Gå till innehåll

FLT - Mest tur?


Incrediboy

Recommended Posts

Stämningen är ganska tight och aggressiv (jämfört med .5/1$ nivån då). Brukar vara ca 2-4 som ser floppen.

 

I vanlig ordning ingen jätteread på någon av spelarna.

 

Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed) converter

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Q:spade:, K:heart:.

1 fold, Hero calls, MP1 calls, 1 fold, MP3 calls, 2 folds, SB completes, BB checks.

 

KQo i en inte alltför bra position. Höjer alltid på lösare bord med denna hand i senare pos. men nu blir det en syn bara.

 

Flop: (5 SB) A:club:, 4:diamond:, Q:diamond: (5 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, MP1 calls, MP3 folds, SB calls, BB folds.

 

Ingen drömflopp direkt, träffar damen men ett flushdrag och ett överkort till mina damer ligger ute. Väljer att betta ut ändå ifall jag har bästa handen. Får två syner och vet ju därmed eg. inte var jag står riktigt.

 

Turn: (4 BB) Q:club: (3 players)

SB checks, Hero bets, MP1 calls, SB calls.

 

Men jaghar tur och träffar en till dam. Nu är det ju bara att betta på.

 

River: (7 BB) T:heart: (3 players)

SB checks, Hero bets, MP1 calls, SB calls.

 

Relativt ofarligt kort så nu är det bara att köra på

 

Final Pot: 10 BB

 

Det intressanta i den här handen är väl eg. hur jag skulle spelat på floppen. Visst kan jag ha bästa handen men med tanke på min position kanske jag bör checka på den här relativt farliga floppen. Nu har jag ju mest tur att jag träffar en triss käönns det som. Hade det kommit ett ofarligt lågt kort på turn känns det som jag inte haft en susning om vad jag ska göra. Jag vet inte var jag står. Synar dom med Ax eller färgdrag? Gör dom det är det ju risk för en CR på efter turn och är jag upp mot dessa båda händer drar jag ju väldigt tunt.

 

Funderingarna är alltså flopspelet samt ev. om jag borde raisat från min dåliga position preflop? Kan inte se nåt större fel i spelet sen på efterföljande gator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med håller jag med elvis77 finns egentligen alldrig något som rättfärdigar openlimp med två höga offsuit kort, höj eller lägg dig. (Själv höjer jag i princip alltid KQo först in, även från tidig position. Detta är dock rätt löst.)

 

När du nu har limpat preflop så tycker jag ändå att en bet på floppen är korrekt. Får du raise imot dig så skulle jag syna för att sedan check-folda på turn om jag inte förbättrar. Får du som här syn(er) mot dig är det bästa ofta att checka för information på turn för att sedan värdebetta rivern om turn blir genomcheckad.

 

Men som sagt, du sätter dig själv på pottan genom att limpa preflop.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du ska vara mer benägen att höja "halvbra" händer som KQ på tighta än lösa bord. På tighta bord brukar en höjning ur tidig position respekterars så jag ser ingen anledning att bjuda in folk med draghänder och liknande i potten genom att limpa i tidig pos. Håller med Bjorn_ när det gäller postflopspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa KQos i full ring UTG+1 fixed limit, gör det inte fler gånger. Antingen höj för definition av bordet eller lägg för det är en marginell hand som lätt hamnar i skiten...

 

Vad är anledningen till att tight schemat i ssh ej har KQo som en raise hand i early isåfall, (loose schemat har det). Enligt schemat ska man spela den men ej höja i early?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du förlorar inget större värde om du foldar utg eller utg+1..

 

Nä torskar säkert inget större värde, men man vill ju inte förlora nåt värde alls.

Undrar bara varför det sägs i tråden att man inte ska limpa in me den i early?

Är det ett misstag på nåt sätt så får ni gärna förklara så ja också förstår

 

Anledning till att höja på lösa bord förstår jag, men på tight bord kommer man väl oftast bara locka me sig händer som dominerar en själv eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att höja på ett thight bord är att sannorlikheten går upp för att något av följande händer efterssom antalet händer dina motspelare är beredda att spela mot en tidig raise är mindre.

 

1) Alla foldar och du får mörkarna utan flopp

2) Du får syn endast av en av blindsen och får spela HU i position

3) Du får potten headsup

 

Efterssom KQo precis som andra offsuit broadway händer gör sig bäst mot få spelare så är alla dessa eftersträvansvärda.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det kan ja förstå, vad är anledningen till att man inte skall höja KQo i tidig position på ett tight bord då?, måste ju finnas anledning till det eftersom ssh säger det. (sitter inte här o säger att ssh är perfekt osv. osv) Nån bra anledning måste de ju dock finnas.

 

Om jag ska våga mig på en möjlig förklaring:

 

När du fär legit calls utanför blindsen är det alltid av bättre händer.

Du minskar drastiskt dina implicita odd. (färre som går med och dyrare)

 

Du behöver helt enkelt bättre odds än vad en höjning från EP med KQo ger. Det är vad jag tror. Sen att de ovan nämnda plusfaktorerna för höjning motverkar de sämre oddsen och gör det hela till ganska lika mellan fold, limp och raise.

 

Kanske, vad vet jag.

When in doubt, raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt om du frågar specifikt om ur tidig position eller generellt.

 

När det gäller tidig position så är KJo och QJo givna foldhänder för mig. ATo brukar jag oftast höja (speciellt om först in) och höjer jag inte så foldar jag. QJs brukar jag limpa men det är ju till skillnad från övriga du nämner en hand som funkar bra multiway.

 

Ytterliggare en anledning (för mig) limpa QJs/KJs/KTs är att annars skulle min limpdistribution från tidig position bara innehålla ess samt 9-2 vilket skulle kunna utnytjas.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig det finns en ganska vettig förklaring i FL delen i Super System också. Den riktar sig väl kanske till lite andra nivåer iofs :-)

 

Resultat från handen var hur som helst att jag vann på min triss i damer mot en kille som limpade senare med A6o och följdaktligen hade ett par i ess. Andra killen vet jag inte vad han hade.

 

Resultatet talar väl iofs för en höjning preflop, iaf i just den här handen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...