Gå till innehåll

5CD - Fråga från en nybörjare, slänga stege?


Blado

Recommended Posts

Spelade dealers choice i helgen och det kom upp en situation jag tyckte var intressant. vi spelade svensk(?) mörkpoker med tre mörkar, 10-20-40kr. alla synade fram till BB som begärde nya kort.

 

potten var alltså 120kr redan.

 

player X: ~2500kr minsta mörken.

player Y: täcker player X och har mellanmörken.

player Z: irrelevant.

 

player X synar. player Y potbetar. player Z lägger sig. player X tänker ett tag och synar tillslut.

 

pottstorlek: nästan 800kr

 

player X byter ett kort, player Y står nöjd.

 

player X betar 600kr, player Y steker och lägger sig tillslut. player Y slängde stege 7-J.

 

Efter handen så diskuterade vi runt bordet, det var ett väldigt vänskapligt bord där vi diskuterade händer osv. Bland annat varför spelare X betade ut efter bytet om han skulle ha minst en stege slagen. Jag samt X trodde därför att Y skulle checkat ner handen om han inte hade minst en hög färg.

 

Både jag och X är inte duktiga på 5CD medans de andra två som propagerade för att han skulle betat i sista position efter bytet är "bra" 5CD spelare.

 

Till min fråga då. Vad skulle Y gjort om X checkat till honom efter bytet? om Y betar får han endast syn/omslag av en hand som slår hans? De båda bättre spelarna sa att Y skulle betat 90% av gångerna om det checkats. För mig är låter det som ett väldigt kasst spel men jag har inte spelat mycket 5CD alls så hjälp mig gärna :)

 

* RP, hoppas att det blev rätt med frågan nu :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så förstår jag inte din handbeskrivning. Du säger att alla synade till bb och att det blev kort, men du skriver inte vem som bytte vad eller någon annan info. Menar du att man dealar om alla bara synar till bb eller vad?

 

En gissning kan ju vara att de patbluffar så pass mycket att de kan vänta sig syn av sämre händer när de betar en nöjd stege och därför tycker att man ska beta den.

 

För övrigt så känns det som om X i snitt ligger under så pass mycket här att han alltid ska checka efter köpet.

 

Jag suger också stenhårt, men borde inte Y hitta synen där? Så ofta har väl inte X dragit ut? Hade också checkat i Y:s läge f.ö.

Beror ju mycket på hur mycket han gör den bluffen, om han inte bluffar på det sättet särskilt ofta är en J-hög stege en av de sämsta händer han kan ha här och han kommer då bli hyffsat exploaterad av valuebets om han alltid synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det blev synat till största mörken så kunde han välja på omdeal eller köra på.

Ah, ok. Känns ju som en hyffsat bra anledning att aldrig någonsin syna först in i potten. Om det nu inte är så att nya mörkar måste postas en gång till av samma personer.

Eller om det nu inte är så att man inte får höja.

 

Svensk mörkpoker (Scandinavian draw)

Svensk mörkpoker är lite mer komplicerat (så jag hoppas att jag får det rätt): Man spelar med 3 mörkar: t.ex. 10kr, 20kr, 40kr. Spelarna efter mörkarna får bara lägga sig eller syna. Mörkarna får höja, men höjer en mörk så får de andra spelarna slå om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag tycker det verkar lite korkat av X att beta ut färgen direkt. Bättre att checka istället, och sedan slå om. Risken att Y skall checka ner sin nöjdhand är väl ändå inte så stor? Dessutom skrämmer X iväg alla bluff försök från Y:s sida genom att spela på det sätt han gjorde.

 

I övrigt stark fold av Y, om det nu inte bara var ett bluff försök han slängde ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...