Gå till innehåll

BOK: "How Good Is Your PL Omaha?" av Reuben

robbankorpen

Recommended Posts

• 2 months later...

Jag har bestämt mig för att lära mig Omaha lite bättre och precis börjat läsa denna bok. Då jag ej lyckats få tag i Ciaffones bok på området så blir detta den första renodlade Omaha-bok jag läser. Har bara gått igenom ett 10-tal händer än så länge, men jag gillar upplägget skarpt. Men då min Omaha-kunskap är ganska liten så undrar jag lite vad ni andra tycker om Reubens poängutdelning.

Jag håller oftast med om hans 10-poängare, iaf efter att ha sett hans argumentation. Men jag tycker han sätter lite väl dåliga betyg för en del alternativ i vissa potter. Om jag förstått rätt så är Reuben en LAG-spelare, korrekt? Och nu vet jag inte hur det är med PLO, men om man jfr med PLT/NLT, så finns det både LAG och TAG som är stabilt vinnande spelare. Samma borde väl gälla för PLO? Men jag tycker Reuben sätter lite väl lågt poäng på de alternativ som en TAG-spelare ofta skulle valt.

För att ta ett exempel: Hand 8, Question 1. Man har A :club: 10 :spade: 7 :spade: 2 :club: , en hand på gränsen att spelas från tidig position enligt mig, och ska välja vad man ska göra preflop UTG+1, UTG har lagt sig, med totalt 8 spelare i potten. Spelet är med ante och ingen blind. Han ger minbet 10p medans pass får endast 2p, vilket jag tycker är alldeles för lite. Hans argumentation för att spela den är dessutom, lite kul och skämtsamt beskrivet, att han måste räkna med uttråkningsfaktorn och måste därför spela den.

Ni som läst boken, tycker ni hans poängutdelning är i stort sett korrekt i de flesta potter? Eller är Reuben biaserad just för att han själv är en LAG-spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att han spelar livespel med riktigt djupa stackar, då är det knappt fel o spela sådana händer preflop då allt spel sker postflop.

På rätt så många ställen i boken så anges inte stackdjupet förän i svaret vilket är lite dumt ibland.

Annars en mkt trevlig bok i mitt tycke, väldigt lätthanterlig om man spelat lite omaha innan och jag fick iaf en hel del nya insikter.

Länk till kommentar

• 11 months later...
För att ta ett exempel: Hand 8, Question 1. Man har A 10 7 2 , en hand på gränsen att spelas från tidig position enligt mig, och ska välja vad man ska göra preflop UTG+1, UTG har lagt sig, med totalt 8 spelare i potten. Spelet är med ante och ingen blind. Han ger minbet 10p medans pass får endast 2p, vilket jag tycker är alldeles för lite. Hans argumentation för att spela den är dessutom, lite kul och skämtsamt beskrivet, att han måste räkna med uttråkningsfaktorn och måste därför spela den.

Ni som läst boken, tycker ni hans poängutdelning är i stort sett korrekt i de flesta potter? Eller är Reuben biaserad just för att han själv är en LAG-spelare?

Jag har också tänkt mycket på det här, känns väldigt ofta som att han vinklar sina beslut till dom rätta, i just det här läget tycker jag limp är 10p.

En annan dålig sak är som jezaja säger att en del information göms tills svaret. Ibland kan han tex berätta i svaret att han hade en read på nån som han gick på, hur ska man få rätt om man bara har halva informationen!

Det här återkommer tyvärr ofta i boken och jag tycker därför den är dålig.

Jag tycker tex inte om att bet pot om med AAxx, även om det är en stark hand, om jag sitter UTG/tidig poss.

Du spelar för tight, limp max Reraise :lol:

Länk till kommentar

Citat:

limp max Reraise

Är ett utmärkt sätt att bli fattig vid djupa stackar o bra motståndare.

Självklart får man anpassa sig efter om man spelar online med 100-200bb eller live med 1000bb.

Grejen är att han spelar livespel med riktigt djupa stackar, då är det knappt fel o spela sådana händer preflop då allt spel sker postflop.

Citat från baksidan av boken: "Ideal primer for both online and live action players"

Det känns mest som dom har skrivit det för att sälja fler böcker, online alltså, tråkigt.

Länk till kommentar

*BUMP*

Ingen PLO-spelare på forumet som vill svara på/kommentera mitt ovanstående inlägg? Här finns ju en hel del av er vad jag förstått?

Orkar inte gå igenom nu, men om du går in på Rolf Slotbooms hemsida och kollar hans betyg över de böcker han läst så går han igenom grundligt vad han tycker och vilka råd i boken som han anser är felaktiga/tveksamma.

Länk till kommentar