Gå till innehåll

Gå från FL till NL, tips och råd uppskattas!

FlippFlopp

Recommended Posts

Tjena där, detta känns lite konstigt, jag har nyligen bytt från fixed limit (1/2 sh) till NL, jag kör nu 25NL och 50NL på partypoker (.25/.5$ reps. .5/1$ blinds)

Jag har märkt att jag e lite udda..på det sättet att jag inte vet hur mkt jag ska betta med olika händer, jag vet inte riktigt heller så värst mycket om NL känns det som ibland..tex. hur bör A9-AT-AJ och AQ spelas innan floppen? hur bör de spelas på en missad flop, en eller flera motståndare, är det rimligt o syna en allin/gå allin med top pair och stabil kicker i tidigt skede av handen?

Hur bör kraftkort som AA / KK spelas? jag har bettat relativt stort för att vara på den säkra sidan, tänkte som så att, i värsta fall synar ingen, bettar jag för lite kommer elof med J9s dra ut mig, det suger..men men, iblan synar de med skräp ivf, det man vill antar jag, men ibland drar de ut en, och när de inte drar ut en får man mindre pengar, AA och KK känns som väldigt stela händer, om jag har förstått d rätt måste jag aggra ner dom extremt hårt, inte låta ngn elof få gratiskort, korrekt? blir det inte oftast så att man får små små potter, och ibland gigantiska när de är idioter?

sen har jag lite funderingar kring parade hålkort, allt från 22 till TT, hur bör/kan de spelas? jag förstår vikten av att variera mitt spel, jag försöker göra detta också, jag vinner dock aldrig något med dessa händer FÖRUTOM när jag settar flopen eller turn om jag fått se den billigt, jag vet inte om det är värt o betta ett pocketpair som 99 när det ligger överkort på floppen, jag menar pp's kan bara improvas med 2 outs, och har de då dig outpaired drar du nästan död..enda läget jag ve thur d ska spelas är när det bara flppar undercards, då ere bara o ösa !

bör jag rimligen folda alla pp's näre floppar overkort och det är mkt action utan att jag drar ett set? jag antar det sålänge

ang. Potodds har jag en till fråga, jag spelade som sagt mestadels FL förut, jag hade en teknik jag använde där för att räkna ut potoddsen, den byggde sig tyvärr på BB vs SB strukturen, det blir inte kanske komplicerat men jobbigt och tar lite längre tid o applicera denna vid NL, när man bettar större och inte efter en "mall", ngn som har en enkel metod jag kan sno ;P?

angående bluffar, jag har förstått en sak och det är, big means small, dvs om någon bettar vad som verkar för stort bluffar de antagligen ,detta kan man ju använda när man stabbar bluffar, men vad är då ett ungefärligt sätt att bluffa på ? jag blir ofta tagen och det e rätt frusterande, bluffa för övrigt känns väldigt olönsamt, man får ofta riskera mer pengar än vad man vinner, dvs jag måste kanske lyckas med 2-3 bluffar på varje jag misslyckas..känns inte värt det nästan, bör jag kanske var mkt selektiv när jag ska bluffa?

om ni har några tips eller råd eller vad som helst, bara skjut, NL-böcker medmera, försöker bara lära mig NL nu, FL känns oerhört stelt och enformigt och mekaniskt, får en kännsla att man spelar mot datorn ibland :-(

* Pillar på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ingen expert, men någon måste ju ta tag i tråden så jag får väl börja, så kan man rätta mig sen.

jag vet inte riktigt heller så värst mycket om NL känns det som ibland..tex. hur bör A9-AT-AJ och AQ spelas innan floppen?

A9, och AT ska spelas i sen position om alls. AJ och AQ brukar jag spela mer agressivt, helst om de är suited.

hur bör de spelas på en missad flop, en eller flera motståndare, är det rimligt o syna en allin/gå allin med top pair och stabil kicker i tidigt skede av handen?

Generellt sätt inte alls, men om det bara ligger underkort och du tror dig vinna om du träffar någon av paren så kan det ju vara värt att syna. Om inte annat så för att visa att du inte lägger dig för vad som helst.

Och nej, det är inte rimligt att gå all in med top pair.

