Gå till innehåll

NLT - SnG, ständigt på bubblan


ogredani

Recommended Posts

Jag har de senaste 60 turneringarna haft en jobbig trend. Jag har en tendens att hamna på bubblan, eller 5:e-plats.

 

Jag kör på Party $10+1.

 

Antal:

1:a	6  (10%)
2:a	3  (5%)
3:a	5  (8%)
4:a	17 (28%)
5:a	11 (18%)

 

Detta ger alltså:

ITM: 23%

Topp 4: 52%

Topp 5: 70%

 

Med andra ord, är det fyra pers kvar på bordet så överlever jag bara 44% av dessa. Alltför ofta så åker jag ut på att jag som shortstack 5BB ställer in med t ex 99, och får syn av säg A6s. Och då ryker jag på det. Jag har av dessa bubble-situationer de senaste 60 inte överlevt en preflop-all in då jag varit shortstack och blivit synad. Oftast är jag favorit, men det tycks inte hjälpa. Dessutom brukar det inte vara CL som synar, utan någon av mellanstackarna.

 

Om jag räknar på de 110 turneringar jag spelade innan så hade jag följande stats:

 

1:a	22 (20%)
2:a	17 (15%)
3:a	11 (10%)
4:a	11 (10%)
5:a	14 (13%)

 

ITM: 45%

Topp 4: 55%

Topp 5: 68%

 

Vad är det som händer? Jag börjar bli skrämd av att jag aldrig vinner coinflips eller 2:1-lägen på bubblan då jag är shortstack. Det känns som att även om jag skulle ställa in med vilka skitkort som helst så borde statistiken jämna ut sig något så när, men det här känns patetiskt. Nån som kan bringa klarhet i detta? Är det ren och skär otur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du sagt mycket lite om ditt spel så är det ju svårt att säga om det bara är otur eller dåligt spel.

 

En tanke kan ju vara att om du brukar vara shortstack och dessutom favorit i all-in situationer så är du antagligen för tight med sno potter. I snitt ska ju motståndaren ha en bättre hand än dig när han synar en all-in än som krävs för att du ska ställa in själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska tight de första två tre nivåerna. Sen börjar jag bli mer aggressiv. På bubblan så går jag all in med allt så fort min stack är 6BB.

 

Att jag varit favorit de gånger jag fått syn beror helt enkelt på att jag inte fått syn då jag gått all in med skräp.

 

Jag funderar på om jag måste vara mer aggressiv med att syna mig själv all in när folk försöker stjäla mina BB när jag står på dem som shortstack. För hittills så har jag inte synat med A2 t ex om någon försöker ställa mig all in.

 

En annan tanke är att börja chansa och bli ruggigt aggressiv när det är 6 pers kvar, så jag antingen går in som storstack på bubblan eller helt enkelt ryker som 6:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett typexempel alldeles nyss. Lämna gärna kommentarer.

 

***** Hand History for Game 2611552547 *****

NL Texas Hold'em $10 Buy-in + $1 Entry Fee Trny:15233608 Level:5 Blinds(75/150) - Sunday, August 28, 07:51:47 EDT 2005

Table Table 35260 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: Dat_Ma ( $540 )

Seat 6: userexempt ( $2245 )

Seat 5: ogredani ( $1130 )

Seat 4: Misfit696 ( $2290 )

Seat 3: almost_broke ( $1795 )

Trny:15233608 Level:5

Blinds(75/150)

** Dealing down cards **

Dealt to ogredani [ Ks Ac ]

almost_broke folds.

Misfit696 folds.

 

Eftersom Dat_Ma (som sitter på BB) är shortstack så vill jag få honom att gå all in, så jag ger intrycket av att bara vilja stjäla och minihöjer.

 

ogredani raises [300].

userexempt folds.

Dat_Ma is all-In [390]

 

Mycket riktigt går han desperat all in. Jag synar.

 

ogredani calls [240].

** Dealing Flop ** [ 3s, 7h, Js ]

** Dealing Turn ** [ 4s ]

** Dealing River ** [ 9d ]

ogredani shows [ Ks, Ac ] high card ace.

Dat_Ma shows [ 7s, Kd ] a pair of sevens.

