Gå till innehåll

Utbildning om spelmissbruk, finns skicklighet i poker?


Waggho

Recommended Posts

Jag läste artikeln som är tipsad om på startsidan om att Folkhälsoinstitutet ska börja utbilda folk i att hantera spelmissbrukare. Poker nämns som ett exempel på spel som är vanligt att fastna i, strax därefter kommer följande mening:

 

Dessutom vill vi ge en orientering om spelmarknaden och hur man arbetar med missbrukare som tror spel handlar om skicklighet, säger Anders Stymne.

 

Hur vore det om man istället startade en utbildning där man lärde sig hantera personer som tror att poker inte handlar om skicklighet? Lotterikommissionen vore varmt välkommen på föreläsningarna...

 

* RP - QoS *

 

* Re-RP, vadå "spelmissbrus"? ;) - Waggho *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet bör ju rimligen vara att utbilda folk i att just de inte är skickliga.

 

Förslag till kampanjnamn: "Öh, pucko!" Kan ju bli hur populärt som helst :-)

 

Om de nu ville göra något som var sakligt så skulle de väl kunna göra lite statistiska skattningar på hur sannolikt det är att man är en förväntad vinnare om man förlorat x bb. Men det är ju rätt otroligt och skulle nog ändå inte ha särskilt stor effekt.

 

Påminner inte det hela hyffsat om politiken kring rekreationella droger förresten? "Drugs are bad. M'kay?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär ju inte hända, men vissa skulle behöva inse att dom kanske inte har det som krävs.

 

missbrukare som tror spel handlar om skicklighet

 

Klart det finns skicklighet i spel med undantag för lotto och annat crap.

Känner folk som livnärt sig på poker och betting hela sitt liv, men antar att dessa bara har flax :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Hallå.

 

De generaliserar säkert för de flesta spelformer inkluderar inte nämvärt med skicklighet. Spel på hästar tex har väl någon skicklighetsfaktor men jag skulle nog villa påstå att det nästan är som Lotto för de flesta spelarna som inte har insidertips och dylikt.

 

Jag tror inte att som behandlare att man kan vara nyanserad utan det måste vara raka budskap så att klienten kanske fattar allvaret och orimligheten att denne kommer att bli en vinnare.

 

Läste artikeln och uppfattar den inte som ni.

 

Den verkar bara ta upp en allvarlig problematik angående nätpokern. Nämligen yngre personer spelberoende. De personerna är knappast vinnare och lär ha svårt att bli det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar bara ta upp en allvarlig problematik angående nätpokern. Nämligen yngre personer spelberoende. De personerna är knappast vinnare och lär ha svårt att bli det också.

 

Det här är rätt intressant! Utanför Sverige pratar man om unga pokerspelare som unga, seriösa och intelligenta

(http://www.gotriad.com/article/articleview/16246/1/14/)

 

I Sverige pratar man om SPELMISSBRUK...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det finns skicklighet i spel med undantag för lotto och annat crap.

Känner folk som livnärt sig på poker och betting hela sitt liv, men antar att dessa bara har flax

 

Ja om 10 000st försöker leva på det så lär nog någon klara det även om det rör sig om tur. Dessa som klarar det lär inte tycka att det rör sig om tur.

 

Med detta menar jag inte att poker är bara tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att som behandlare att man kan vara nyanserad utan det måste vara raka budskap så att klienten kanske fattar allvaret och orimligheten att denne kommer att bli en vinnare.

Fast om man snackar med en pokerspelare så blir det ju snabbt tydligt för spelaren att behandlaren a) inte har en jäkla aning eller b) ljuger honom rätt upp i ansiktet. Känns ju som det är betydligt smartare att hamra in att personen själv ifråga inte är eller kommer bli en vinnare.

 

Läste artikeln och uppfattar den inte som ni.

Det gränsar ju nästan till fusk att ge sig in i en debatt om man först har läst materialet.

 

Den verkar bara ta upp en allvarlig problematik angående nätpokern. Nämligen yngre personer spelberoende. De personerna är knappast vinnare och lär ha svårt att bli det också.

Här håller jag helt med om att det behövs behandling i den mån det går. Själv är jag ganska pessimistisk till förmågan att ändra på människor och misstänker tyvärr att vi kommer ha gott om missbrukare av alla de slag hur vi än gör.

 

I Sverige pratar man om SPELMISSBRUK...

