Gå till innehåll

NLT - Trn, MTT på Ladbrokes, spelade jag rätt?


darvartagan

Recommended Posts

Hallå

Jag spelade en 45000$ guarateed tunering på Ladbrokes igår kväll och stötte på en hand som jag åkte ut på nu undrar jag om jag inte skulle spelat handen över huvudet taget.

 

Jag sitter på knappen har en stack på ca. 5200, blindsen är 200/400 så jag är långt ifrån desperat ännu.

 

Fi sitter två från knappen och han har handen innan förlorat halva sin stack och ligger på ca 6200 nu. Jag anser att fi har spelat ganska bra hitills. Själv har jag spelat ca 5-6 händer och vunnit allihopa utan att behöva gå till showdown.

 

Fi höjer upp potten till 800 och spelaren mitt emellan oss lägger sig jag har 88 och jag höjer till 1400, tänkte att jag höjer och får bort blindsen och tror det är stor chans att jag får potten direkt vid omslag så slänger jag mina 8:or direkt.

 

Nu lägger sig blindsen och fi callar mina extra 600 på hans redan 800.

Floppen kommer 799 regnbåge

fi checkar till mig, (nu känner jag mig säker på att han har två höga kort och att floppen missade honom)

Jag trycker in resten av mina marker, fi blixtsynar och visar upp A9

 

Hans triss står sig och jag är ute efter halva turneringen.

 

Nu till min fråga gjorde jag rätt eller skulle jag ha kastat mina 8:or direkt? har jag någon lucka i mitt resonemang?

Skulle ni ha gjort likadant?

 

 

Tack på förhand. /Darvartagan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi slow-spelade sin triss och vann bra på det.

 

Bör du verkligen kasta in 1/4-del av din stack pre-flopp på ett par i 8or ?

 

Stacken efter floppen är 3000 och du har 3800 kvar. Det sätt som du bettar gör att du endast har all-in eller fold kvar som vapen efter floppen.

 

 

Skulle nog bara ha synat pre-flopp och hoppas på en bra flopp och om jag trott på ett stöldförsök hade jag gått all-in för att ta potten direkt . En vinst på 1400 är en rätt bra ökning av stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att lägga, gå all in eller syna. Det finns inte odds för att bara syna egentligen om man hoppas på ett set men det är nog vad jag också hade gjort.

 

Jag tycker du spelade handen fel. I alla fall tänkte fel. Att försöka ta kommandot med ett par i åttor är fel även om många tomtar gör det. 9 10 s är en jämstark hand eller egentligen möjligtvis något starkare teoretiskt då den står sig bätre mot ett överpar som kk.

 

Jag tror inte du ens hade spelat 9 10 s i liknande sits eller?

 

Jag får känslan av att många tomtar kollar för mycket på WSOP eller nåt och tror att 66 är en stark hand.

 

Den höjning du gör kan i och för sig markera en väldigt stark hand men gemene man är för korkade för att fatta det. Omvänd psykologi fungerar sällan. Det är förvånande hur blåsta folk är. Fi spelar ju sin hand helt värdelöst också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att jag inte hade behövt... det är ju därför jag frågar här.. men efter floppen tycker jag att jag gjorde rätt för det var inget vidare pre-flop spel av min moståndare.. kanske inte ngt vidare av mig heller :)

 

 

Innan floppen så skriver du att du bara skulle ha callat..låt oss säga att jag endast hade callat hans preflop raise och samma flop kom hur skulle jag då ha betett mig efter hans check till mig? Då hade jag ju verkligen inte vetat vart jag stod ngnstans...

 

Nu visste jag ju inte heller vad jag stod ngnstans men eftersom han inte hade raisat mig mer före floppen kunde jag med gott samvete räkna bort alla högre pocketpar och eftersom han callade min preflop reraise trodde jag verkligen inte att han skulle sitta med en A9 så efter floppen gjorde jag rätt tycker jag.

 

Min största tveksamhet är om det är en given fold preflop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din raise är iaf helt onödig. Den är för liten för att fi ska lägga sig och den gör bara att du blir commited till potten.

 

Som många har sagt, all in eller fold. Syna funkar oxå men är nog sämsta alternativet här eftersom era stackar är så små.

 

Så felet gjorde du preflop, på floppen tycker jag du spelar helt okej. Jag hade nog kunnat spelat precis lika med 88or på den flopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack psykologen.

 

Du postade ditt svar medans jag skrev mitt ovanstående svar.

 

Tycker du att det ngnsin kan vara rätt att försöka samla information före floppen sådär med 88?

 

Självklart kan det vara rätt i vissa situationer.

