Gå till innehåll

PLO - Trn, finalbord, mängder av drag på floppen


JokernTP

Recommended Posts

Är ingen expert på Omaha men om vi ponerar att han har färgdraget har du 11 outs. Har han topset+färgdrag ligger du ju lite pyrt till men så illa behöver det ju inte vara.

 

Förmodar att det är jämt mellan att syna o raisa här. Om jag har räknat rätt ligger där (10+2+10+10) 32K i potten o du ska betala 10K för att se nästa kort så du har ju definitivt odds för syn. Sen är som sagt frågan om du ska slå om eller inte, den lämnar jag till forumets hajar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade PokerStars $200-turnering (Omaha) i lördags och spelade denna typ av händer extremt aggressivt genom hela turneringen, förmodligen till viss del beroende på någon bira för mycket ;) . En kille blev helt vansinnig när jag kom ITM (3:a). Han verkade i alla fall tycka att alla som drog ut någon annan var tomtar, speciellt jag...

 

Jag tror jag skulle försöka få in all deg före floppen. Om han har floppat set är det väl inte mycket sämre än 50/50 (beroende på om han har färgdrag). Om han är på ett drag är du förmodligen favorit. Om han inte har nånting eller bara ett högt par kanske han foldar. Situationen ser gynnsam ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade PokerStars $200-turnering (Omaha) i lördags och spelade denna typ av händer extremt aggressivt genom hela turneringen, förmodligen till viss del beroende på någon bira för mycket ;) . En kille blev helt vansinnig när jag kom ITM (3:a). Han verkade i alla fall tycka att alla som drog ut någon annan var tomtar, speciellt jag...

 

Jag tror jag skulle försöka få in all deg före floppen. Om han har floppat set är det väl inte mycket sämre än 50/50 (beroende på om han har färgdrag). Om han är på ett drag är du förmodligen favorit. Om han inte har nånting eller bara ett högt par kanske han foldar. Situationen ser gynnsam ut.

 

Omaha handlar mycket om drag och inte floppade händer. Fold är ju såklart uteslutet, frågan är om man bara ska syna eller slå om. Baserat på hans tidigare spel så kunde jag sätta honom på sucker stegdrag eller ett set. Färgdraget kan man förstås inte heller bortse från i Omaha. Med tanke på att han mkt väl kunde dra mot en sämre hand så synade jag och turnen kom 2 :club: ! Han bettar ut 15K och nu blev saker och ting genast mycket komplicerade.

 

Vad gör man nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag skulle försöka få in all deg före floppen.

 

Jag menade förstås EFTER floppen, hoppas att det framgick av resonemanget. På turn blir det ju svårt, och detta är en anledning till att jag skulle försökt få in pengarna på floppen. I din situation skulle jag folda, eftersom du inte har en aning om var du står och heller inte har en aning om det ens hjälper att sätta stegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna.

 

Träffar du stegen på turn är det bara att dundra på såklart.

 

Du har position på fi och kan därför många gånger representera kåk/flush om det kommer ett hjärter eller ifall bordet parar sig om han visar svaghet senare i handen...

 