Du tycker inte det är relevant iom att det finns gott om spelmissbrukare i pokervärlden? Sen har ju pressen om poker varit sjukt positiv hitintills, antagligen bra mycket mer än poker förtjänar.

 

I övrigt skulle jag inte karaktärisera den typiske pokerspelaren som seriös eller intelligent. Den typiske vinnaren kanske är intelligent, men jag är fortfarande mycket tveksam till seriös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I Sverige pratar man om SPELMISSBRUK...

Du tycker inte det är relevant iom att det finns gott om spelmissbrukare i pokervärlden? Sen har ju pressen om poker varit sjukt positiv hitintills, antagligen bra mycket mer än poker förtjänar.

 

Jag menar att här i Sverige ska man alltid fokusera på avigsidorna och förstora upp in absurdum

 

I övrigt skulle jag inte karaktärisera den typiske pokerspelaren som seriös eller intelligent. Den typiske vinnaren kanske är intelligent, men jag är fortfarande mycket tveksam till seriös.

 

ÖÖhh..Seriös i vad? Sitt pokerspelande? Till livet? I sina mänskliga

relationer? Eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att här i Sverige ska man alltid fokusera på avigsidorna och förstora upp in absurdum

Jag håller inte alls med om att medierna förstorat upp avigsidorna med poker. Totalt sett är de nog snarare rejält underdrivna och de som tas upp är antagligen dessutom fel sort.

 

ÖÖhh..Seriös i vad? Sitt pokerspelande? Till livet? I sina mänskliga

relationer? Eller vad?

Beror ju lite på vad man menar med seriös, men jag tycker det brister rejält i genomtänkthet hos många pokerspelare. Mer kicksökning, prestigetänkande höga (orealistiskt vad jag kan se) förväntningar på allt möjligt än genomtänkta beslut och en jämnmodig attityd till livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer kicksökning, prestigetänkande höga (orealistiskt vad jag kan se) förväntningar på allt möjligt än genomtänkta beslut och en jämnmodig attityd till livet.

 

Jag tror inte kicksökande behöver vara fel, bara man gör det med måtta. Jag försöker använda mig av vettig money management, men någon gång ibland köper jag in mig i en turnering som egentligen är för dyr för rullen. Detta mycket för att få en kick av möjligheten att snabbt vinna mycket pengar.

 

Däremot tror jag du har rätt i att många bygger upp alldeles för stora förväntningar. Om man vinner i början av sin pokerkarriär tror man lätt att det här med poker är väldigt enkelt. Det tar ett tag innan man faktiskt inser att man måste ta svängningar i rullen med jämnmod (och att ha råd att ta svängningarna). Om man aldrig får den insikten, utan antingen har humöret i topp eller botten efter varje session har man mycket kvar att jobba med. Jag påverkas fortfarande på tok för mycket av plus eller minus, men jag ser det som ett steg på vägen att jag insett att jag behöver jobba med det :) ! Typiskt för en spelmissbrukare tror jag är just detta att varje session är på liv och död! Han söker kickar och hamnar varje dag i himlen eller helvetet.

 

Jag tror de flesta är tvungna att gå igenom en tuff lärotid både vad gäller själva spelet och risk management. Ofta räcker det inte med att folk säger att man ska vara beredd på svängningar, man måste uppleva själv hur det faktiskt är. När man vunnit fem dagar i rad känner man sig ju som en kung och när man sedan förlorar fem dagar känner man sig helt plötsligt genomusel. Det är nog väldigt få som har sådan talang att de behärskar detta från dag ett, även om undantagen uppenbarligen finns.

 

Jag tror att man börjar närma sig att bli en bra pokerspelare när man kan vara nöjd med en session trots att man backat 3-4 inköp. Känns långt borta för mig fortfarande, men oj vad nöjd jag skulle bli om jag tog mig dit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att om jag blev spelmissbrukare och skulle gå på rehabilitering och de försökte tvinga mig att tro att poker inte är ett skicklighetsspel så skulle jag bli galen.

 

I denna artikeln i aftonbladet som handlar om pokermissbruk så står följande i självtestet:

Du tror att din förlust beror på att du inte förberett dig tillräckligt eller att du inte lärt dig spelet ännu. Du underskattar slumpens betydelse i spelet.

