Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag förstår att Ken uppfattas som pompös och extremt arrogant men i min mening så ligger problemet i betraktarens öga. Ken visar stort kunnande vid pokerbordet och det är trots allt det som räknas. Sågar han ngn i Kanal5:s poker så ligger det mer i det än att han bara har ett stort ego. Sen tycker jaga tt jämförelsen med idrottsmännen var onödig och att den inte spelar in på ngt i hans personlighet eller meriter så den diskussionen kan man droppa redan nu. Jag tycker attd et är oerhört skönt att ngn verkligen visar att han tror på sig själv och innan tävlingar säger att han skulle krossa motståndet. Bättre det än att se sveriges största tönt carrolina kluft hångla med gossedjur och säga att hon ska göra sitt bästa och att hon tror att hon hatr en chans att hon kan vinna.

• Svars 231
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
så ligger problemet i betraktarens öga.

Som sagt. Jag uppfattade Kens krönika så att han inte på något sätt likställde sin storhet med Foppas eller Sörenstams utan han tog bara dessa namn som EXEMPEL (för helvete) på stora egon som inte talar högt om sina bravader.

Att Zlatan skulle vara dryg och överlägsen känns - i mina ögon - som ett skämt. Jag uppfattar Zlatan som dryg mot vissa journalister (so?) men i övrigt är han ju snarare lite blyg, fyndig, rolig och väldigt ödmjuk. Han hade aldrig utvecklats på det sätt han gjort utan den egenskapen.

Det finns en massa andra trådar här på ämnet men jag tror att folk blandar ihop två begrepp - ödmjukhet och blygsamhet. Dessa två ord är inte på något sätt synonyma. De har absolut ingenting med varandra att göra.

Blygsamhet är när man att inte talar alls, talar väldigt lågmält eller till och med förringar sina prestationer. Det är ju ”typiskt svenskt”. En blygsam person säger mig inte särskilt mycket. Iaf säger det mig absolut ingenting om personen ifråga också är ödmjuk. Det är sånt som visar sig senare. Framför allt i motgång. Jag känner massor av blygsamma personer...

Ödmjukhet är förmågan att erkänna sina begränsningar och brister, att kunna stå för sina misstag, att ha självdistans och inte ta sig själv på alldeles för stort allvar. Det tycker jag att Zlatan, Jan Guillou, Ken och Muhammad Ali (inga jämförelser i övrigt för i helvete) visat prov på ett stort antal gånger. Alltså: i mina ögon är dessa personer väldigt ödmjuka. Men blygsamma är de ju inte...

Jag känner många blygsamma personer som är helt i avsaknad av ödmjukhet. De är ungefär lika avtändande som kaxiga personer utan ödmjukhet. ;)

Postad

Jag gillar Ken, det är oftast både roande och givande att höra honom kommentera. En sak tycker jag dock att han överdriver: Skicklighetens betydelse i det korta perspektivet. Ofta kommer han med utsagor som att "Phil Ivey kommer att vinna", "Karl Möller kommer att förlora" o s v. Han får det nästan att låta som att den skickligaste spelaren alltid vinner. Jag förstår att han vill lyfta fram skicklighetsfaktorn i spelet, men han vet väl lika väl som vi andra att det inte är en SÅ stor sensation när en dålig spelare slår en bra om det bara gäller en enda turnering.

Postad
som vanligt så urartar diskussionerna. Lite rubrikpill senare och kanske ett olyckligt ordval som "plocka ner" istället för vem vi tror vinner mot ken så är det igång.

Nu vet vi inte detaljerna men det jag var ute efter med tråden var inte att gnälla över hur ken är eller inte är. Jag ville veta om vi kunde bli ett gäng från pf.nu som som samlar till startavgiften för att eventuellt lira en match. Någon som är det?

................

Det skulle innebära att varje pokerforumedlem donnerar 100:-

Nej...

Postad
Jag uppfattade Kens krönika så att han inte på något sätt likställde sin storhet med Foppas eller Sörenstams utan han tog bara dessa namn som EXEMPEL

Tror du att det var en slump att han valde två superstjärnor som exempel? Nej, det är ett (känt) retoriskt knep för att öka sin egen status.

Postad
Jag uppfattade Kens krönika så att han inte på något sätt likställde sin storhet med Foppas eller Sörenstams utan han tog bara dessa namn som EXEMPEL

Tror du att det var en slump att han valde två superstjärnor som exempel? Nej, det är ett (känt) retoriskt knep för att öka sin egen status.