Hur bör kraftkort som AA / KK spelas? jag har bettat relativt stort för att vara på den säkra sidan, tänkte som så att, i värsta fall synar ingen, bettar jag för lite kommer elof med J9s dra ut mig, det suger..men men

Raisa, raisa raisa. Få in alla pengar som bara går i potten. Det är mer värt att vinna en liten pott än att förlora en stor mot draghänder. Du kan inte räkna med att få in hela din lön på dessa.

AA och KK känns som väldigt stela händer, om jag har förstått d rätt måste jag aggra ner dom extremt hårt, inte låta ngn elof få gratiskort, korrekt?

Ja, finns ingen som helst anledning att slowplaya dessa eftersom de ganska sällan förbättrar sig. Slowplaya är enbart bra när du har råd med att deras hand förbättrar sig.

sen har jag lite funderingar kring parade hålkort, allt från 22 till TT, hur bör/kan de spelas?

Ganska sällan värt att raisa dessa mot 10 pers. Spela billigt till floppen. Träffar du trips har du monster, annars är det bäst att lägga ner. (förutsatt att ditt par inte är högre än bordets högsta, men det är ju 22-TT väldigt sällan)

angående bluffar, jag har förstått en sak och det är, big means small, dvs om någon bettar vad som verkar för stort bluffar de antagligen ,detta kan man ju använda när man stabbar bluffar, men vad är då ett ungefärligt sätt att bluffa på ?

Ibland är de bara korkade också, på dessa nivåer kan folk göra vad som helst, och det är oftast bättre att inte syna med medieokra händer och låta de vinna en liten pot om du inte är jävligt säker på att din hand håller mot en bluff/semibluff. Om det är en ihärdig bluffare så vänta hellre på de rätta korten och sänk honom rejält istället.

bluffa för övrigt känns väldigt olönsamt, man får ofta riskera mer pengar än vad man vinner, dvs jag måste kanske lyckas med 2-3 bluffar på varje jag misslyckas..känns inte värt det nästan, bör jag kanske var mkt selektiv när jag ska bluffa?

Att bluffa mot fler än två motståndare är i princip aldrig värt det. Folk callar dig även om de sitter på skräp, om inte annat så för att de inte fattar spelet. Bluffa mot dåliga motståndare går inte, för de vet inte när de ska lägga sig. Att bluffa på rivern är att bluffa stort eller inte alls vilket gör att potten måste vara ganska stor för att det ska vara värt det.

Att bluffa mot shortstackade är omöjligt, eftersom de troligtvis förlorat ganska många händer innan och är på mer eller minde tilt och inte bryr sig om sina sista pengar och slänger in de Ace high om det skulle vara så.

Att bluffa på flop är mkt mer effektivt än att blufa på river, för att motståndaren vet att han kommer vara tvungen att calla minst två till bets för att få se din hand, medans han på rivern bara behöver calla ett.

Många synar dock ett bet på flop, men lägger sig för ett på turn, så om du vill bluffa på flop kan du räkna med att du kommer behöva göra ett bet till på för att få honom att gå iväg.

Ibland är ju motståndaren helt uppebar med sin hand. (T.ex. i PLO kan du räkna med att en motståndare på ett 0.5/1 person sitter på AAxx om han höjjer max pre-flop) men om du är osäker får du tänka såhär, hur säker är jag på att han ska lägga sig? Hur stor är potten? Så får du göra lite huvudräkning på hurvida du har potodds/odds på att han ska lägga sig och göra ett bet efter det.

Länk till kommentar

Tråden passar bra här.

Boken Johan Axelsson tipsar om är bra, mycket bra men den är inte direkt skriven för spel på nätet med maxupptag på 50bb. Det krävs en hel del justeringar av spelet iom att nästan alla händer man spelar blir all-in före eller på floppen.

På Prima $0.25/$0.50 så är det väldigt sällan all-in pre/post-flop, vet inte vilken limit/rum du spelar på dock.

Länk till kommentar

Jag har märkt att jag e lite udda..på det sättet att jag inte vet hur mkt jag ska betta med olika händer

Utan att gå in på spelbara händer i olika situationer, så:

Om du skall beta med en hand, så är mitt råd till en nybörjare att alltid beta lika mycket varje gång, alltså lika mycket i förhållande till potten. På detta sätt undviker du att en vaken motståndare kan få tells på dig utefter storleken på din bet.

Du bestämmer själv om denna bet skall vara halva potten, hela potten, två gånger potten osv.