Men i din situation med 13BB finns det helt enkelt inte utrymme för något fancy pantzy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack psykologen.

 

Du postade ditt svar medans jag skrev mitt ovanstående svar.

 

Tycker du att det ngnsin kan vara rätt att försöka samla information före floppen sådär med 88?

 

Självklart kan det vara rätt i vissa situationer.

Men i din situation med 13BB finns det helt enkelt inte utrymme för något fancy pantzy.

 

 

I en billigare tunering finns säkert en stor chans att jag tryckt in rubbet där.. och det var nog så att eftersom jag kvalificirat mig till denna tunering den kostar 100 + 9$ att vara med i så var jag kanske lite för skrajsen för att åka ut. Min tanke var ju att lägga mig vid omslag om han hade höga pockets och spara lite marker eller lägga mig vid höga kort som jag var säker på att han hade. Men jag hade ju fel.

 

Jag får tacka så mycket för era svar.....

 

Första gången jag postar en hand här.. svider lite när man får kritik men men. jag var ju själv osäker om jag handlat rätt... annars hade jag ju inte lagt ut handen såklart.

 

Responsen och svaren har dock varit lysande så jag kommer nog att förtsätta lägga ut mina tuneringshänder jag är osäker på här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog alltid ställa in här om jag var uppe mot en motståndare som verkade lite småtiltig. Jag skulle aldrig någonsin syna eller höja mindre än all-in.

 

Att försöka ta kommandot med ett par i åttor är fel även om många tomtar gör det.

Varför då?

 

9 10 s är en jämstark hand eller egentligen möjligtvis något starkare teoretiskt då den står sig bätre mot ett överpar som kk.

88 är signifikant mycket bättre än T9s mot så gott som alla raisedistributioner.

 

Jag får känslan av att många tomtar kollar för mycket på WSOP eller nåt och tror att 66 är en stark hand.

Det är den ju i väldigt många shortstacksituationer.

 

Fi spelar ju sin hand helt värdelöst också.

Vad är det du tycker att han gör så dåligt då? Att höja A9 två steg från knappen kan inte vara något stort misstag i den här situationen, höjningsbeloppet kan inte vara något stort fel, och en fold är långt ifrån självklar mot någon som höjer till 600 extra.

 

Tycker du att det ngnsin kan vara rätt att försöka samla information före floppen sådär med 88?

Du har för kort stack för att ha nytta av någon information du får preflopp. Om du höjer dig kan du aldrig lägga dig senare i handen oavsett vad som händer och om du synar kan du nästan aldrig lägga dig heller.

 

I en billigare tunering finns säkert en stor chans att jag tryckt in rubbet där.. och det var nog så att eftersom jag kvalificirat mig till denna tunering den kostar 100 + 9$ att vara med i så var jag kanske lite för skrajsen för att åka ut.

Om du spelar så högt att du pga storleken på summorna foldar extra så kan du nästan aldrig vara +EV i en turnering. Sen kan ju knappast $100 vara så mycket att det spelar någon större roll.

 

Min tanke var ju att lägga mig vid omslag om han hade höga pockets och spara lite marker eller lägga mig vid höga kort som jag var säker på att han hade. Men jag hade ju fel.

Det är ungefär så dåligt som det går att spela din hand och är precis den sortens spel som en bra spelar utnyttjare i de här situationerna (eg syna din höjning med 77 och sen ställa in på en farlig flopp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på knappen har en stack på ca. 5200, blindsen är 200/400 så jag är långt ifrån desperat ännu.

 

Kan man väl inte säga. 600 i potten, din stack 5200 vilket ger dig 5200 / 600 = mellan 8 - 9 rundor kvar innan du blindas ut. Vilket gör att du inte bör spela mellan par. Vill du spela ska du spela dem hårt. Men allt annat är sagt ville bara påpeka det med din stack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack psykologen.

 

Du postade ditt svar medans jag skrev mitt ovanstående svar.

 

Tycker du att det ngnsin kan vara rätt att försöka samla information före floppen sådär med 88?

 

Det är svårt att säga. Skall man vara hårdraget teoretisk så har du egentligen bara marker för att gå all in. Du har ju knapp 10 * BB.

Det finns helt enkelt ingen utrymme för informationsinhämtning.

 

Det är svårt att lägga ett dylikt par men min erfarenhet är att det oftast går åt helvete speciellt om man är i tidigare position är vad du var.

 

Sen har Hjort delvis rätt att 88 är en starkare hand än 9 10 s generellt. Jag tog det bara som ett hårdraget exempel för att förtydliga hur svag handen är. 9 10s är dock något starkare mot ett överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har Hjort delvis rätt att 88 är en starkare hand än 9 10 s generellt. Jag tog det bara som ett hårdraget exempel för att förtydliga hur svag handen är. 9 10s är dock något starkare mot ett överpar.