Dat_Ma wins 1155 chips from the main pot with a pair of sevens.

 

 

Jahopp, där ser man. Nu är jag helt plötsligt short stack. Handen efter:

 

***** Hand History for Game 2611553711 *****

NL Texas Hold'em $10 Buy-in + $1 Entry Fee Trny:15233608 Level:5 Blinds(75/150) - Sunday, August 28, 07:52:29 EDT 2005

Table Table 35260 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: Dat_Ma ( $1155 )

Seat 6: userexempt ( $2170 )

Seat 5: ogredani ( $590 )

Seat 4: Misfit696 ( $2290 )

Seat 3: almost_broke ( $1795 )

Trny:15233608 Level:5

Blinds(75/150)

** Dealing down cards **

Dealt to ogredani [ 2d As ]

Misfit696 folds.

ogredani is all-In [590]

userexempt folds.

Dat_Ma folds.

almost_broke calls [440].

** Dealing Flop ** [ Td, Jh, Ts ]

** Dealing Turn ** [ 4s ]

** Dealing River ** [ 5d ]

almost_broke shows [ Qd, Qs ] two pairs, queens and tens.

ogredani shows [ 2d, As ] a pair of tens.

almost_broke wins 1255 chips from the main pot with two pairs, queens and tens.

ogredani finished in fifth place.

ogredani has left the table.

 

 

Vad gör jag för fel? Det här händer hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Dat_Ma (som sitter på BB) är shortstack så vill jag få honom att gå all in, så jag ger intrycket av att bara vilja stjäla och minihöjer.

Hålla inte på att strula runt på det där sättet när du har under 10bb, all-in rätt av istället. När mörkarna är en så stor del av din stack vill du i stort sett alltid hellre ha dem utan att få in pengarna. Att höja lite ökar bara sannolikheten att någon synar (om de ställer så skulle de antagligen ändå synat din all-in) och floppar ett par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå all in varje hand oavsett kort på lvl 1 tills du har 4000 chips, sen maskar du till ITM då du börjar bränna på!

Testade det nu. Funkade ju inte alls!!! 8-tablade med den taktiken, och är nu 8 inköp back. Otur kanske. Testar en runda till - måste gå...

 

Jag är väl inte jätte proffs på det här men jag tycker att det där är det tomtigaste spelet. Sitter jag på ett bord när någon gör så där så väntar jag bara ut tills jag får en hand (AK, AA, KK, QQ). Hinner jag få den, fine då har jag dubblat upp, om inte har jag max förlorat 3bb och det är inget mer med det. Det räcker med att du är slagen en av de gånger du går all-in så är du körd, (bla bla bla) teoretiskt sett har du bara den bästa handen 1 gång av 10.

 

Fortsätt din gamla spel eftersom det fungerade tidigare och gör ändringen som Hjort sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå all in varje hand oavsett kort på lvl 1 tills du har 4000 chips, sen maskar du till ITM då du börjar bränna på!

Testade det nu. Funkade ju inte alls!!! 8-tablade med den taktiken, och är nu 8 inköp back. Otur kanske. Testar en runda till - måste gå...

 

Jag är väl inte jätte proffs på det här men jag tycker att det där är det tomtigaste spelet. Sitter jag på ett bord när någon gör så där så väntar jag bara ut tills jag får en hand (AK, AA, KK, QQ). Hinner jag få den, fine då har jag dubblat upp, om inte har jag max förlorat 3bb och det är inget mer med det. Det räcker med att du är slagen en av de gånger du går all-in så är du körd, (bla bla bla) teoretiskt sett har du bara den bästa handen 1 gång av 10.

Det var en gnutta ironi i det jag skrev. Klart jag inte testade den taktiken. :wink:

 

Fortsätt din gamla spel eftersom det fungerade tidigare och gör ändringen som Hjort sa.

Jo, det är nog faktiskt så. Jag har nog tajtat upp mig för mycket de första tre nivåerna känner jag. Sen så kan jag absolut förbättra mitt bubblespel och inte söka syn som jag gjorde i handen jag postade ovan. Klart Hjort har rätt där, onödigt att ta den risken även om jag var 75%-ig favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har bara lirat 170 sitngos?