Alla som skriver i detta ämne rekommenderar en bet på storleken kring potten. Då kommer inte draghänder att ha matematiska odds att syna - men nästan. Detta innebär att dom gör ett förlorande spel - och i så fall gör du ett vinannde.

När du blir mer klädd i NL så kan du variera din betstorlek utefter vad du tror fi har, men som nybörjare - alltid samam summa i procent av pot.

Länk till kommentar

Tråden passar bra här.

Boken Johan Axelsson tipsar om är bra, mycket bra men den är inte direkt skriven för spel på nätet med maxupptag på 50bb. Det krävs en hel del justeringar av spelet iom att nästan alla händer man spelar blir all-in före eller på floppen.

På Prima $0.25/$0.50 så är det väldigt sällan all-in pre/post-flop, vet inte vilken limit/rum du spelar på dock.

På prima är det väl 100 bb i maxupptag? Det står ju för övrigt i FlippFlopps post att han lirar på party poker...

Länk till kommentar

• 1 month later...

Har oxå lite funderingar kring detta:

Jag spelar just nu 3/6$ fixed. Och plussar lite smått. Men har på senare dar börjat fundera på NL. Delvis så tycker jag det verkar lite roligare å inte så mekaniskt, och så verkar det som den bättre spelaren har ett större övertag över den sämre. Har testat NL några få ggr på d lägsta nivåerna, och har då endast använt mig av d kunskaper jag har inom FL. Vilket har fungerat hyfsat bra ändå.

Nu till frågan. Hur är det med spelkvalitén i NL? Jämförelsevis me FL? Är inte så inne på blinds, men om vi tar ex. 200NL på Party. Kan man jämföra med en nivå i FL? Och vad kan en bra spelare snitta i timmen på ex. 200NL?

Är inte ute efter x-akta siffror utan bara ungefär. Undrar också hur stor omställningen skulle bli, för det känns lite som att börja om från början. Som att jag måste skaffa massa nya böcker, börja spela på micronivå igen osv.

Sen antar jag att multitabling blir lite svårare, då du måste ha bättre koll på dina motståndare. För ett misstag kan ta ganska ordentligt på stacken.

Sen en sak jag lagt märke till d få ggr jag lirat NL är att jag spelar betydligt lösare. Anledningen är väl att det är såpass billigt och gå med och att de implicita oddsen är såpass mkt större i NL. Men jag är ganska säker på att detta är fel, eller? Men övrigt är det stora förändringar i spelbara händer Preflop?

Sen kan det oxå vara att blindsen bara legat på 0.25-0.50 resp. 0.5-1 vilket är betydligt lägre an 3-6 fixed.

Och till sist, hur är det me raken i NL? I FL-lowlimit är det relativt svårt att överleva pga raken, är det likadant i NL?

Tack på förhand!

Länk till kommentar

jimbo, mkt text lite tid :P

vet inet hur man ska komma fram till hur mkt pengar ud kan räkna med att tjäna jämfört med FL, det är ett helt annat gigg, jag är en förlorande spelare i FL, jag är en vinnande i NL, det passar mig bättre, varken NL eller FL är "bättre" det enda som skiljer är just hur de spelas, och bara ta det du tycker om mest / tjänar mest på, ingen kan säga hur mkt du kan räkna med att scoopa in på NL, du för testa dig fram helt enkelt.

implicit odds är mkt större i NL ja men det gäller ju o veta när dom är det också..

angående raken så kommer den käka rätt mkt från dig i NL också, man förstår inte hur mkt raken käkar från en tills man kollar..oavsett om du spelar NL eller FL lr PL så kommer raken käka dig, MEN läs Gdailys post angående rake m.m ( du kan söka på den orkar inte länka :P)

där förklarar han att vid högre rake så tjänar man på att lira NL pga att raken är mer avgörande i FL där man många gånger bara komma ha marginellt bättre hand, man kommer förlora många många fler potter, du kommer vinna många många fler, I NL är det oftast så att man kan sitta o uggla ett tag, scoopa en pot, ta det lungt o invänta rätt läge för att ställa in och därför förlorar man inte så mkt på raken(?)

men för att komma till poängen, du får helt enkelt lira det o komma fram till en egen slutsats, ingen kan bestämma vad du ska lira och det är omöjligt o räkna ut hur mkt du kan tjäna =)

Länk till kommentar