Gå till innehåll

Även stora hajar har varit små fiskar!


Max Cady

Recommended Posts

Har du provat shorthanded? Max 6 vid bordet? Personligen tycker jag det är mycket roligare och enklare än 10-manna bord. Det är enklare att hålla reda på motståndarna och dessutom står sig ett hyggligt par ganska väl i konkurrensen för det mesta.

 

På 10-manna måste man minst ha en stege eller kåk för att det ska vara någon idé att beta känns det som.

 

Personligen är jag ganska färsk på onlinepoker och jag har svårt att gå plus konsekvent på 10-manna (snarare förlorar jag) men på 6-manna så går jag stadigt plus.

 

Mina 2c

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

något jag lärt mig mycket av är att föra en dagbok över viktiga händer, både de jag vinner och de jag förlorar.

 

att göra som när du studerar; sammanfatta det viktigaste i de poker böcker du läser och plugga in det.

 

gör upp en lista med egna regler, typ 10 punkter av det du lärt dig av den dagbok jag nämner ovan. jag förlorade sjukt mycket i början på att jag inte tänkte tillräckligt

tänk på varje hand och varje kort, vad de kan göra för dig och vad de kan göra för motståndaren. uppdatera listan efter hand

 

detta låter lite mycket men jag har spelat mycket bättre sen jag började med detta

 

jag är inte helt trist utan bluffar ibland jag också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen inga direkta genvägar i poker. Allt handlar om att skaffa information och sen veta hur man ska bearbeta den informationen man fått. Visst kommer folk som är "smarta" att lära sig det hela fortare än andra men det kommer fortfarande ta tid.

 

Var man skaffar sig informationen kan skifta. En del bara nöter händer, andra analyserar sönder situationer genom Internet, medans nån kanske är Phil Ivey's fru.

 

Att bli en vinnande spelare är inte svårt. Jag sa till min brorsa att folda allt utom QQ-AA på 0,05-0,1$ och med de händerna gå all in. Det räckte för att han skulle vinna pengar på den nivån. Givetvis krävs det mer på högre nivåer men när inser att det krävs hårt arbete för att vinna så kommer också resultaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jobbigaste när man väl börjar med poker på nätet är att man inte har tillräckligt mycket $ för att spela på en nivå där man spelar poker. På dessa micro-bord blir man ju gråhårig efter 2 timmar. 7 av 10 synar floppen och det är i stort sätt omöjligt att vinna med bästa starthand.

 

Hade jag börjat med poker idag så hade jag sparat ihop lite $ innan och satt in en lite rejälare summa, typ 100-200$. Försökt spela sit&gos och MTT för hela slanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med om det där med att 7 av 10 ser floppen på micronivå! Det är lite jobbigt det där. Även om man bara spelar bra starthänder så träffar man ju inte alltid på floppen men man kan ge sig fan på att den som gick med på 72o träffade! Känns ibland som att det kanske vore lite lättare på lite högre nivå där färre ser floppen? Jag kanske är helt ute och cyklar men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med om det där med att 7 av 10 ser floppen på micronivå! Det är lite jobbigt det där. Även om man bara spelar bra starthänder så träffar man ju inte alltid på floppen men man kan ge sig fan på att den som gick med på 72o träffade! Känns ibland som att det kanske vore lite lättare på lite högre nivå där färre ser floppen? Jag kanske är helt ute och cyklar men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

 

Tror inte folk förstår vad folk menar när dom säger tight och aggressivt. Tycker du för många synar när du höjer med AA höj mer. Börja höj 8bb preflop med de riktigt starka händer. Är det fortfarande 2-3 som synar höj 15bb.

 

Sen måste du lära dig att släppa till exempel AK om du missat floppen och vet att folk synar ner dig med mellanparet. Visst känns det jobbigt att släppa handen när du väntat så länge på den men om du missar floppen är AK inte speciellt stark längre.

 

Och att folk prickar med 72o hela tiden stämmer helt enkelt inte. Om du tycker det är så är det bara börja spela 72o istället för AK.