är väl för lite för att säga något om vad du borde förvänta dig egentligen? kommer jämna ut sig i längden, tror bara du har en vanlig downswing som vi alla tyvärr haft/kommer ha

Jo, fast grejen är den att jag känner att mitt spel har förändrats till skillnad från innan. Men eftersom jag i början bara körde på känsla så är det svårt att minnas hur jag egentligen spelade. Behöver lite hjälp att få skutan i rätt riktning igen så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste 60 turneringarna haft en jobbig trend. Jag har en tendens att hamna på bubblan, eller 5:e-plats.

 

Jag kör på Party $10+1.

 

Antal:

1:a	6  (10%)
2:a	3  (5%)
3:a	5  (8%)
4:a	17 (28%)
5:a	11 (18%)

 

Detta ger alltså:

ITM: 23%

Topp 4: 52%

Topp 5: 70%

 

Med andra ord, är det fyra pers kvar på bordet så överlever jag bara 44% av dessa. Alltför ofta så åker jag ut på att jag som shortstack 5BB ställer in med t ex 99, och får syn av säg A6s. Och då ryker jag på det. Jag har av dessa bubble-situationer de senaste 60 inte överlevt en preflop-all in då jag varit shortstack och blivit synad. Oftast är jag favorit, men det tycks inte hjälpa. Dessutom brukar det inte vara CL som synar, utan någon av mellanstackarna.

 

Om jag räknar på de 110 turneringar jag spelade innan så hade jag följande stats:

 

1:a	22 (20%)
2:a	17 (15%)
3:a	11 (10%)
4:a	11 (10%)
5:a	14 (13%)

 

ITM: 45%

Topp 4: 55%

Topp 5: 68%

 

Vad är det som händer? Jag börjar bli skrämd av att jag aldrig vinner coinflips eller 2:1-lägen på bubblan då jag är shortstack. Det känns som att även om jag skulle ställa in med vilka skitkort som helst så borde statistiken jämna ut sig något så när, men det här känns patetiskt. Nån som kan bringa klarhet i detta? Är det ren och skär otur?

 

Varken 60 eller 110 turneringar är tillräckligt sample för att analysera utifrån.

 

I princip alla har extremt stora skillnader mellan två små samples. Det är fullt naturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett typexempel alldeles nyss. Lämna gärna kommentarer.

 

***** Hand History for Game 2611552547 *****

NL Texas Hold'em $10 Buy-in + $1 Entry Fee Trny:15233608 Level:5 Blinds(75/150) - Sunday, August 28, 07:51:47 EDT 2005

Table Table 35260 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: Dat_Ma ( $540 )

Seat 6: userexempt ( $2245 )

Seat 5: ogredani ( $1130 )

Seat 4: Misfit696 ( $2290 )

Seat 3: almost_broke ( $1795 )

Trny:15233608 Level:5

Blinds(75/150)

** Dealing down cards **

Dealt to ogredani [ Ks Ac ]

almost_broke folds.

Misfit696 folds.

 

Eftersom Dat_Ma (som sitter på BB) är shortstack så vill jag få honom att gå all in, så jag ger intrycket av att bara vilja stjäla och minihöjer.

 

[...]

 

Vad gör jag för fel? Det här händer hela tiden.

 

Jag vet inte vad som är fel på ditt spel eller om det är något stort fel på det, men jag kan tala om en brist med ditt inlägg. Du ger intryck av att vara orolig för att du gör spel som är kostsamma misstag, sen ger du exempel på två spel omöjligt kan vara särskilt kostsamma. Det här inlägget är mer en bad beat story än något annat. Jag föreslår att du ger oss några händer som du verkligen är osäker på.

 

Ska man säga något om AK-handen ovan så tycker jag att ditt resonemang om minhöjningen är lite småflummigt. Normalt är chansen väldigt liten att BB lägger sig oavsett storleken på din höjning, och om han gör det så är det bra för dig. Det mest logiska för dig är att höja all-in, även om det bör ha liten praktisk betydelse eftersom alla kan se att du är fast i potten med så lite chips kvar. Ett par saker kan hända när du gör denna minimumhöjning, men jag tror inte det avsevärt påverkar ditt förväntade resultat.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som är fel på ditt spel eller om det är något stort fel på det, men jag kan tala om en brist med ditt inlägg. Du ger intryck av att vara orolig för att du gör spel som är kostsamma misstag, sen ger du exempel på två spel omöjligt kan vara särskilt kostsamma. Det här inlägget är mer en bad beat story än något annat. Jag föreslår att du ger oss några händer som du verkligen är osäker på.

