morberg Postad 21 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Synen pre bör väl vara ok mot tre motståndare, däremot så tycker jag att du gör ett misstag som inte cappar när det kommer tillbaka till dig och det garanterat blir en 6-vägspott. Suitade ess bör ha rätt hyffsad equity i det läget även när du är uppe mot en trebethand. Hm, det har du nog rätt i. Sen kommer det ju inte vara särskilt svårt för dig att torska 110BB med den spelstilen . Jag är redan på god väg.
morberg Postad 21 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Kan jag fråga hur många händer du har spelat totalt på de olika nivåerna? Det jag har loggat i PT (vilket är det mesta sedan 0,5/1) är: 0,25/0,50: 1k händer, -3,7BB/100 0,5/1: 5k händer, +3BB/100 0,5/1 (6-max): 1,5k händer, +4,9BB/100 1/2: 6k händer, +3,9BB/100 1/2 (6-max): 3,5k händer, +1,7BB/100 1/2 (5-max): 1k händer, +3,8BB/100 £1/2: 1k händer, +5BB/100 $2/4: 14k händer, +1,6BB/100 $5/10: 325 händer, -7,5BB/100 Totalt: 33k händer, +2,16BB/100
Nocturnal5 Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Du har inte spelat jättemånga händer, men det ser ju rätt bra ut tycker jag. Du ligger bättre till på 2/4 än vad jag gör. Jag har haft en del oflyt sedan jag hoppade upp. Låg på 5+BB/100 på 1/2 på 30k händer eller så för att hamna under 1BB/100 på mina första 10k på 2/4. Vet med mig att jag har haft rätt många oturs-sessioner, men det gömmer sig nog en del dåligt spel där också. Dags att läsa om SSH och analysera lite antar jag. (Har spelat mer händer både på 1/2 och 2/4 innan, men jag tog en lång paus och startade om med liten rulle igen så det totala antalet händer är nog närmre 100k) Ska bli intressant att följa ditt spel på 5/10. Hoppas du fläskar på med många roliga HH.
morberg Postad 21 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 21 Augusti , 2005 ...för att hamna under 1BB/100 på mina första 10k på 2/4. Läste du min dagbok från 2/4? Jag låg ~45BB back efter 9k händer, men det ordnade upp sig så snart jag startade dagboken. Vet med mig att jag har haft rätt många oturs-sessioner, men det gömmer sig nog en del dåligt spel där också. Dags att läsa om SSH och analysera lite antar jag. Jag tror att jag synade ner för många händer på 2/4. Sen jag började släppa mina sämre händer mot CR på turn och liknande gick det bättre. Ska bli intressant att följa ditt spel på 5/10. Hoppas du fläskar på med många roliga HH. Den senaste var inte särskilt representativ. Postade mest den för att få vräka av mig. Men bättre HH kommer om jag bara överlever nivån
morberg Postad 21 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Hamnar ibland i SB vs. BB på 5/10 och vet inte riktigt hur aggro jag ska vara. Här kommer ett exempel: Party Poker 5/10 Hold'em (9 handed) converter Preflop: morberg is SB with 6h, Kd. 7 folds, morberg raises, BB 3-bets, morberg calls. Försöker stjäla BB när jag är först in med K hög (även om Abdul säger att Q hög är tillräcklig från SB fegar jag ofta ur med den och nöjer mig med Q9 eller nåt). BB smäller tillbaks och jag synar. Flop: (6 SB) 9s, Jd, 3s (2 players) morberg bets, BB raises, morberg folds. Jag bettar ut igen som bluff, BB höjer och jag lägger ner. Final Pot: 4.50 BB Detta var första handen jag spelade mot fi som verkade vara kompetent i andra händer han spelat, men jag känner mig ganska osäker på vad som är rätt beteende. Vi bryter ner det lite. Pre-flop: Att höja först in måste vara ok. Att inte cappa måste vara rätt. Fold mot 3-bet kan väl inte vara bra? Floppen: Check-fold på floppen känns vekt, men det är kanske rätt? Bet-fold (som jag väljer nu) gör att jag åtminstone tror att jag är slagen. Check-syn verkar bara dumt - vad drar jag till i denna lilla pott? På det hela taget kanske jag gjorde rätt, men varför är jag då inte nöjd?
