Gå till innehåll

Ett vanligt scenario kring implied odds?


PalsHaMMaR

Recommended Posts

Anta att jag har 4-flushdraget på flop. Potten är 300$ och jag har en motståndare. Han bettar 100$, potten växer till 400$, det kostar mig 100$ att calla, vilket ger mig pot odds på 4-1, identiskt med mina odds för att få ett färgkort på turn (4-1).

 

Då till min fråga: Om jag nu skulle vara 100% säker på att jag kunde betta 200$ och bli callad på river om jag satte flushen, ska då dom 200$ adderas i flop-potten eller ska dom delas upp så jag adderar 100$ i flop-potten och sedan eventuellt 100$ i turn-potten?

 

Blev kanske lite invecklad svenska men hoppas ni förstår.

 

/Erik

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta att jag har 4-flushdraget på flop. Potten är 300$ och jag har en motståndare. Han bettar 100$, potten växer till 400$, det kostar mig 100$ att calla, vilket ger mig pot odds på 4-1, identiskt med mina odds för att få ett färgkort på turn (4-1).

 

Då till min fråga: Om jag nu skulle vara 100% säker på att jag kunde betta 200$ och bli callad på river om jag satte flushen, ska då dom 200$ adderas i flop-potten eller ska dom delas upp så jag adderar 100$ i flop-potten och sedan eventuellt 100$ i turn-potten?

 

Blev kanske lite invecklad svenska men hoppas ni förstår.

 

/Erik

 

Varför skulle du vilja betta mer än $100 (för syn) mot en motspelare om du vet att du blr synad ? jämna pengar på en 1/3 chans. Dessutom blir de implicita oddsen sämre eftersom stackarna krymper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev kanske lite invecklad svenska men hoppas ni förstår.

 

Uppenbarligen var det minst en som inte förstod. ;)

 

De pengar du "vet" att du kommer att få in i potten när du sätter färgen ska du räkna med när du räknar pottodds redan på floppen. Dock får du dra av lite för scenariot att du inte sätter färgen på turn och att din motståndare då bettar bort dig från handen (så att du aldrig får se rivern).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir alltid svajigt att räkna med både turn- och riverkortet när man ska bestämma sig för syn eller ej, speciellt om man spelar NL, vilket inte framgår av din fråga om du gör. Jag tycker dock att det ser ut som att du menar FL. Hur som helst är det oftast ganska oanvändbart att räkna båda korten samtidigt, det är ju bara ett kort du ska betala för att se, eller hur?

 

Det mest lämpliga är att först bestämma om du ska se turnkortet, och sedan göra en ny bedömning på nästa gata. Som du säger ger potten själv dig odds att syna, och med medräknade implicita odds är det en helt självklar syn. Träffar du färgkortet på turn bör du kunna vinna åtminstone en big bet till av honom (om du exempelvis checkar turn och bettar river), och ofta två eller till och med tre. Och även om han inte ger dig något betalt så går du ändå jämnt upp på en syn.

 

Om du inte får ditt färgkort på river, måste du göra en ny uträkning. Om han bettar ligger det $700 i potten och du måste betala $200. 2 till 7 är sämre pottodds än dina odds för att träffa (1 till 4 eller 2 till 8). Är du däremot 100 % säker på att du kan klämma ur honom en extra bet på rivern så får du ju oddsen 2 till 9, vilket ger dig skäl att syna. 100 % säker kan man förstås inte vara, men med position går det oftast att få den sista betten. Det är en marginell situation, så om du lägger dig eller synar på turn spelar inte så stor roll för din vinst i det långa loppet.

 

Som svar på din fråga: Ja, om du ska bestämma dina implicita odds inför att syna turn ska du addera de $200 som du är säker på att få om du träffar till den nuvarande potten. Att han ska syna $200 på just river är svårt att vara säker på, kommer det till exempel kort i din färg på både turn och river och han inte har något sådant lär det bli svårt att få betalt. Att du får i snitt minst en extra big bet varje gång du träffar i detta läge kan du nog dock räkna med. Att man skulle hålla på och "dela upp" satsningar som man är säker på att få verkar helt meningslöst. Däremot bör man dela upp sina oddsberäkningar på flop och turn och inte räkna båda samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar några parametrar men gör några antaganden. Svårt att räkna på odds också, jag räknar på EV istället.

 

Om vi antar att du lockar av honom $200 på varje gata efter att du satt färgen och att du räknar med att fi betar $200 på turn om färgkortet inte kommer skulle jag räkna så här:

 

Du får dela upp beräkningen på tre fall:

 

1. Färgkortet kommer på turn

2. Färgkortet kommer inte på turn men på rivern

3. Färgkortet kommer inte alls.

 

1: Sannolikheten är 9/47=0.19 att färgkortet kommer på turn. Då vinner du $500 + 400 + 400 = $1300 efter att ha stoppat in $500. Plus $800.

 

2: Sannolikheten är (38/47)*(9/46) = 0.16. Då vinner du $1300 efter att ha stoppat in $500. Plus $800.

 

3. Du gör av med $300 och vinner inget. Sannolikhet (38/47)*(37/46)=0.65. Minus $300.

 

EV: 0.19*800+0.16*800-0.65*300=152+128-195=85

 

Plus EV alltså, men å andra sidan förutsätter vi att fi tomtar sig rejält!

 

EDIT: Räknade fel första gången, glöm det om ni hann läsa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckeln till om man ska syna blir alltså:

 

1. Hur mycket man kan locka av fi vid träff.

2. Hur mycket man tror fi kommer beta om man inte får färgen på turn.

 

Om man tror att fi kommer med en check eller menlös bet på turn, har man faktiskt odds att syna :) . Men en bra fi gör väl inte det?

 

EDIT: Eller snackar vi fixed limit? Då är ju uträkningen nästan exakt och vi har en självklar syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...