 

EDIT: Att det skulle vara enklare när färre spelare ser floppen stämmer vekrligen inte. Microlimit är absolut enklast att vinna över. Om du inte gör det är du inte tillräckligt bra helt enkelt. Inget illa menat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med om det där med att 7 av 10 ser floppen på micronivå! Det är lite jobbigt det där. Även om man bara spelar bra starthänder så träffar man ju inte alltid på floppen men man kan ge sig fan på att den som gick med på 72o träffade! Känns ibland som att det kanske vore lite lättare på lite högre nivå där färre ser floppen? Jag kanske är helt ute och cyklar men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

 

Tror inte folk förstår vad folk menar när dom säger tight och aggressivt. Tycker du för många synar när du höjer med AA höj mer. Börja höj 8bb preflop med de riktigt starka händer. Är det fortfarande 2-3 som synar höj 15bb.

 

Sen måste du lära dig att släppa till exempel AK om du missat floppen och vet att folk synar ner dig med mellanparet. Visst känns det jobbigt att släppa handen när du väntat så länge på den men om du missar floppen är AK inte speciellt stark längre.

 

Och att folk prickar med 72o hela tiden stämmer helt enkelt inte. Om du tycker det är så är det bara börja spela 72o istället för AK.

 

EDIT: Att det skulle vara enklare när färre spelare ser floppen stämmer vekrligen inte. Microlimit är absolut enklast att vinna över. Om du inte gör det är du inte tillräckligt bra helt enkelt. Inget illa menat.

 

Word !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med om det där med att 7 av 10 ser floppen på micronivå! Det är lite jobbigt det där. Även om man bara spelar bra starthänder så träffar man ju inte alltid på floppen men man kan ge sig fan på att den som gick med på 72o träffade! Känns ibland som att det kanske vore lite lättare på lite högre nivå där färre ser floppen? Jag kanske är helt ute och cyklar men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

 

Tror inte folk förstår vad folk menar när dom säger tight och aggressivt. Tycker du för många synar när du höjer med AA höj mer. Börja höj 8bb preflop med de riktigt starka händer. Är det fortfarande 2-3 som synar höj 15bb.

 

Sen måste du lära dig att släppa till exempel AK om du missat floppen och vet att folk synar ner dig med mellanparet. Visst känns det jobbigt att släppa handen när du väntat så länge på den men om du missar floppen är AK inte speciellt stark längre.

 

Och att folk prickar med 72o hela tiden stämmer helt enkelt inte. Om du tycker det är så är det bara börja spela 72o istället för AK.

 

EDIT: Att det skulle vara enklare när färre spelare ser floppen stämmer vekrligen inte. Microlimit är absolut enklast att vinna över. Om du inte gör det är du inte tillräckligt bra helt enkelt. Inget illa menat.

 

Word, helt sant,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att folk prickar med 72o hela tiden stämmer helt enkelt inte. Om du tycker det är så är det bara börja spela 72o istället för AK.

 

Sätt dig själv på AA, KK eller AK och slumpa lite floppar så får du se att tre Fi kommer att vinna de flesta potter om de spelar med slumpade kort. Problemet på lägre nivåer är att om du har tre spelare med efter floppen (vilket inte är omöjligt) så kommer det oftast vara någon som prickar tvåpar/triss... i längden vinner starka starthänder men har man lite otur så kan det brännas rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att folk prickar med 72o hela tiden stämmer helt enkelt inte. Om du tycker det är så är det bara börja spela 72o istället för AK.

 

Sätt dig själv på AA, KK eller AK och slumpa lite floppar så får du se att tre Fi kommer att vinna de flesta potter om de spelar med slumpade kort. Problemet på lägre nivåer är att om du har tre spelare med efter floppen (vilket inte är omöjligt) så kommer det oftast vara någon som prickar tvåpar/triss... i längden vinner starka starthänder men har man lite otur så kan det brännas rätt bra.

 

Just därför man ska höja mer preflop så man inte får med sig tre fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även mot tre motståndare kommer AK vinna mer en sin "fair share" dvs 25% förutsatt att motståndarna är lösa. (Dvs har svag handdistribution.)

 

Kommer du vinna händerna en stor majoritet av gångerna? Nej, antagligen inte, men de gånger du vinner så vinner du ju tre gånger så mycket som det du förlorar de händer du förlorar.

 

Så även om du inte kan undvika att potten blir multiway (och spelar du FL på mikrolimit så kan du oftast inte det) så är AKo en klart lönsam hand.

 

Däremot kan det ju vara bra att inse att händernas relativa värde förändras med karaktäristiken på bordet. Är spelet väldigt löst och passivt så ökar värdet på små/medium PP, Axs och suitade broadwayhänder medans osuit broadway minskar i värde (åtminstonde relativt).

 

Kom ALLTID ihåg att syftat är att vinna mest pengar, inte flest potter.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...