Ekenstar Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Floppen:Check-fold på floppen känns vekt, men det är kanske rätt? Bet-fold (som jag väljer nu) gör att jag åtminstone tror att jag är slagen. Check-syn verkar bara dumt - vad drar jag till i denna lilla pott? På det hela taget kanske jag gjorde rätt, men varför är jag då inte nöjd? Du glömmer ett alternativ: check-raise
Nocturnal5 Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Kan det vara betten på flopp? Jag tror att check på flop är bra. Sedan kan du ta ställning till om det är c/f, c/c eller c/r som gäller. Jag gillar att vara aggro HU men jag kan inte tänka mig att du ligger bäst till här eller att du kan få ut honom ur handen. Jag hade kunnat tänka mig en c/f, även om det är en smula mesigt.
morberg Postad 21 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Du glömmer ett alternativ: check-raise Det känns ännu värre. Men så spöade du mig också i HU Menar du att det skulle vara rätt spel här? Det kräver väl nästan att man betar ut på turn för att vara lönt, eller?
Waggho Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Jag tror att det är svårt att spela den handen på ett sätt som gör att man känner sig nöjd efteråt. Med en så pass svag hand och ur position har man inte mycket hopp efter BB:s trebet. När floppen missas skulle jag nog föredra att checkfolda. Om du bettar kan du ju nästan vara säker på att han höjer efter hans aggressivitet preflop, oavsett vad han har. Men jag skulle inte känt mig nöjd efter att ha lagt mig heller.
Gyre Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Tror nog faktiskt inte check-fold är fel på floppen där. Hans 3-bet ställer till det. Sitter han på ett pp lägger han ju knappast HU mot ett SB i en pott på 7. De flesta andra händer han kan tänkas 3-betta som inte parade på floppen är ju två överkort eller ett överkort tillsamans med en hålstege eller liknande, vilka han inte heller lär lägga mot ett SB. Mycket svårt att se han lägga sig så ofta på floppen som du behöver för att dit bet ska vara motiverat. Om det inte är en spelare du vet är gryyymt vek. Höjningen från SB är inget att orda om där emot.
Svinto Postad 21 Augusti , 2005 Rapport Postad 21 Augusti , 2005 Jag röstar nog på check-raise på floppen. Om han då trebettar ligger du förmodligen en bra bit efter, synar han är saken biff (nåja . Bet-fold tror jag inte alls på. En aggressiv motståndare kommer ju att höja oavsett vad han har.
Ekenstar Postad 22 Augusti , 2005 Rapport Postad 22 Augusti , 2005 Du glömmer ett alternativ: check-raise Det känns ännu värre. Men så spöade du mig också i HU Menar du att det skulle vara rätt spel här? Det kräver väl nästan att man betar ut på turn för att vara lönt, eller? Om du ska bluffa så tycker jag det är bättre att checkraisa än att betta på floppen. Eftersom han reraisade preflopp lär han fortsätta att vara aggresiv på floppen och höja vare sig han träffar eller inte. Mycket beror på vem du möter men check-raise eller check-fold på floppen. Och check-fold känns ju lite vekt.
Nocturnal5 Postad 22 Augusti , 2005 Rapport Postad 22 Augusti , 2005 Jag röstar nog på check-raise på floppen. Om han då trebettar ligger du förmodligen en bra bit efter, synar han är saken biff (nåja . Bet-fold tror jag inte alls på. En aggressiv motståndare kommer ju att höja oavsett vad han har. Jag tror nog på c/f om det är en "vanlig" motståndare (som jag sa innan). Skulle bara gå på svintos linje med c/r om det var en total pajas som satt på BB. Att betta ut känns inte bra iaf.
elvis77 Postad 22 Augusti , 2005 Rapport Postad 22 Augusti , 2005 Jag tycker att man ska ha en skaplig read för att ta sig ann en sådan snubbe. Kör en CF på floppen, raisa på samma sätt(oasett kort) nästa gång det foldas fram till dig i SB, lägger han sig/kör samma 3-bett ??, vid någon träff eller A hög kör så hårt du kan (ialla fall fram till river). Det är perfekt om du får visa upp en dålig hand, helst om du slår honom. Sedan kan du lugna dig och spela bra händer mot honom, han kommer betala av bra varje gång.
morberg Postad 22 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 22 Augusti , 2005 Jag tycker att man ska ha en skaplig read för att ta sig ann en sådan snubbe. Kör en CF på floppen, raisa på samma sätt(oasett kort) nästa gång det foldas fram till dig i SB, lägger han sig/kör samma 3-bett ??, vid någon träff eller A hög kör så hårt du kan (ialla fall fram till river). Det är perfekt om du får visa upp en dålig hand, helst om du slår honom. Sedan kan du lugna dig och spela bra händer mot honom, han kommer betala av bra varje gång. Tack för tipset, jag hade inte tänkt på (den egentligen självklara) uppföljningen att fortsätta att hamra på honom i en annan hand för att dra ut mer info om hur han spelar.
