Gå till innehåll

Spela poker när man är förälskad?


Nick_the_Swede

Recommended Posts

Hej alla.

 

Jag har mött en fantastisk tjej som jag hoppas på att bli ihop med. Jag går omkring och känner mig nervös på ett jobbigt, men ändå ganska härligt sätt. Jag vet inte om det kommer bli nåt mellan oss, men det skulle kunna bli det. Nog om detta.

 

Hur tror ni känslan av förälskelse och osäkerhet påverkar en vid pokerbordet? Borde jag helt ta en paus från pokern tills känslorna lugnat ner sig eller tills jag vet hur det blir med henne och mig? Om inte, är det nåt särskilt jag bör tänka på när jag spelar just nu?

 

Nån som har erfarenheter av att spela poker i det här tillståndet? Är det värt det eller är det för riskabelt?

 

Det känns ju som att jag inte riktigt kan koncentrera mig och tänka klart. Men å andra sidan är den pokerform jag spelar mest (mörkpoker) ganska mekanisk och jag vet att jag kan ha positiv förväntan även om jag spelar en bit under min högstanivå. Dessutom är poker min huvudsakliga inkomstkälla (även om jag har ett deltidjobb också) så jag försöker att spela rätt mycket. Och nåt måste jag ju göra för att fördriva tiden tills jag får träffa henne igen...

 

Kommentarer, råd etc är välkomna. För övrigt vill jag rekommendera alla att lyssna på Bright Eyes, Leonard Cohen och The Vaselines. Puss.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, kanske det... jag ger det ett försök och kommer jag på mig själv med att spela kasst för jag väl sluta.

 

Men jag undrade egentligen inte bara om min egen situation just nu (fast jag kanske råkade framställa det så...) utan även rent allmänt om hur förälskelse påverkar en som pokerspelare. Till viss del är det väl individuellt, men om nån sitter inne på nån allmän visdom i frågan får han/hon gärna dela med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

well man hittar inte brutaltilten lika lätt om man är kär, livet har iallafall nån ljuspunkt när man hittar hålet i pokern och det är ju bra, underskatta aldrig 20mins hård tilt på internetpoker à 480 händer / timmen (:

 

Well här har du svaret..

 

Spela bara när du är själv, koncentrerad och lugn.

Jag har både tjej och barn och den kombinationen går inte ihop. :( Tyvärr..

 

Men det är väl olika ... din tjej kanske älskar o lira poker? ;)

 

Men i långa loppet så övervinner kärleken alla pokerns regler.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är olika. Doyle skriver ju t.ex. (och jag tror de flesta pokerteoretiker och proffs säger detta): spela aldrig när du är upprörd/ledsen/nere

 

de skriver ju inget om hur man skall göra när man är förälskad, men jag antar att det är samma eftersom det de menar är att man skall bara spela när koncentrationen och fokus är 100%

 

jag håller med om detta. Men sen beror ju allt på hur man är som person.

 

Mitt spel skulle nog bli lidande om jag var förälskad eftersom jag då inte skulle kunna koncentrera mig på poker utan sväva på små moln.

 

Dock spelar jag min livs poker när jag är deprimerad. Har aldrig lirat så bra som när min liv kärlek gjorde slut (som jag nämnt ett antal gånger så började jag ju lira seriöst i våras pga att flickvännen gjort slut). För mig var pokern en flykt in i koncentrationens värld, och jag använde pokern som ett redskap att slippa tänka på mitt liv i övrigt.

 

Om jag är kär skulle jag nog inte klara detta... jag VILL ju tänka på tjejen.

 

p.s. hoppas det går bra med tjejen. Lycka till! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som är bra på poker kan spela vilketsom. Tänk om alla proffs lät sig påverkas allför mycket av utomstående faktorer. Kan man inte slå bort en förälskelse för en stund när man skall lira så har man nog väldigt svårt att koncentrera sig (eller väldigt kär).

 

Poker kräver knappast speciellt hög koncentrationsförmåga även om det är en fördel att kunna slå bort allt annat.

 

Ibland känns det som man mystificerar pokern till något så svårt och komplext. Visst spel på hög nivå kräver optimalt spel om man skall gå långt men allt annat spel. Not.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som är bra på poker kan spela vilketsom. Tänk om alla proffs lät sig påverkas allför mycket av utomstående faktorer.

 

Det är många proffs som gular när de mår psykiskt dåligt.

 

Poker kräver knappast speciellt hög koncentrationsförmåga även om det är en fördel att kunna slå bort allt annat.

 

Menar du att poker är så enkelt att det går automatiskt att spela??? :shock:

 

Jag håller inte med för fem öre. För att spela bra poker krävs djup koncentration. (Visst kan man clear:a en Partybonus utan att tänka alltför mkt, men då spelar man inte optimalt heller.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att poker är så enkelt att det går automatiskt att spela??? :shock:

 

Jag håller inte med för fem öre. För att spela bra poker krävs djup koncentration. (Visst kan man clear:a en Partybonus utan att tänka alltför mkt, men då spelar man inte optimalt heller.)