Förlorar man hela sin br så beror det alltid på att man är dåligt förberedd(Inte tillräckligt stor br) eller för att man är för dålig spelare. Nu är det iof aftonbladet vi pratar om, men jag tror att de som jobbar med spelmissbrukare tänker i samma banor. Inte för att det spelar någon roll egentligen. Det man ska fokusera på är ju att kunna göra sig fri från spelandet, oavsett om det är ett skicklighetsspel eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att om jag blev spelmissbrukare och skulle gå på rehabilitering och de försökte tvinga mig att tro att poker inte är ett skicklighetsspel så skulle jag bli galen.

 

Just det. I Sverige har man en tendens att dra allt och alla över en kam.

Man tycker att ALLA spel är av ondo och har en och samma

behandling:SLUTA!!

 

En intressant tanke hade ju varit om en (poker)spelmissbrukare

fått höra följande på ett behandlingshem:

 

"Ok, du har inte tänkt på att du kanske spelar dåligt? Spelar på

för högre nivåer? Ta den här boken och plugga in. Sedan ska du

tentera av den. Klarar du provet så får du fortsätta spela,

för små summor och under sträng övervakning..."

 

Men det kommer aldrig att ske, åtminstone inte här i Sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ok, du har inte tänkt på att du kanske spelar dåligt? Spelar på

för högre nivåer? Ta den här boken och plugga in. Sedan ska du

tentera av den. Klarar du provet så får du fortsätta spela,

för små summor och under sträng övervakning..."

 

Men det kommer aldrig att ske, åtminstone inte här i Sverige...

 

Meningen är ju inte att de ska lära honom gå plus, meningen är att de ska bli kvitt sitt missbruk. Jag tror att det är mycket svårt att börja spela igen utan att falla tillbaka i missbruket om man är av den naturen. Spelets påfrestningar (losingstreaks, tiltkänslor) är ju tillräckligt jobbiga för icke missbrukare att kämpa emot. En missbrukare ska självklart inte uppmuntras att spela vidare.

 

Det jag syftade på var deras felaktiga syn på pokern. Det skulle inte vara roligt att sitta där och behöva hjälp, och de har en del av behandlingendär man ska "acceptera att det inte var min brist på skicklighet som orsakade förlusterna. Att det bara är ett lotteri där alla förlorar. Det var förutbestämt" o.s.v. De lägger tyngden på fel saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att om jag blev spelmissbrukare och skulle gå på rehabilitering och de försökte tvinga mig att tro att poker inte är ett skicklighetsspel så skulle jag bli galen.

 

Just det. I Sverige har man en tendens att dra allt och alla över en kam.

Man tycker att ALLA spel är av ondo och har en och samma

behandling:SLUTA!!

 

En intressant tanke hade ju varit om en (poker)spelmissbrukare

fått höra följande på ett behandlingshem:

 

"Ok, du har inte tänkt på att du kanske spelar dåligt? Spelar på

för högre nivåer? Ta den här boken och plugga in. Sedan ska du

tentera av den. Klarar du provet så får du fortsätta spela,

för små summor och under sträng övervakning..."

 

Men det kommer aldrig att ske, åtminstone inte här i Sverige...

 

Det där är nog inte rätt metod.. Man ska nog inte underskatta spel i den bemärkelsen att det kan vara riktigt osunt för vissa människor, för dom som inte kan hantera det så sitter det troligtvis i blodet, eller åtminstone något som är extremt svårt att ändra på.

 

Går nog att jämföra med andra beroenden, som alkohlism. "Jag ska bara sätta in 40$ och spela lite nu på kvällen sen spelar jag inte mer" Sen sitter Sune 32 några timmar senare och har spelat bort hela lönen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlorar man hela sin br så beror det alltid på att man är dåligt förberedd(Inte tillräckligt stor br) eller för att man är för dålig spelare.

Det här resonemanget håller inte alls. För att man ska kunna undvika sannolikheten att bli av med sin rulle (definierat som beloppet man torskar innan man slutar att spela poker)* så måste man antingen ha en oändlig rulle eller kunna spela oändligt lågt. Det är fullt möjligt att vara en utmärkt spelare, ta en kalkylerad risk (vilket man måste göra om man ska lira det går inte att spela utan gulningsrisk) och sen bli av med rullen.

 

*Vilket ju innebär att du inte kan göra saker som att sluta när 9/10 av rullen är borta. Gör du det så är helt enkelt din rulle det belopp du slutar lira vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Förlorar man hela sin br så beror det alltid på att man är dåligt förberedd(Inte tillräckligt stor br) eller för att man är för dålig spelare.

