att folda med ett flopbet. Undantaget är väl om du sitter på ett svagt drag utan showdownvärde (T.ex. 36o på en 5 7 T flopp).

Med samma 36o på floppen 7 9 Q kan det mycket väl vara värt att betta ut som en ren bluff om han är beredd att folda sina No pair, no draw händer.

/Bjorn

Postad

Nu går det lite bättre, har vunnit 4 stycken på raken :D

Men det är min senaste match jag skulle vilja fråga lite om, jag mötte en rätt så tight spelare, så jag körde en gdaily och höjde ungefär alla händer i sb/button utan det värsta skräpet som jag folda. Han folda kanske 3/10 av gångerna preflop och sen ytterligare kanske 1/3 av gångerna när jag gjorde en bet när han checkade till mig på floppen. Sen hade man ju riktiga händer ibland när han syna också så spelet från sb/button kunde inte vara lättare! Men jag tycker det var trist när man höjde med sin AA/AKs och han bara folda, tycker ni man ska spela åtminstone dom höga paren långsamt så att han får en chans att få ett par lägre än ens pocket och få in mer bet på det sättet? Och hur tycker ni man ska visa händer när man gör en massa blindsteals från sb? Ska man visa sin AA, AK, 99 och dylikt när man spelar så här för att få dom att tro att man har bra händer när man höjer? Eller kan det få motsatt effekt istället, att han börjar tänka varför man egentligen visade han det?

Det är från bb jag tyckte det var svårt att spela,mot en sån här tight spelare borde man beta när han bara syna i sb också? Eller ska man ta och kolla floppen? Jag tog och betade där ibörjan, men i dom lägena synade han alltid, och sen gillar jag inte att göra en total bluff när man inte har position och man sett vad han gjort. Ibörjan gjorde jag det, men då synade han ner mig med A högt/lågt pat några gånger, så efter ett tag struntade jag i det. Så spelet från bb slutade med att jag checka alla händer utan de riktigt bra, och sen checka när floppen kom. JAg fick visserligen nått fritt kort då och då, men det känndes änå inte rätt mot en så pass tight spelare. Hur tycker ni man ska spela från bb här? Kändes konstigt att bara checka med händer som A3 när man vant sig att 3-beta mot alla superagressiva spelar man möter. Tycker ni man ska beta med A3 här för att det kanske är +Ev när man bara är 2 eller någon annan anledning?