Saken är den att jag inte varit så osäker på hur jag ska göra några händer, eftersom jag kört på på samma sätt som jag gjort innan då det gått bra. Det där är lite sanning med modifikation, för mitt spel har nog förändrats mot det tidigare utan att jag såg det komma så att säga. Det som händer är att jag tvivlar på mitt sätt att spela som helhet och inte enskilda händer, eftersom jag åkt på så många smällar nu.

 

Ska man säga något om AK-handen ovan så tycker jag att ditt resonemang om minhöjningen är lite småflummigt. Normalt är chansen väldigt liten att BB lägger sig oavsett storleken på din höjning, och om han gör det så är det bra för dig. Det mest logiska för dig är att höja all-in, även om det bör ha liten praktisk betydelse eftersom alla kan se att du är fast i potten med så lite chips kvar. Ett par saker kan hända när du gör denna minimumhöjning, men jag tror inte det avsevärt påverkar ditt förväntade resultat.

 

--- Callahan

Det är sån här feedback jag vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel kan dock vara intressant att se hur ni tycker att jag ska göra.

 

Turordning:

- Fi 1 ($2300) [dealer]

- Fi 2 ($1600) [sB]

- Fi 3 ($3100) [bB]

- ogredani ($1000)

 

Blinds 50/100

 

Jag börjar preflop, och jag får säg Q9o på hand. Vad anser ni vara rätt att göra? All in för att hoppas på fold och kamma hem $150, och i värsta fall vid syn be för att dubbla upp, eller folda och eventuellt ta smällen att blindsen går förbi och tar en extra tugga av stacken. Vilka händer ska man gå all in med i detta läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste 60 turneringarna haft en jobbig trend. Jag har en tendens att hamna på bubblan, eller 5:e-plats.

 

Jag kör på Party $10+1.

 

Antal:

1:a	6  (10%)
2:a	3  (5%)
3:a	5  (8%)
4:a	17 (28%)
5:a	11 (18%)

 

Detta ger alltså:

ITM: 23%

Topp 4: 52%

Topp 5: 70%

 

Med andra ord, är det fyra pers kvar på bordet så överlever jag bara 44% av dessa. Alltför ofta så åker jag ut på att jag som shortstack 5BB ställer in med t ex 99, och får syn av säg A6s. Och då ryker jag på det. Jag har av dessa bubble-situationer de senaste 60 inte överlevt en preflop-all in då jag varit shortstack och blivit synad. Oftast är jag favorit, men det tycks inte hjälpa. Dessutom brukar det inte vara CL som synar, utan någon av mellanstackarna.

 

Om jag räknar på de 110 turneringar jag spelade innan så hade jag följande stats:

 

1:a	22 (20%)
2:a	17 (15%)
3:a	11 (10%)
4:a	11 (10%)
5:a	14 (13%)

 

ITM: 45%

Topp 4: 55%

Topp 5: 68%

 

Vad är det som händer? Jag börjar bli skrämd av att jag aldrig vinner coinflips eller 2:1-lägen på bubblan då jag är shortstack. Det känns som att även om jag skulle ställa in med vilka skitkort som helst så borde statistiken jämna ut sig något så när, men det här känns patetiskt. Nån som kan bringa klarhet i detta? Är det ren och skär otur?

 

Varken 60 eller 110 turneringar är tillräckligt sample för att analysera utifrån.

 

I princip alla har extremt stora skillnader mellan två små samples. Det är fullt naturligt.

 

Ungefär hur många SnG ska man ha för att kunna vara hyfsat säker på den statistik man har, är det runt 1000 eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar preflop, och jag får säg Q9o på hand.

