Gå till innehåll

Chicago - spelregler


MickeFlaxx

Recommended Posts

Läser reglerna för Chicago på Svenska Pokerförbundets hemsida och har några frågor och kommentarer

 http://svenskapokerforbundet.se/wp-content/uploads/2023/07/Regler_Chicago_SM.pdf

 

12. Varje spelare får 5 kort och får byta 3 ggr och max 4 kort per gång. Byter man ett kort är det öppet byte, dvs först får spelaren ett öppet kort väljer spelaren att inte ta det kortet får spelaren ett stängt kort.

Fråga/kommentar: Hur gör man exakt om korten tar slut?

17. Efter byte skall sidopoäng redovisas i turordning, klockvis. En spelare behöver inte säga exakt vilket par, 2 par, triss osv. denne har förrän det verkligen behövs. Dock får en spelare absolut inte ljuga om sin hand vid poängräkning. En spelare får heller inte fiska tom, ex. låtsas ha ett par för att söka efter information om vilket par en annan spelare har. Det anses vara fusk.

Fråga/kommentar: Den här regeln borde ändras så att man kollar och redovisar sidopoäng efter att man spelat sticken. Så gör iaf vi när vi spelar. Då går spelet snabbare och momentet "fiska" finns det ingen risk för.

18. En spelare som har köpstopp, gäller omedelbart vid 45 sidopoäng eller över, får inte byta kort. Om spelaren byter till sig nytt/nya kort åker den spelaren direkt ner till 0p, eventuell Chicago kvarstår och rundan fortsätter med byten och utspel för alla. Det är tillåtet för dealern att fråga den spelare som har köpstopp om denne önskar göra byte, man får fiska..

Fråga/kommentar: Vadå "eventuell Chicago kvarstår"? Betyder det att om jag råkat göra ett byte, men tagit en Chicago tidigare så behåller jag dom 15 poängen eller om jag brutit en Chicago? Vi kör med köpstopp vid 40, 45 låter rimligt.

20. En spelare får säga ”Chicago” när denne har minst 15p och man måste ha sagt ”Chicago” minst en gång i en omgång för att kunna vinna omgången. Man får säga Chicago hur många gånger man vill under en omgång.

Fråga/kommentar: Vi kör med att man får säga Chicago när man vill, alltså man får hamna på minus och att man inte alls behöver ha haft en Chicago för att vinna. Våra regler är sämre, jag ska överväga med mina kamrater att ändra.

21. Den som kommer till 52p eller över OCH inte har sagt Chicago har per automatik förlorat omgången omedelbart och sitter ute tills resten av spelarna spelar klart omgången. Man är diskad och får inget omgångspoäng.

Fråga/kommentar: Den är tuff! Borde vara att man hamnar på 0 och får spela vidare?

23. Spelaren som har sagt Chicago påbörjar då stickspelsomgången kallat utspel och måste vinna varje stick för att ha klarat av Chicagokravet. Inga andra sidopoäng än +15, -15 eller +10 delas ut när någon har sagt Chicago.

Fråga/kommentar: Vi kör med att man ändå får poäng för sidopoäng, för att spelet ska gå snabbare. En smaksak.

26. Vid utspel gäller att man följer färg när man kan och sakar kort när man inte kan. Om man sakar fel färg fast man kan följa rätt färg och det inte åtgärdas innan nästa spelare har lagt sitt kort får den felande spelaren sin hand dödförklarad och får inte spelare vidare utspelet. Dock får spelaren eventuell sidopoäng för sin hand. Vinnaren är den som följt färg i sista stick och som inte har varit den felande spelaren.

Fråga/kommentar: Man borde inte få sidopoäng om man inte följt färg om man kan. Och vad händer om man inte upptäcker att någon inte följt färg och spelet går vidare. Risken är då stor att fel spelare vinner sista sticket. Det går liksom inte att gå tillbaka och spela om, utan den "fuskande" spelaren.

27. Den spelare som vinner sista sticket får 5p, går spelaren ut på en 2:a belönas det med att spelaren får 10p, vare sig man vill eller inte.

Fråga/kommentar: Vi kör med 2p för stickspelet och 5p för att gå ut med en 2'a. Smaksak.

28. Spelare som får 52p eller över och som inte har sagt Chicago förlorar omgången omedelbart och får 0 poäng i omgångspoäng och sidopoäng. Man blir diskad. De andra som är kvar i spelet spelar klart omgången och får respektive poäng för de tre platserna.

Fråga/kommentar: Hård regel. Jag tycker att man åtminstone borde hamna på 0 och får spela vidare. Vi har inte denna regel, och det är fel. Spelet är ju ändå Chicago! Vi får ändra oss.

Poängberäkning
Vunnet sista stick 5p – utgång sista stick med en 2:a 10p (vi kör med 2 och 5 poäng)
Chicago bruten minus 15p och den spelare som bryter Chicago får 10p (vi har inte att "brytaren" får 10p)
Köpstopp, omedelbart vid 45p (vi kör köpstopp vid 40p)
Man kan inte hamna på minus, man kan inte ha sämre än 0. (vi tillåter minuspoäng, lite bökigt att räkna dock, vi ska nog ändra oss efter att jag läst detta)
 

Någon som har svar på mina reflektioner?

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad händer vid royal flush eller straight flush med era regler, om spelaren som har kombinationen ligger på minuspoäng? De 52 poängen som utdelas för kombinationen räcker inte för att ta segraren upp till målet på 52 poäng. Räknas det ändå som omedelbar seger, eller fortsätter spelet tills spelaren (eller någon annan spelare) når ända upp till 52 poäng?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...