Edit: Klargörande: Träffar du stegen => Ej stegkort som är hjärter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag höjt floppen med 15-20k, hade jag då inte fått syn av alla setten, d.v.s. de händer som gynnats av turnen? 2 par hade han foldat, men det är högst otroligt att han synat med 2-8 eller 2-9 preflop. Om han inte hade t ex A :spade: A :heart: 9 :spade: 2 :diamond: , men då borde han antagligen gjort en rejäl reraise redan då för att skrämma bort en drag hand eller ta betalt av händer som K :heart: K :diamond: 6 :spade: 7 :diamond: . Det är alltså 10k+2k+10k+10k+10k+15k = 57k i potten och det känns som jag kan syna 15k och se river kortet eftersom jag har position. Han lär få svårt att bluffa ur position om han är på ett drag som han missar på rivern. Hade jag varit ur position hade det varit en trolig fold, men med positon och en så stor pott så känns det inte helt fel att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här va en mycket analys vänlig hand kände jag och det blir ännu värre för på rivern kommer Q :heart: ! Vilket innebär att jag får in nötstegen med 3-färg och par på brädan. Nu checkar han helt plötsligt efter att ha bettat ut på flop och turn. Ska man bara checka ner eller kan man få betalt av en sämre hand med ett value bet i det här läget? Det farliga är att om man gör ett för vekt VB kan man få rejält omslag av en sämre hand eftersom man visar lite svaghet. Satsar man för mycket så får man antagligen bara syn av en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här va en mycket analys vänlig hand kände jag och det blir ännu värre för på rivern kommer Q :heart: ! Vilket innebär att jag får in nötstegen med 3-färg och par på brädan. Nu checkar han helt plötsligt efter att ha bettat ut på flop och turn. Ska man bara checka ner eller kan man få betalt av en sämre hand med ett value bet i det här läget? Det farliga är att om man gör ett för vekt VB kan man få rejält omslag av en sämre hand eftersom man visar lite svaghet. Satsar man för mycket så får man antagligen bara syn av en bättre hand.

 

Här beror det väl på fi, men det du väljer på är bet/fold och check.

 

Jag hade valt check - alla händer utom tvåpar slår dig just nu.

 

En hand som fi faktiskt skulle kunna ha just här vore 6789 eller 789T - dessa skulle förklara hans spel rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag checkade ner eftersom jag knappast kan få till nåt bra value bet. Han visade upp A :club: A :spade: 4 :club: 2 :diamond: . Med den handen skulle jag nog reraisat preflop tror jag, satte honom på helt fel hand iallafall, men det gick ju bra till slut ändå.

 

Mot samma motståndare kom det senare upp en mycket avgörande för hela turnering som också är intressant ur analys synpunkt. Återkommer med den vid ett senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag checkade ner eftersom jag knappast kan få till nåt bra value bet. Han visade upp A :club: A :spade: 4 :club: 2 :diamond: . Med den handen skulle jag nog reraisat preflop tror jag, satte honom på helt fel hand iallafall, men det gick ju bra till slut ändå.

 

Mot samma motståndare kom det senare upp en mycket avgörande för hela turnering som också är intressant ur analys synpunkt. Återkommer med den vid ett senare tillfälle.

 

Ahh,det var en intressant hand från början till slut. Frågan är dock om du inte ska slå om på turnen. Han behöver en rätt bra hand där för att syna. Potten har i det läget dessutom blivit ganska stor samtidigt som du har ett monster till drag. Samtidigt tycker jag planen att syna är sådär, då du kan tvingas ta svåra beslut senare i handen (ponera att han bettat stort på rivern..), ganska dåligt att syna, förbättra o sedan bli utbluffad alternativt dra dött. Fold eller raise på turn tycker jag. På rivern spelar du helt rätt, hoppas du vann hela skiten :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh,det var en intressant hand från början till slut. Frågan är dock om du inte ska slå om på turnen. Han behöver en rätt bra hand där för att syna. Potten har i det läget dessutom blivit ganska stor samtidigt som du har ett monster till drag. Samtidigt tycker jag planen att syna är sådär, då du kan tvingas ta svåra beslut senare i handen (ponera att han bettat stort på rivern..), ganska dåligt att syna, förbättra o sedan bli utbluffad alternativt dra dött. Fold eller raise på turn tycker jag. På rivern spelar du helt rätt, hoppas du vann hela skiten :lol:

 

Syn - syn var ju helt klart inte rätt spel, jag fick ju mycket svåra beslut både på turn och river. Det var också därför jag postade just den här handen, för att få igång en diskussion om vilka alternativ som varit lämpliga handen igenom. Om jag vann eller inte väntar jag med att avslöja tills jag postat handen som avgjorde turneringen. Heads up PLO är riktigt komplicerat och det finns många fällor att gå i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...