Du är shortstack och bb är storstack, så det här är inget särskilt bra läge att trycka i. När man är all-in vid ett betalningsskutt i en turnering så får man alltid betala en hyffsad straffskatt pga den förhållandevis höga sannolikheten att åka ut, och i situationen du beskriver kan du inte sätta någon all-in samtidigt som du själv är tvingad all-in om du lirar.

 

Så jag tycker standardspelet här är en fold, om du nu inte har några andra skäl till att trycka in. Exempelvis att bb är vek, du har inte höjt på några varv, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag inte varit så osäker på hur jag ska göra några händer, eftersom jag kört på på samma sätt som jag gjort innan då det gått bra. Det där är lite sanning med modifikation, för mitt spel har nog förändrats mot det tidigare utan att jag såg det komma så att säga. Det som händer är att jag tvivlar på mitt sätt att spela som helhet och inte enskilda händer, eftersom jag åkt på så många smällar nu.

 

Som andra påpekat så är det väldigt vanskligt att dra slutsatser från små samples. För en period med mindre än 100 turneringar dominerar slumpen resultatet. I det här fallet tycks det dessutom som du i efterhand dragit en linje mellan en het period och en kall period i dina resultat.

 

Det är naturligt att börja grubbla om man förlorar mycket under en kort tid. Tyvärr går det inte att veta hur mycket av ens resultat som är tur och hur mycket som är skicklighet. Det som man däremot kan vara säker på är att det finns stort utrymme att förbättra ens spel. Du är uppenbarligen osäker på om du spelar bra. Jag ser inget annat sätt att närma sig detta än att du gräver fram ett par exempel på situationer att titta närmare på.

 

Det måste finnas roligare händer att titta på än att du går all-in med AK och 99. Var för övrigt inte för fokuserad på händer där du åker ut. Alla händer du spelar (och inte spelar) spelar roll.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar preflop, och jag får säg Q9o på hand.

Du är shortstack och bb är storstack, så det här är inget särskilt bra läge att trycka i. När man är all-in vid ett betalningsskutt i en turnering så får man alltid betala en hyffsad straffskatt pga den förhållandevis höga sannolikheten att åka ut, och i situationen du beskriver kan du inte sätta någon all-in samtidigt som du själv är tvingad all-in om du lirar.

 

Så jag tycker standardspelet här är en fold, om du nu inte har några andra skäl till att trycka in. Exempelvis att bb är vek, du har inte höjt på några varv, etc.

Vilka händer är det värt att trycka in med då? Om jag hade haft 7BB på hand istället. Är det värt det då? Jag hade inte tryckt in med Q9 där, men tanken har funnits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer är det värt att trycka in med då? Om jag hade haft 7BB på hand istället. Är det värt det då? Jag hade inte tryckt in med Q9 där, men tanken har funnits.

Det går faktiskt att räkna på hyffsat, men det jobbet får du göra själv eftersom det tar rätt lång tid. Sätt var och en av dina motståndare på en lista händer som de kan syna med, beräkna sannolikheten att alla får en hand som de foldar mot en all-in och beräkna förväntan när du blir synad. Vikta sen förväntan vid syn efter frekvens och gör detsamma med resultat vid rundfold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en hand som jag var alldeles för trött för att spela.

 

***** Hand History for Game 2614069320 *****

NL Texas Hold'em $10 Buy-in + $1 Entry Fee Trny:15247250 Level:3 Blinds(25/50) - Sunday, August 28, 18:31:08 EDT 2005

Table Table 35028 (Real Money)

Seat 10 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: Blk_Mustang7 ( $886 )

Seat 10: chalk1 ( $740 )

Seat 5: ogredani ( $715 )

Seat 9: TravisLMoore ( $1530 )

Seat 3: OttoKC ( $2614 )

Seat 4: wyzguy88 ( $1515 )

Trny:15247250 Level:3

Blinds(25/50)

** Dealing down cards **

Dealt to ogredani [ Th Ts ]

wyzguy88 folds.

ogredani is all-In [715]

TravisLMoore folds.

chalk1 is all-In [740]

Blk_Mustang7 folds.

OttoKC folds.