Waggho Postad 26 Augusti , 2005 Rapport Postad 26 Augusti , 2005 Nå, hur går det? Flera dagar sen du skrev sist!
morberg Postad 27 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2005 Nå, hur går det? Flera dagar sen du skrev sist! Semestern är slut och jag har börjat jobba. Det har inte blivit så mycket tid till poker, men jag återkommer när jag hunnit med några händer till. (Tänkte spela lite 4-bord 1/2 6-max på expekt för att få in 10BB till kudden först. En $100-bonus på 5x är jag ännu inte för fin för )
morberg Postad 29 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Snabbuppdatering: $100 bonus på Expekt klar, så nu har det blivit lite 5/10 igen. Fick en K-hög färgstege igår. Kul, men det blev inte mycket betalt för den (fyra på brädan, K på hand). Hamnade på världens sämsta bord nyss (dvs. bra för min del) med över 40%VPIP och spelade som var hur passiva som helst. Tyvärr träffade jag ingenting och slutade ner 15BB. Tyckte att jag spelade bra trots allt. Öppnade upp ett andra bord och hade bredvid (satte mig inte ner), som ett första steg att börja köra flera bord samtidigt. Totalt har jag förbrukat 30BB av min kudde och har spelat drygt 500 händer. Jag har ~100BB kvar i kudden (som fylldes på med Expektbonusen). Vi får se om jag orkar använda upp allt på 5/10 eller om jag fegar ur tidigare.
SpaderKing Postad 30 Augusti , 2005 Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Använder du fold-em och/eller PokerOffice då du lirar?
morberg Postad 30 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 30 Augusti , 2005 Använder du fold-em och/eller PokerOffice då du lirar? Inget av det. Jag kör med PokerTracker och PokerAce Heads-Up Display. Har licens på PokerOffice, men det funkar inte med olika alias på flera sajter så jag dumpade det. V.g. fold-em skulle jag inte kunna definiera starthandskrav tillräckligt bra för att låta en dator mucka dåliga händer. Beroende på motståndare är vissa händer spelbara i en del fall och skräp i andra (efter en höjning från en galning är t.ex. fler händer spelbara än efter höjning från en sten för att ta ett exempel).
morberg Postad 31 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Körde två bord idag och jag spelade helt ok så när som på ett misstag på river i en hand med triss i tior mot stege där jag borde nöjt mig med att syna en höjning snarare än att återhöja. Totalt har jag gått ~40BB back på nivån, vilket är långt mindre än det jag satte av till att börja med, och har spelat drygt 600 händer. Jag kommer ändå att avbryta skottet på 5/10 nu; jag har helt enkelt inte mental rulle att klara av svängningarna här uppe. Utdragningar som jag blev så glad över att se på 2/4 (eftersom det bevisade att folk spelade som sopor och jag kommer att vinna i längden) blir jag inte lika lycklig över här. Det är riktigt smärtsamt att se två-outare landa på river och då ser jag en risk i att jag börjar fegspela mer. Tänker prova på lite SH istället och se om det kan vara något. Börjar lite smått på 1/2 och ser hur det går (jag har 4k händer på den nivån, men jag har aldrig satsat seriöst tidigare). Jag återkommer om/när jag vågar mig på 5/10 igen.
Gyre Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Synd att du inte började med en rusch på 5/10, hade varit kul om du kunde få grepp där uppe. Ska bli intressant det här med SH, kommer du börja med 1/2 eller 3/6 förresten? Jag har själv övergått till SH ganska nyligen som du kanske har sett i min dagbok. Blir det dagbok på SH med?
morberg Postad 31 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Ska bli intressant det här med SH, kommer du börja med 1/2 eller 3/6 förresten? Det blir 1/2 till att börja med för att få lite grepp om spelet och sedan kanske 2/4 på crypto, men det får vi se. Blir det dagbok på SH med? Eventuellt. Nu när jobbet har dragit igång igen känns det som om jag skulle föredra att lägga den lilla tid som är min egen på att spela poker snarare än att skriva om det. Annars blir det inte så mycket att skriva om. Men om det händer något utöver det vanliga malandet lovar jag att rapportera det.
Hjort Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Det är nog bra att försöka ta sig lite tid och exempelvis skriva i dagboken ibland, om du bara nöter så är risken att du börjar spela statistiskt utan att lära dig något. Blir lätt så när man inte har tid att reflektera något.
Recommended Posts