Ja, om man ska två exempel så att folk fattar så bör ju det vara superstjärnor som folk känner till. Det var - i mina ögon - två väldigt bra exempel på det Ken ville säga. Jag tror inte att krönikan var ett försök av Ken att öka sin egen status utan han försökte faktiskt bara förklara läget.

Att Ken vill sälja in sig själv (och med det pokern) är han ju otroligt öppen med så jag förstår inte riktigt problemet där. Men ett fenomen som icke blygsamma personer råkar ut för (i Sverige alltså) är att vissa människor (förmodligen blygsamma såna) medvetet eller omedvetet och ideligen missuppfattar dem. ;)

Postad

Vad man än tycker om Ken så gör han vad som är rätt just nu. Det är en Pokerbom i landet och han har en tidning + ett jobb som kommentator i ett program. Han måste exponeras i media så mycket som möjligt för att säkra sitt varumärke. Det är helt enkelt en profilering av varumärket som Ken gör, han gör det även bra och hottar upp siog själv. Han lyckas t o m få in lite reklam för sin tidning i aftonbladet helt utan kostnad. Det är smart och skall beundras. Hans spel kan jag inte säga så mycket om mer än att han inte gjorde bar ifrån sig i WSOP, tydligen har han placerat sig bra i några turneringar och det är väl alltid trevligt för han. Varför inte täppa till käften på alla kritiker genom att gula Daniel istället för att slåss om att vara störst och bäst i Sverige?

Postad

"Den svenska avundsjukan", känt gammalt uttryck.

Vi har hur många spelare i världsklass som helst här på forumet, men de har inte spelat några stora turneringar än (men de skulle vunnit om de haft råd med inköpet) eller så de har inte vunnit sina miljoner än utan bygger rulle på 0.25/0.50 NL. Men bäst i världen, det har vi många som är här.

(Viss ironi, men hänger man här ett tag så märker man några större egon än Ken, tar du illa upp nu så är du säkert en av de)

Ni som stör er så fruktansvärt på folk och ska "ta ner de på jorden", vågar ni göra som Ken? Eller är det bara den svenska avundsjukan som trycker på?

"Put your money where your mouth is" (Som Ken har gjort då, men ni behöver kanske inte bjuda på bättre odds än 50/50).

Sätt upp en utmaning själva?

Med lite tur så kanske Ken svarar på tråden också? Annars kan ju de som är intresserade av att hosta upp 100k skicka honom ett PM, det är ju schyssta odds.

Peace.

/Trött och febrig Henke

Postad
Vad sägs om att gå samman ett större gäng och skramla till insatsen för en match av slaget som Ken nämner i den här artikeln..

http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,688335,00.html

pokerforum.nu vs ken och så röstar vi fram någon som vi tror plockar ner honom?

Varför?

Är du en av de, som han nämner, som inte klarar av att han är kaxig? Vad är det som gör att vissa retar sig så mycket på Glimne, Markolio och Ken? Känner ni att alla som är kaxiga måste tas ner på jorden?

Har du pengarna och känner at du kan ta honom så ge järnet. I annat fall, lägg ner.

Är Glimne och Markoolio kaxiga????

Det sa jag aldrig. Det är två separata meningar.

Jag passade bara på at fråga varför så många här har svårt att acceptera dessa tre herrar? För att de sticker ut? För att de påstår sig vara förmer än de är?

Postad

Ken e kanon. Kommer att jämföras med Anders Gehrnardt,

Göran Zachrisson och Hegerfors/Ankan! Har spottats på men är numera

mer eller mindre helgonförklarade i sina genres.

Har inte läst Ken i Aftonbladet, men såg honom i 5:an och ser fram mot

hans krönika i PokerMagazine varje nummer. Och hur vi än vrider o vänder på't är han ett lyft och en tillgång för pokersverige.

Stå på dig Ken, vi behöver dig.

Jag hade gärna spelat, men det är ju en hel årslön det där efter skatt så jag passar nog :D

Postad
Rätt svar är 8,53 kronor per skalle. Till och med min matte håller absoluta världsklass nuförtiden...

Tyvärr inte ett inlägg ännu om någon som är intresserad att gå ihop. Och nej, hade inte tänkt att varenda medlem på forumet skulle vara med utan dom som vill, kanske 20-50 pers eller nåt åt det hållet

glömmer alltid hur man cieterar folk så namnet syns men men...

