Gå till innehåll

På vilken nivå ska man börja använda pottodds?


Max Cady

Recommended Posts

På vilken nivå tycker ni det börjar göra nytta att utnyttja pottodds? På microlimit struntar folk oftast i att man gett dom dåliga odds för att calla. Antagligen beror detta på att småfisk inte kan pottodds, så vad tror ni?
Det är ju precis detta du vill att de ska göra. Får du dina motspelare att syna när de inte har odds så vinner du i längden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken nivå tycker ni det börjar göra nytta att utnyttja pottodds? På microlimit struntar folk oftast i att man gett dom dåliga odds för att calla. Antagligen beror detta på att småfisk inte kan pottodds, så vad tror ni?

 

Du ska alltid utnyttja potodds för att göra fördelaktiga beslut. I NL är implicita odds mycket viktiga.

 

 

Bara för att fisken inte nyttjar potodds ska man ju inte själv spela dålig poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltid utnyttja potodds för att få motspelarna att ta dåliga beslut samtidigt som du själv tar bra beslut. Detta är enklast på microlimit. Där ska du dock hålla dig från att bluffa hårt på turn med 32o för att du "vet" att din motståndare sitter på färgdraget och inte kommer att ha odds att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att en del inte tar hänsyn till pottodds är att dom har en tendens att träffa med vilket skit som helst! Spelar ingen roll om du har AA när nån annan träffar ett set med sina pocket 2:or!

 

Sjävla poängen med att spela 22 är ju just att klonka ett set och få in hela rasket mot någon med ett överpar. Det är precis det som implicita odds handlar om: hur mycket får jag in om jag sätter mina få outs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken nivå tycker ni det börjar göra nytta att utnyttja pottodds? På microlimit struntar folk oftast i att man gett dom dåliga odds för att calla.

 

Det låter som att du tror att det bara är värt att ge dem dåliga odds att syna om de inser detta och låter bli att syna. Men det är naturligtvis precis tvärtom. Du ser till att de inte har odds att syna, sen hoppas du att de synar ändå! Det är då du vinner på det. Om de hela tiden tar korrekta beslut så är det svårt att slå dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att en del inte tar hänsyn till pottodds är att dom har en tendens att träffa med vilket skit som helst! Spelar ingen roll om du har AA när nån annan träffar ett set med sina pocket 2:or!

 

Se ovan om implicita odds. Det är ju precis en sådan hand man vill ha mot AA. Du plussar således ett inköp mot en som inte kan släppa ässen på en till synes ofarlig bräda.

 

Edit: Krissan hann före...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur stor bet man är villig att calla med 22? Jag callar inga jättebet iallafall, gör ni?

Det beror på hur stora stackarna är. Är de väldigt stora kan man ju calla bet/raise 7-10 bb. Eftersom de är dåliga spelare så är det ju enklare att få in stacken när du träffar. Jag brukar vara ganskavillig att syna höjningar med PP mot dåliga spelare och om de har någon stack att tala om. Har de en fjuttstack så trycker jag in istället eller så foldar jag beroende på read på spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur stor bet man är villig att calla med 22? Jag callar inga jättebet iallafall, gör ni? Med ett pocketpar träffar man ett set inte ens var 8:e gång!

 

En hyffsad tumregel är att inte syna med babypar för mer än en tolftedel av den begränsande stacken. Men även med en buy-in på 'ynka' 100bb så är det i det närmaste omöjligt att få något värde för sina rockets om man höjer till 9bb varje gång. Speciellt som du måste höja ungefär lika mycket med alla händer du vill höja med, och resten av höjhänderna får ju då bara mothugg när de är underdogs.

 

Kort fattat: Du måste inse postflop att du är slagen av ett set. Det går i det närmaste inte att säkra sig mot situationen preflop. Tyvärr är det ju så att det är sju, inte två, kort i hold'em. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur stor bet man är villig att calla med 22? Jag callar inga jättebet iallafall, gör ni? Med ett pocketpar träffar man ett set inte ens var 8:e gång!

 

Jag brukar gå på följande tumregel:

 

<5% av stacken - given call

>10% av stacken - given fold

5-10 % av stacken - som jag känner för

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du tror att det bara är värt att ge dem dåliga odds att syna om de inser detta och låter bli att syna. Men det är naturligtvis precis tvärtom. Du ser till att de inte har odds att syna, sen hoppas du att de synar ändå! Det är då du vinner på det. Om de hela tiden tar korrekta beslut så är det svårt att slå dem...

 

Precis och jag tycker följande citat förklarar varför man vill att motståndarna ska spela fel.

 

Every time you play a hand differently from the way you would have played it if you could see all your opponents' cards' date=' they gain; and every time you play your hand the same way you would have played it if you could see all their cards, they lose. Conversely, every time opponents play their hands differently from the way they would have if they could see all your cards, you gain; and every time they play their hands the same way they would have played if they could see all your cards, you lose. [/quote']
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att småfisken är korkad, självklart kan det inte pottodds, vilket man är tacksam för. På en del nivåer kan man se fishy betta ut 1$ i en 20$ pott. Det är pott odds de luxe som man får, bara tack och dra ut.

 

Sen när man ger dom dåliga pottodds så är det bara att tacka och ta emot för väntvärdet är bra, vilket spelar ut sig i det långa loppet, just av den anledningen ska du inte sitta med hela inköpet vid bordet. Det svänger i poker.

 

Svaret på frågan är föresten att man alltid ska tänka på sannolikhet och odds. Då vet vi iaf att vi spelat handen matematiskt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! jag skulle vilja säga NL200 och när man har 12,5 inköp som bankrulle, först då kan och ska man börja använda pottodds när man spelar!

Jupp, funkar inte på de lägre nivåerna, folk synar med allt :(

 

Men :shock:

 

Om jag ger dig ett vad, vi satsar 100 pix och kastar tärning, varje gång det kommer 1,2,3,4,5 vinner du 100 pix. Varje gång det kommer 6 vinner jag 100 pix.

 

Skulle Du tycka folk är idioter som gick med på detta generösa vad? För det är precis det du säger ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...