 

:shock::shock::shock:

 

Nä varför skulle jag mena det. Jag kan dock spela och hålla på med annat. Läsa tidningen. Diska, laga mat osv.

 

 

Jag brukar nästan alltid hålla på med något annat de två första två timmarna i en turnering om det inte är en 1500 k turnering eller nåt.

 

Jag klarar i alla fall av det utan problem då jag oftats vet hur jag skall spela en hand direkt. Det går nästan på automatik och behöver ingen speciell koncentration.

 

Sen att du inte håller med kan ju bero på att du inte klarar det. Vi är alla olika. Jag kan spela en hand utan att titta ordentligt på korten och bara observera motståndaren drag. Jag gör oftats en korrekt read ändå om man inte spelar mot en tomte.

 

Sen kan jag hålla med om att når man ett Flowtillstånd så spelar man optimalt. Min erfarenhet är att det inte gör så stor skillnad dock, men det är beroende av motstånd. Är motstånder bra gör det de. Är det en clownturnering så gäller inga normala regler ändå vilket gör det väldigt svårspelat.

 

Sen så är det olika psykiska tillstånd om man mår dåligt eller är förälskad så jag förstår inte vad du vill komma.

 

Mår man dåligt så skall man absolut inte spela poker. En depression gör att hjärnans aktivitet minskar. Men jag tänker inte gå in i detalj om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man mot spelare som är mycket sämre än en själv, så räcker det naturligtvis med att ägna bara ett par procent av sin koncentration till spelet. Så gör jag när jag spelar 4-5 bord och pratar med min fru samtidigt. Spelar man på rätt bord, går det att gå plus ändå. Men det är ju bara tack vare att de andra spelarna är så dåliga!

 

Spelar man mot spelare som är i snitt lika bra som en själv, så kräver poker lika mycket koncentration som schack, bridge eller vilket krävande spel som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man mot spelare som är mycket sämre än en själv, så räcker det naturligtvis med att ägna bara ett par procent av sin koncentration till spelet. Så gör jag när jag spelar 4-5 bord och pratar med min fru samtidigt. Spelar man på rätt bord, går det att gå plus ändå. Men det är ju bara tack vare att de andra spelarna är så dåliga!

 

Spelar man mot spelare som är i snitt lika bra som en själv, så kräver poker lika mycket koncentration som schack, bridge eller vilket krävande spel som helst.

 

word!

 

Man kan spela mekaniskt utan några moves... det kräver inte så mkt koncentration

 

Men om man skall spela på topp och göra bra reads, och snygga bluffar så krävs en enormt mängd koncentration för att inte göra bort sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock spelar jag min livs poker när jag är deprimerad. Har aldrig lirat så bra som när min liv kärlek gjorde slut (som jag nämnt ett antal gånger så började jag ju lira seriöst i våras pga att flickvännen gjort slut). För mig var pokern en flykt in i koncentrationens värld, och jag använde pokern som ett redskap att slippa tänka på mitt liv i övrigt.

 

Mår man dåligt så skall man absolut inte spela poker.

 

Psykologen: Jag tror att du generaliserar en aning för mycket här. Man spelar sämre poker än om man mått bra eller åtminstone hyfsat, men så länge det inte är frågan om t.ex. en livskris eller en klinisk depression är det åtminstone tänkbart att spela poker även om man mår dåligt. (Det är nog oftast en dålig idé, men inte alltid för alla, se på Swedes post t.ex.)

 

 

En depression gör att hjärnans aktivitet minskar. Men jag tänker inte gå in i detalj om det.

 

Korrekt. Men "depression" är ett smalare begrepp än "att må dåligt". En klinisk depression är en allvarlig sjukdom, som mycket riktigt bl.a. nedsätter hjärnans förmåga (för att inte tala om motivationen att göra sitt bästa vid ett pokerbord). Att ägna sig åt poker (eller annan gambling) i ett tillstånd av svår klinisk depression är ALDRIG lämpligt, det håller jag med om.

 

Men att säga att ingen någonsin bör spela poker när de mår dåligt är att gå för långt. Såvida du inte menade "må dåligt" i en mer psykiatrisk och mindre vardaglig betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla lyckönskningar!

 

Det verkar gå rätt bra med flickan i fråga (har pratat mer med henne nu). Det är fortfarande långtifrån säkert att vi kommer att bli tillsammans, men det känns mer och mer som att vi "har nåt på gång".

 

Och pokern? Jo, jag spelade ett par timmar igår och tycker att jag skötte mig rätt bra. För övrigt fick jag även sjukt bra kort och vann rätt mkt pengar, så jag får hoppas att det där med "tur i spel..." inte stämmer. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...