Postad
glömmer alltid hur man cieterar folk så namnet syns men men...

Prova att trycka på "citera" knappen :cool:

Gdaily ska väl spela...

Får han 2.20 i odds? :shock:

vafan, har den alltid funnits där... tidigare skrev jag det här tjafset

men glömde för stunden
Postad
Det var - i mina ögon - två väldigt bra exempel på det Ken ville säga.

Jag tycker inte att det var bra exempel. Mattias Sunnerborn hade varit ett bättre exempel. En svensk som alltid sa att han var bäst i världen och aldrig visade det på något mästerskap. Däremot hade han jäkligt coola solglasögon. Folk störde sig på honom också.

Att folk inte stör sig på exempelvis Annika Sörenstam beror på att hon är bäst i världen.

Ett förtydligande: jag stör mig inte på Ken -- tvärtom så prenumererar jag på hans utmärkta tidning.

Postad
Jag tycker inte att det var bra exempel. Mattias Sunnerborn hade varit ett bättre exempel. En svensk som alltid sa att han var bäst i världen och aldrig visade det på något mästerskap. Däremot hade han jäkligt coola solglasögon. Folk störde sig på honom också.

Jag säger bara inne-EM i Globen. Guld efter att först ha ställt champagnen på kylning :):) . Sunne var alltid en favorit.

Postad

Det här var väl i slutet på 90-talet så förmodligen var solglasögonen rätt fula också va?

Postad

Spelade en turnering på en kortklubb i Stockholm för c:a 5-6 år sedan. Jag blev till slut HU mot Ken och hade 2/3 av markerna. Han ville dela och jag accepterade. När vi skulle dela upp ville han ha 50%. Jag förvandlades till ett frågetecken och vi spelade vidare istället. Han höjde pre-flop och jag gick all in med A9. Han synade ner med sämre ess och vann. Dock minns jag att han pratade väldigt mycket och ofta satte mig på rätt händer vilket var både förbryllande och imponerande. Jag tror det är mycket svårt att slå honom om pengarna inte spelar någon större roll för honom och om man själv spelar med "scared money".

Gillar att han är djurvän och jag tycker att han är en bra som kommentator. Jag förstår dock att man kan störa sig på honom (såg ett nick på Prima: "KOOKen" (menar han "KuKen?)), men någonstans tror jag att de flesta som kan lite poker har respekt för honom.

Postad

Jag tycker Ken är rätt skön. Ser fram mot hans kommentarer i framtida pokerprogram samt hans krönikor. Dock börjar jag undra om han verkligen är så kaxig som folk tror, en verkligt egotrippad person borde väl inte bry sig/störa sig på om andra har åsikter om dennes person? Detta är inte första gången som man läser Kens beklaganden ang. småsinta svenskar. Möjligen har han rätt, men egentligen - vad spelar det för roll?

Och är den typiskt svenska ”avundsjukan” verkligen så svensk? Alla säger så i dylika fall och jämför alltid med USA. Men kanske är det snarare amerikanarna som är avvikande.

Postad

Att folk inte stör sig på exempelvis Annika Sörenstam beror på att hon är bäst i världen.

Ett förtydligande: jag stör mig inte på Ken -- tvärtom så prenumererar jag på hans utmärkta tidning.

Jag håller inte riktigt med. Orsaken till att folk inte stör sig på Annika Sörenstam är - med all respekt - för att hon saknar utstrålning och helt enkelt inte förmedlar något särskilt. Hon är i stort sett enbart väldigt duktig på att spela golf. Hon skulle vara ett skämt om hon försökte sig på den lite mer kaxiga stilen. Hon är sig själv. Rätt tråkig alltså.

Jag har full förståelse för den krönikör som råkar glömma vår längdhopparstjärna. Han var en kul kille men alla stjärnor går inte hem med den stilen. Det är ungefär som casting till filmer. Vissa skådisar - oavsett hur duktiga de än är - passar inte i vissa roller. Ska man besätta en älskarroll väljer man Richard Gere och inte James Woods.

Mattias försökte vara stjärna men han var rätt usel på det. Zlatan har det bara. Ken har en del av det och det duger just nu under pokerboomen. Framöver kan han få konkurrens av yngre, snyggare och bättre lirare. Vi får se hur det går.