** Dealing Flop ** [ Qc, 9h, 3c ]

** Dealing Turn ** [ 9s ]

** Dealing River ** [ Qs ]

ogredani shows [ Th, Ts ] two pairs, queens and tens.

chalk1 shows [ As, Ac ] two pairs, aces and queens.

chalk1 wins 25 chips from side pot #1 with two pairs, aces and queens.

chalk1 wins 1505 chips from the main pot with two pairs, aces and queens.

ogredani finished in sixth place.

ogredani has left the table.

 

Gjorde jag rätt här? Jag kände att jag la huvet under giljotinen efter att jag tryckt på knappen. Det kändes riktigt fel. Jag var ju inte så jätteshortstack, så det känns som en onödig risk här. Håller ni med om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en hand som jag var alldeles för trött för att spela.

 

[...]

 

Blinds(25/50)

Dealt to ogredani [ Th Ts ]

wyzguy88 folds.

ogredani is all-In [715]

 

[...]

 

Gjorde jag rätt här? Jag kände att jag la huvet under giljotinen efter att jag tryckt på knappen. Det kändes riktigt fel. Jag var ju inte så jätteshortstack, så det känns som en onödig risk här. Håller ni med om det?

 

Även om du möter tankeläsare som synar perfekt, dvs med AA-JJ, så förlorar detta spel i medel inte marker och antagligen inte prispengar heller. Det är bara ca 7% chans att någon sitter med en av dessa händer. Ibland får du dessutom syn av lägre par så all-in är nog +EV.

 

Därmed inte sagt att det är det bästa spelet. Du kan ju göra en mindre höjning istället och kanske spela lite mer poker innan handen är slut. All-in för 14 x BB är ett drag avsett för folk som inte kan spela (som alltså bör minimera antalet beslut).

 

Ett exempel kan dock vara intressant att se hur ni tycker att jag ska göra.

 

Turordning:

- Fi 1 ($2300) [dealer]

- Fi 2 ($1600) [sB]

- Fi 3 ($3100) [bB]

- ogredani ($1000)

 

Blinds 50/100

 

Jag börjar preflop, och jag får säg Q9o på hand. Vad anser ni vara rätt att göra? All in för att hoppas på fold och kamma hem $150, och i värsta fall vid syn be för att dubbla upp, eller folda och eventuellt ta smällen att blindsen går förbi och tar en extra tugga av stacken. Vilka händer ska man gå all in med i detta läget?

 

All-in med Q9o känns onödigt. Även om du tror att motspelarna bara synar med stål så får du bara en liten fördel räknat i chips, och det borde bli ett minusspel räknat i prispengar. Att gå igenom blindarna här är inte så farligt. Du har fortfarande 8,5 x BB.

 

Inte för att du måste satsa hela stapeln här om du höjer, men låt oss anta att det är ditt enda drag. Givet vilka händer de olika motståndarna synar med kan vi så klart exakt räkna ut vad vi behöver för hand, men det kräver en del jobb. Själv hade jag nog gjort det med mindre än 20% av starthänderna.

 

En annan aspekt av detta läge är att om du väntar och förbättrar din image lite så får du ett bättre läge att sno blindarna senare när de kanske är 100/200 istället.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär hur många SnG ska man ha för att kunna vara hyfsat säker på den statistik man har, är det runt 1000 eller ?

 

1000 turneringar borde ge en fingervisning. Tex är den ROI du har efter 1000 turneringar med 95% säkerhet +-5%-enheter ifrån din "verkliga" ROI.

 

Det sagt, många spelare som normalt vinner bra (15%+ ROI) har haft breakeven streaks på 500+ turneringar.

 

Jag tror många underskattar den enorma varians som all poker innebär. Så när någon frågar hur bra hans resultat är efter 36, 78, 100 eller 250 turneringar kommer ingen kunna ge ett bra svar eftersom sample är alldeles för litet.

 

När du har 10000 turneringar har du iaf ett tillräckligt sample. Problemet med att analysera ett sådant stort sample är dock a) ditt spel ofta har förbättrats under den period det tar att spela 10000 turneringar, vilket gör att dina tidiga turneringar inte nödvändigtvis reflekterar hur ditt spel är i nuläget och b) ofta spelar ingen på samma limit under 10000 turneringar och det finns avsevärda skillnader mellan $10+1 och $50+5+ turneringar. Det blir mycket svårare att uppnå en ROI på 20%+ på de högre nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...