Det här resonemanget håller inte alls. För att man ska kunna undvika sannolikheten att bli av med sin rulle (definierat som beloppet man torskar innan man slutar att spela poker)* så måste man antingen ha en oändlig rulle eller kunna spela oändligt lågt. Det är fullt möjligt att vara en utmärkt spelare, ta en kalkylerad risk (vilket man måste göra om man ska lira det går inte att spela utan gulningsrisk) och sen bli av med rullen.

 

*Vilket ju innebär att du inte kan göra saker som att sluta när 9/10 av rullen är borta. Gör du det så är helt enkelt din rulle det belopp du slutar lira vid.

 

Man kan gå ner i nivå när man har förlorat tillräckligt mycket. Teoretiskt sett kan rullen då räcka oändligt länge även om man ständigt förlorar (om det fanns oändligt låga nivåer). Det betyder inte att man måste spela oändligt lågt eller ha en oändlig rulle från början.

 

EDIT: Såg nu att du skrivit "kunna spela oändligt lågt". I alla fall så finns det ju så pass låga nivåer på nätet att risken att gula om man ständigt går ner i nivå är försumbar för en vinnande spelare med ett stabilt money management. Därför tycker jag att man kan säga som Largo-Sama, att en bankrulleförlust i praktiken alltid innebär dåliga "förberedelser".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att om jag blev spelmissbrukare och skulle gå på rehabilitering och de försökte tvinga mig att tro att poker inte är ett skicklighetsspel så skulle jag bli galen.

 

Just det. I Sverige har man en tendens att dra allt och alla över en kam.

Man tycker att ALLA spel är av ondo och har en och samma

behandling:SLUTA!!

 

En intressant tanke hade ju varit om en (poker)spelmissbrukare

fått höra följande på ett behandlingshem:

 

"Ok, du har inte tänkt på att du kanske spelar dåligt? Spelar på

för högre nivåer? Ta den här boken och plugga in. Sedan ska du

tentera av den. Klarar du provet så får du fortsätta spela,

för små summor och under sträng övervakning..."

 

Men det kommer aldrig att ske, åtminstone inte här i Sverige...

 

Du har missuppfattat hela grejen med spelmissbruk.

 

Lite som om ett behandlingshem för alkoholister skulle säga: "Okej, du har inte tänkt på att du kanske dricker på fel sätt? Fortsätt att gå ut med polarna ibland, men bara en gång i veckan, och drick aldrig mer än tre starköl per kväll."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på vad de få med missbrukstendenser som skriver om det här på forumet har och komma med så verkar den typiske spelmissbrukande pokerspelarens problem inte vara att han inte vet hur man skall spela för att spela vinnande poker utan snarare att faktiskt spela som han vet att man borde.

 

Eller som Roy West skriver i "7 card stud: 42 lessons"

It isn't enough tp know what to do while playing poker.

What's important is doing it!

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på vad de få med missbrukstendenser som skriver om det här på forumet har och komma med så verkar den typiske spelmissbrukande pokerspelarens problem inte vara att han inte vet hur man skall spela för att spela vinnande poker utan snarare att faktiskt spela som han vet att man borde.

 

Eller som Roy West skriver i "7 card stud: 42 lessons"

It isn't enough tp know what to do while playing poker.

What's important is doing it!

 

/Bjorn

 

Vilka är det som säger att dom spelar vinnande poker förutom dom själva?

Säger inte alla som spelar poker att dom kan vinna om de spelar bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på vad de få med missbrukstendenser som skriver om det här på forumet har och komma med så verkar den typiske spelmissbrukande pokerspelarens problem inte vara att han inte vet hur man skall spela för att spela vinnande poker utan snarare att faktiskt spela som han vet att man borde.

 

Eller som Roy West skriver i "7 card stud: 42 lessons"

It isn't enough tp know what to do while playing poker.

What's important is doing it!

 

/Bjorn

 

Vilka är det som säger att dom spelar vinnande poker förutom dom själva?

Säger inte alla som spelar poker att dom kan vinna om de spelar bra?

 

Vi spelar oftast inte vinnande poker, men däremot har vi jävligt bra koll på ett teoretiskt plan om vad som skulle krävas för att spela vinnande poker.

 

Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...