Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

SnG 20+2, 10 spelare, blinds 10/15

Första handen, jag hamnar på knappen och får AA, mumma.

PREFLOP

4 folds, MP2 raises to 30, MP3 raises to 45, 1 fold, Hero raises to 200, 2 folds, MP2 calls 170, MP3 calls 155

FLOP 8:club: , 7:diamond: , 6:diamond: pot $625

MP2 raises all-in 600, MP3 calls 600, Hero calls 600

Hur skulle du spelat denna handen?

Postad

Jag är ingen expert men jag skulle nog ha foldat.

Med tanke på hur många idioter det finns där ute så kan dom sitta med vad som helst,triss,två par,eller kanske rent utav ingenting.

Det kommer fler tillfälllen när det är bättre att syna.

Postad

Bara att betala av om du blir utköpt, om du inte har nån mega read och kan folda! Folk kan ha vad som helst juh :) MP2 kan juh ställa in för att han tror ni inte har någe.. och andra synar med A9.

EDIT: det jag menade var att du troligen leder, vill du ha fin chiplead så synar du... "vågar" du inte riskera så foldar du :P

Postad

Jag hade nog foldat också, någon av dem borde ha dig slagen. Inte värt att riskera det så tidigt i SnGn tycker jag.

Skumdum, snälla skriv inget om du inte har något vettigt att komma med.

Postad
Självklart är det en megasyn på floppen, när AA fått in 20% av stacken preflopp kan du så gott som aldrig folda på floppen (eller turn och river för den delen).

För hur många motståndare anser du att detta gäller?

Postad
För hur många motståndare anser du att detta gäller?

Inget jag direkt tänkt på, men om man har många motståndare så får man ju så sjuka pottodds att man kan försöka dra ut tvåparen på floppen och mest behöver bekymra sig för set+. AA är ju helt enkelt inte särskilt lätta att floppa ut även för två motståndare.

Om vi säger att samma flopp kommer upp mot nio motståndare med slumpmässiga händer så kommer man ju få pottodds på minst 0,8:2,2 med 10% i pottandel. Så då är det väl inte direkt någon autosyn. Men även mot en så missad flopp så ligger ju AA åtminstone genomsnittligt bra till även mot nio motspelare.

Här är min ungefärliga gissning på floppequityn i den aktuella handen.

Board: 8c 7d 6d

Dead:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 34.9327 % 33.01% 01.92% { AhAs }

Hand 2: 33.3495 % 31.60% 01.75% { 66+, AdKd, AdQd, AdJd, AdTd, Ad9d, A8s, KdQd, 98s, 86s+, 76s }

Hand 3: 31.7179 % 29.96% 01.76% { 66+, AdKd, AdQd, AdJd, KdQd, 98s, 87s, 76s }

Alltså, 35% pottandel när man behöver lägga in 25% av pengarna. Om det inte är ett bra bet så vet jag inte vad som är det.

En mer pessimistisk variant (fler stegar specifikt) ger 27% pottandel, men det är ju fortfarande en syn för de flesta. Och då ger man ju motståndarna cred för sjukt låga händer att lägga in 20% av sin stack med preflopp.

Postad

MP2 hade 99, den andre Ad9d. Jag hade bästa handen då jag synade men han satte färgen. Det jag funderade över var också höjningen preflop. Hade jag höjt mindre kunde jag foldad på floppen mot två all-ins, men höjer man mer får man man ju oftast bara syn av andra stora par och kanske AK/AQ. Som det blev nu kändes händelseförloppet oundvikligt.

Postad
Det jag funderade över var också höjningen preflop. Hade jag höjt mindre kunde jag foldad på floppen mot två all-ins,

Varför hade det varit en bra sak? Det är ju ett ganska perfekt belopp eftersom det även får motståndarna rejält potcommitade på floppen.

Som det blev nu kändes händelseförloppet oundvikligt.

Det var det i stort sett.

Postad

Hjort: I den aktuella handen tycker jag inte det är nåt snack om hur man ska göra. Däremot tänkte jag att det kanske är tveksamt att ställa upp en allmän riktlinje som säger att 20% in preflop -> all in oavsett antal motståndare. Tex mot >5 motståndare och floppen kommer enfärgad i fel färg. Men det är ju lite knivigt eftersom just potoddsen ökar med fler fi, samtidigt som chansen att vara slagen också ökar.

Postad

Spontant så tror jag man kan spela hur man vill i flervägspotter med fler än 3 spelare med 20% av stacken inne preflopp utan att det påverkar ens övergripande EV nämnvärt. Det är ju helt enkelt ingen situation som är tillräckligt frekvent för att spela någon roll.

Postad
Spontant så tror jag man kan spela hur man vill i flervägspotter med fler än 3 spelare med 20% av stacken inne preflopp utan att det påverkar ens övergripande EV nämnvärt. Det är ju helt enkelt ingen situation som är tillräckligt frekvent för att spela någon roll.

Det var länge sen du spelade microlimit va? :D