 

Jag har faktiskt svårt att se hur detta ska vara relevant, någonsin.

När någon höjer och visar sin QQ, med husregel att detta är okej, och du funderar på att ta en syn för att du har knarkat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt svårt att se hur detta ska vara relevant, någonsin.

När någon höjer och visar sin QQ, med husregel att detta är okej, och du funderar på att ta en syn för att du har knarkat?

Det är relevant för att man hyffsat ofta har samma beslut med 88 som T9s mot en raisedistribution.

 

Här är hur 88 respektive T9s står mot olika raisedistributioner. Courtesy of pokerstoves sliderbar:

 

% 88 T9s

 

100 69 52

90 67 52

80 66 50

70 64 48

60 63 47

50 61 44

40 58 42

30 55 39

20 51 36

15 49 36

10 45 35

5 34 30

2,5 36 30

 

Man kan ju för övrigt konstatera att T9s bara presterar bättre än 88 när man helt kan utesluta AK ur handdistributionen och då bara med någon procent.

 

Men det är väl inte direkt det som är psykologens poäng utan att man mot de flesta raisedistributioner (som ju oftast är på mindre 20% när någon höjer ur icke-sen position) har samma beslut med T9s som 88, nämligen fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela grejen är ju att om någon svarar mot 88 om fi inte är allt för shortstackad är att man får som bäst odds typ 55 % för potten men ganska ofta har man bara 19 % mot TT eller högre.

 

Jag skall i alla fall vara lite mer shortstackad för att gå all in me 88 än vad ursprungsskribenten var. Om bordet är väldigt tight eller om jag får tuppjuck kanske jag går all in ändå.

 

Andra variabler är ju om jag gått all in två gånger i rad innan så avstår jag nog nu. Man vill inte att någon svarar när man går all in med 88. Sannolikheten för ett underpar måste vara mycket liten även om jag sett att det förekommer. Jag tycker inte om coinflips eftersom jag har en benäghet att förlora dem.

 

Har man bara fått pisshänder i två timmar så slänger man ju lätt in hela stacken.

 

Dt finns säker minst tio faktorer till som spelar in när jag bestämmer mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns en del som talar för att spela som du gjorde.

Går man all-in innan floppen, så är man antagligen 52%favorit om man får syn.

Höjer man en del, så kommer han att missa floppen 7 gånger av 10 och man tar hem potten med paret. Men hur vet man vilka 3 gånger av tio han har träffat?

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns en del som talar för att spela som du gjorde.

Går man all-in innan floppen, så är man antagligen 52%favorit om man får syn.

Höjer man en del, så kommer han att missa floppen 7 gånger av 10 och man tar hem potten med paret. Men hur vet man vilka 3 gånger av tio han har träffat?

MVH

 

 

Det var i dessa banor jag tog mitt beslut på.. men har insett och fick ju som sagt smaka på stålet hos fi för mina illa spelade kort.

 

Nog om detta jag får tacka alla som har tagit er tid att svara och hjälpa mig med denna hand. Roligt med många åsikter även om de flesta av er lutar åt samma håll.

 

Vill bara tillägga att i de allra flesta fall slänger jag en 88 mot en raise i tidigare position så om ni ser mig i en tunering på ladbrokes räkna inte med att jag gör om denna hand :)

 

Tack för hjälpen än en gång. Ni har förhoppningsvis gjort mig till ett uns bättre på att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kollade i går på Ladbrokes 45 K turnering och såg att "Fabian" vann denna i går. Han vann också Sunday Lunch och blev femma i gårdagens 70K turnering. Totalt vann han ca $36000 på två dagar. Han har vunnit 45K turneringen 4 ggr i år när jag har spelat. Är det någon som vet vem han är? Han är alltid i topp i dessa turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man väl inte säga. 600 i potten, din stack 5200 vilket ger dig 5200 / 600 = mellan 8 - 9 rundor kvar innan du blindas ut. Vilket gör att du inte bör spela mellan par.

Vad har det för betydelse hur många rundor det tar att antas ut?

Du har inte läst Harrington on Holdem del 2 Hjort? ;)

 

Angående handen tycker jag du ska trycka in om du tror att du leder och vika handen annars.

 

Mot en mycket förutsägbar weak/tight (men inte supertight a'la bara raisar med QQ+ pre) spelare som du vet bara kommer beta om han träffat kan en syn vara ok också eftersom du har position på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...