Gå till innehåll

Allt om La Vuelta a España!


TANDEMCYKELN

Recommended Posts

Vänner,

 

Lördag den 27 augusti börja La Vuelta a España och givetvis kommer man att se så mycket från loppet som bara är möjligt. Det finns inte mycket som är bättre i världen än en bergsetapp i "de tre stora", där Eurosport sänder från start.

 

Vueltan ser ut att bli fin. Några riktigt fina bergsetapper, där man verkligen får veta att man lever. Etapp 10 och etapp 11 verkar riktigt lovande. Sedan har vi etapp 14 som verkar ha ett riktigt mördande slut. :) Även etapp 15 ser riktigt lovande ut. Etapp 14 och 15 går på en helg, så den helgen är redan bokad!

 

Vad tror ni om lagen? Några klara favoriter? Mitt favoritlag T-Mobile lär inte ha särskilt mycket att sätta mot, tyvärr. Att jag började tycka om T-Mobile, eller Deutsche Telekom som det hette förr i tiden, berodde på att jag såg på Tour de France för många år sedan. Det var det år som Bjarne Riis var lagkapten, men inte riktigt hade funnit formen. Som tur var hade Bjarnes adept, Jan Ullrich, funnit sin form och tog sedan över kaptensrollen. Jag kommer speciellt ihåg en incident, då Bjarne fick punktering. Han lyfte upp cykeln över huvudet och slängde ner den i diket. :D Då hade Bjarne råkat ut för en massa otur, plus att han inte alls var i form. Det var tider det.

 

Liberty-Seguros ser ofantligt bra ut. Med cyklister som Roberto Heras, Joseba Beloki och Gonzales de Galdeano kommer de säkert att vara med och fajtas i täten. Phonak kan kanske också bli riktigt trevliga.

 

Sedan vill jag givetvis också höra vad ni tycker om Roberto Vacchi och Anders Adamsson. Enligt mig finns det inga bättre kommentatorer över huvud taget! Robertos engagemang slår allting annat. Han är extremt påläst och då han själv är gammal cyklist kan han allting som rör cykling. Målspurterna är också klassisk mark för Roberto. Han verkligen lever sig in i spurterna och VRÅLAR verkligen ut det han ser. GULD VÄRT!

 

Anders är bra han också. Jag gillar speciellt Anders kommentarer om cyklisternas kläder. :D Anders har jäkligt skön humor!

 

Nu har jag säkert glömt tusen saker, men ni får fylla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roberto Vacchi är den bästa kommentatorn någonsin - alla kategorier. Utan tvekan. Jag har stuckit hem från jobb för att kolla på Tour de France. Allt tack vare Vacchi.

 

Årets vuelta.

Favoriter:

1. Om hans knä håller. Alejandro Valverde. Den ende som hängde med och slog L. Armstrong i spurten upp till Courchevel. Helt otroligt. Okej Lance gav nog inte allt men ändå. Valverde är ung men har ändå varit med flera gånger och placerat sig bra. En av de tre som är cykelsportens framtid(Basso, Cunego är de andra.

 

2. Heras. Rutinerad som få. Tre Vuelta segrar. Har ett väldigt starkt lag(Galdeano, Beloki, Serrano, Nozal) och en stark ledare i Manolo Saiz. TDF är för svårt för Heras. Det går för fort på alla slätetapper. Han är helt utrbränd när han kommer till bergen. Touren vinner man inte om man inte är en bra tempoåkare och klarar det mördande tempot första en och en halv vecka. Vueltan har inte samma tempo på slätetapperna och Heras kommer "utvilad" till bergen. Där är han tredjen bäst i världen och eftersom den bäste(Armstrong) och näst bäste(Basso) inte är där kommer han nog ta ett par segrar i bergen.

 

3. Mancebo? Kommer han till start? Isåfall är han en given pallkandidat. Men han vinner inte, han har inte det avgörande rycket.

 

återkommer med fler favoriter när den deffenitiva startlistan kommer. Tillsvidare, titta in på cyclingnews.com. Mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...